2016. 01. 13.

Újrangondolt „gördülő kocsma”

Átalakítja a láthatóan megváltozó szokásoknak megfelelően a fedélzeti gasztronómia kínálatát az SBB. A svájciak szeretik az étkezőkocsikat, ám az állomási ételkínálat nagy versenytárs: így mindenképpen változtatni kell az elképzeléseken, ha a szolgáltatás pozícióját meg akarják őrizni.




Egy furcsa verseny az, amibe az SBB beszállt: az étkezőkocsik és a vasútállomási különféle büfék-pékségek versengenek egymással. Igaz, ez utóbbiaknak is általában az SBB biztosítja az üzlethelyiséget, így vagy úgy, de saját maga rontja az üzletét a vasúttársaság. Ám ennél fontosabb a széles és sokszínű kínálat a svájciak számára. Emiatt is döntött úgy az SBB, hogy radikálisan átalakítja az étkezőkocsikkal kapcsolatos terveit a vasúttársaság.

Az SBB-nél fontosak az étkezőkocsik és azok kínálata – szeretnék még jövedelmezőbbé tenni ezt az üzletágat a helvétek
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az SBB-nél úgy látják, hogy az utasok útközbeni étkezési szokásai az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak. Elsősorban a minibár – a vonatokon működő vándorkosaras rendszer – kínálta étel és italféleségek közül fogy kevés: csak az elmúlt évek során 40 százalékkal csökkent ennek a megoldásnak a forgalma. Az SBB úgy döntött: 2017 végével fokozatosan megszünteti a szolgáltatást, cserében viszont az 1. osztályon utazók számára az ülőhelyükön szolgálják fel az étkezőkocsi vagy a bisztró kínálatát – éppúgy, mint a Railjetek vagy a német ICE-k esetében. Ennek érdekében a tervek szerint jelentősen növelik az étkezőkocsik számát is: a jelenlegi 90 helyett több mint 120 étkezőkocsi dolgozik majd az SBB hálózatán, várhatóan a teljes flotta 2021-re áll szolgálatba. Az új koncepció próbaüzeme már idén nyáron elindulhat.

A minibár szolgáltatásai iránt elég csekély a kereslet, ám ez sem egyértelmű tény. Amíg az ételkínálat valóban kevésbé vonzó, az ingázók szeretik legalább a reggeli kávéjukat itt beszerezni

Az új vonatok beszerzésével – ide értendők az új emeletes távolsági motorvonatok és a Gotthard-vasútra szánt Giruno-motorvonatok – az eddigi koncepció átalakításával növekedik majd önmagában is az étkezőkocsik száma. A motorvonatok szolgálatba állításával pedig a felszabaduló járműállomány átcsoportosításával lényegében valamennyi InterCity- és EuroCity-viszonylaton biztosított lesz az étkezőkocsik jelenléte. Cserében viszont az InterRegio-vonatokról vonják majd ki az étkező- vagy bisztrókocsikat. Sok IR-szerelvényben ma sincs már rendes étkezőkocsik, csak a minibár-szolgáltatás működik, ám ez a gyenge kereslet miatt megszüntetésre kerül majd.

Az állomási büfék egy részét is megszünteti az SBB az új koncepció sikere érdekében

Az SBB a jövőben elsősorban a vonatok fedélzetén kínált szolgáltatásokra szeretne majd koncentrálni. A vasútállomásokon pedig csökkentik majd a mesterségesen gerjesztett konkurenciát: a helvétek „Utasellátója”, az Elvetion által üzemeltett Segafredo-standokat megszüntetik az állomásokon már 2016 közepétől, a franchise-rendszerben való együttműködés a kávéipari óriással megszűnik.

A minibárok megszüntetése nem jó döntés, de összességében mindenki jónak látja a fedélzeti gasztronómiával kapcsolatos átalakítási elképzeléseket

A szakmai szervezetek alapvetően üdvözölték az SBB döntését, ám a Pro Bahn szerint hiba az IR-vonatokon a gasztronómiai szolgáltatások teljes megszüntetése. A szervezet szerint a minibárok csődjét azt jelenti, hogy túl drága a kínálatuk: egy átlagos, négy fős család inkább hoz otthonról magának harapnivalót, minthogy több mint ötven frankot hagyjon ott pár szendvicsért és némi üdítőért cserében. Ezzel ellentétben az ingázók például szívesen fogyasztják el a reggeli kávéjukat ilyen formában, így mindenképpen a kínálat átalakításával meg lehetne tartani a legfrekventáltabb vonatokon a minibárokat.

Az étkezőkocsik száma az új járművek beszerzése miatt jelentősen növekedni fog az elkövetkező évek során. Az 1. osztályon nem kell majd átmenni az étkezőkocsiba fogyasztani, az étel jön helybe. A Pro Bahn szerint ez a 2. osztály utasai számára hátrányos és az üzletnek sem tesz jót
(fotók: SBB)

A Pro Bahn kifogásolta azt is, hogy az SBB a szolgáltatás bővítésekor csak az 1. osztályra gondol: csak ott lehet az ülőhelyekhez kérni az ételeket. A 2. osztályt választó utasok viszont nem szívesen fognak ezentúl sem átvándorolni az étkezőkocsiba: a csomagokkal utazók nem hagyják ott a csomagjukat, cserében viszont nem is élhetnek így a fedélzeti gasztronómia kínálta lehetőségekkel. A szervezet szerint elérhetőnek „illene” lennie mindkét kocsiosztályon a helyben fogyasztásnak: minimálisan több befektetés sokkal több bevételt eredményezhetne az étkezőkocsi üzemeltetőjének.
Írásunkból szándékosan maradtak ki a megszokott hazai párhuzamok. A MÁV-START 2014-ben alakította át az étkezőkocsik üzemeltetését és kínálatát, ám érdemi fejlődést látszólag nem tapasztaltunk. A közeljövőben részletesen szeretnénk elemezni a hazai étkezőkocsi-kínálat és -üzemeltetés átalakításának folyamatát és eredményeit.

Halász Péter