A svájci vasút azt szeretné, ha utasainak mind nagyobb aránya váltaná meg a vonatjegyét az automatáknál. A gyors és főleg olcsó eszköz azonban nem mindig a legjobb megoldás.
Az SBB tervei szerint szeretné, ha mind több utas a pénztárak helyett az automatáknál váltaná meg a jegyét a vonatokra. Tény, a pénztárak üzemeltetése drága: a munkaerő mellett komoly vagyonvédelemről kell gondoskodni, amik sokat nyomhatnak a latban. Az SBB most külső szakértők és szolgáltatók segítségét szeretné igénybevenni ahhoz, hogy minél több utast az automatákhoz tereljenek, amik relatíve olcsón üzemelnek és van egy nagy előnyük: bármikor elérhetők.
A program keretében várhatóan 2016 áprilisban először negyven pályaudvaron indítják el az önkiszolgáló üzemmód előnyeit hangsúlyozó kampányt, az év végére pedig az ország egészére kiterjesztenék azt. Az SBB szerint az önkiszolgáló üzemmód priorizálása és az ilyen jellegű program megtakarítást jelent az állami vállalat számára, amellett pedig gyorsabb és kényelmesebb jegyvásárlást tesz lehetővé.
Az SBB-nél szeretnék csökkenteni az összességében drága pénztárak számát
A konkrétumokról egyelőre annyit lehet tudni, hogy a külső szolgáltatók munkatársai megpróbálják majd rábeszélni a pénztárak előtt sorban álló utasokat, hogy inkább a „bádogkasszásnál” vegyék meg a jegyüket, kihangsúlyozva a gyorsaságot és a számos fizetési lehetőség előnyét. A kötélnek álló kuncsaftot természetesen a jegyváltási folyamat során is segíti majd az SBB alvállalkozója, hogy megismerjék az utasok az automaták használatát.
A jegyautomata gyorsabb és kényelmesebb az SBB szerint – de vajon a személyes tanácsadást igénylő utasok is így látják ezt?
(fotók: SBB)
(fotók: SBB)
Az SBB azzal is indokolja a programot, hogy a pénztárak és külső partnerek forgalma amúgy is csökken: 2004-ben még 276 jegyértékesítő pontot tartottak nyilván, 2014-ben azonban már csak 179 ilyen volt és folyamatosan csökken tovább ezek száma, míg az automatizált jegyeladásban az automaták mellett az okostelefonos és egyéb internetes csatornák folyamatosan egyre nagyobb szerepet kapnak a helvéteknél is.
A kérdés csak az, hogy az utasok hogyan reagálnak? Azok, akik számára a gyorsaság volt a fontos, eddig is már az automatáknál vásárolták meg a jegyüket vagy éppen okostelefonon vagy interneten tették meg ezt a lépést. A pénztárakat Svájcban (és Németországban is) egyre inkább a jegyváltás mellett kifejezetten személyre szabott „utazási tanácsadás” iránt érdeklődő utasok választják és ennek megfelelően alakult át a pénztárak kialakítása, forgalma és közönsége is, a nyújtott szolgáltatások mellett. Minden funkciót viszont nem vehet át az automata, bármennyire is ez tűnik a leghatékonyabb megoldásnak.
A kérdés csak az, hogy az utasok hogyan reagálnak? Azok, akik számára a gyorsaság volt a fontos, eddig is már az automatáknál vásárolták meg a jegyüket vagy éppen okostelefonon vagy interneten tették meg ezt a lépést. A pénztárakat Svájcban (és Németországban is) egyre inkább a jegyváltás mellett kifejezetten személyre szabott „utazási tanácsadás” iránt érdeklődő utasok választják és ennek megfelelően alakult át a pénztárak kialakítása, forgalma és közönsége is, a nyújtott szolgáltatások mellett. Minden funkciót viszont nem vehet át az automata, bármennyire is ez tűnik a leghatékonyabb megoldásnak.
Halász Péter