Hivatalosan is bemutatta a Siemens és a Stadler Rail a berlini gyorsvasútra szánt új motorvonatok látványtervét. A vonatok 2020-tól jelennek meg a síneken és a gyártók remélik, hogy további szerelvényeket is rendel majd a DB AG, ha a hálózat többi részének üzemeltetését is megnyeri.
A hagyományos és a modern megoldások jellemzik az új berlini S-Bahn-szerelvényeket, amiket a Siemens és a Stadler konzorciuma szállít majd és 2020-tól állhatnak szolgálatba. A tervek szerint a vonatok két- és négyrészes formában állnak majd szolgálatba és így rugalmasan tudja majd követni az operátor az utazási igényeket is.
A berlini, nem éppen kíméletességéről ismert köznyelv persze máris elnevezte az új vonatokat: miután a 480-as sorozatú szerelvények rácsos szellőzőik miatt és több tűzeset okán a „Toaster”, azaz a a „Piritós” becenevet visik, elmondható, hogy az új szerelvények beszerzésével végre lesz megfelelő formájú kenyér is a pirítóhoz. A szögletes formavilágú, várhatóan 483-as sorozatú motorvonatok ugyanis már most a „Toastbrot”, azaz a „Toastkenyér” néven váltak ismertté.
A vonatok szokatlannak tűnő külsejét már ismerjük (lásd nyitóképünket), a belső tér megjelenésére azonban érdeklődve vártunk. Látszólag sok újdonság nem lesz...
A képeken apró baki a nyitott billenőablak, hiszen a 483-asok lesznek az első, klimatizált S-Bahn-szerelvények Berlinben
A képeken apró baki a nyitott billenőablak, hiszen a 483-asok lesznek az első, klimatizált S-Bahn-szerelvények Berlinben
A moduláris felépítésű vonatok teljes hosszukban átjárhatók lesznek majd. Újdonság, hogy reteszelhető ajtók teszik lehetővé, hogy adott esetben – műszaki hiba vagy rongálás miatt – egy-egy kocsit lezárjanak az utasforgalom elől, míg a többi kocsi nyitva marad az utasok számára. A kerekesszékkel utazó utasok számára a járművezetők közelében jelölnek ki helyet, így a vonatszemélyzet szükség esetén gyorsan tud segíteni a ki- és beszállításban.
A tágas többcélú tér közel lesz a vezetőállásokhoz, így az elől felszálló utas könnyen elérhető a járművezetőt, ha szükséges a segítség számára
Az utastér világos, nagyvonalú kialakítású lesz, kellemes környezetet kínálva az utazáshoz. A látványtervek tanúsága szerint az utastér a DB Regio többi motorvonatához hasonló színvilágú lesz. Az utastájékoztatásról minden kocsivégen nagyméretű képernyőkkel gondoskodnak, amelyek felbontásuknak köszönhetően sok és mégis jól olvasható, részletes információt kínálnak majd az utasoknak. Újdonság lesz a városi közlekedésben már ismert „dinamikus vonalcsík”, ahol jelzik a vonat helyzetét az adott viszonylaton, valamint az átszállási kapcsolatokat is ezen keresztül tudatják az utasokkal.
A szerelvények teljes hosszukban átjárhatók lesznek, ami a mai S-Bahn-szerelvények esetében nem feltétlenül triviális
A vonatok hajtását és energiaellátását úgy tervezik, hogy a korábbi években sok gondot okozó téli időjárás se zavarja a vonatokat, megfelelő tartalékrendszerekkel és megfelelően méretezett segédüzemmel rendelkeznek majd. A Siemens az oslói metró számára épített vonatokkal szerzett már tapasztalatokat a kemény teleken, így ezeket is felhasználják majd a fejlesztés során. A villamosfék fejlesztésénél szempont volt, hogy majdnem teljesen az állóhelyzetig hatásos legyen az eszköz, ami fontos a számos megállóval tarkított S-Bahn-vonalakon.
A vezetőállás látványterve
A DB AG, a Siemens és a Stadler között létrejött megállapodás szerint az első rendelés keretében 106 vonatot vásárolnak majd: 85 négyrészes és 21 kétrészes szerelvény épül majd az Ringbahn (S41, S42) és az S46-os, S47-es és S8-as viszonylatok számára, ahol 2020-2023 között állnak majd forgalomba, miután a DB AG jogot szerzett a viszonylatok üzemeltetésére.
A négyrészes vonatok jellegrajzán látszik az üléselrendezés is – a kétrészesek is hasonló kialakításúak lesznek
Az új motorvonatok főbb adatai:
- Ütközők közötti hossz:
36800 mm (kétrészes)
73600 mm (négyrészes) - Kocsi szélessége: 3140 mm
- Kocsi magassága: 3600 mm
- Padlószint magassága a sínkorona felett: 1000 mm
- Ülőhelyek:
80 (kétrészes)
184 (négyrészes) - Állóhelyek száma 2 fő/m2 esetén:
94 (kétrészes)
202 (négyrészes) - Engedélyezett legnagyobb sebesség: 100 km/h
- Legnagyobb gyorsulás: 1,0 m/s2
- Teljesítmény:
6 × 140 kW = 840 kW (kétrészes)
12 × 140 = 1680 kW (négyrészes) - Indító vonóerő:
104 kN (kétrészés)
208 kN (négyrészes) - Tengelyelrendezés:
(1A)Bo' + Bo'(A1) (kétrészes)
(1A)Bo' + Bo'(A1) + (1A)Bo' + Bo'(A1) (négyrészes)
A vonatokat két- és négyrészes változatban rendelte meg a DB Regio a Siemenstől és a Stadlertől
(a képek forrása: Stadler Rail / Stadler Pankow GmbH)
(a képek forrása: Stadler Rail / Stadler Pankow GmbH)
Halász Péter