A törzsutasok már tudják, ám most hivatalosan is elismerték az ÖBB szolgáltatásainak magas színvonalát. A Monocle nevű magazin ugyanis a Bécs és München közötti Railjet-vonatokat és azok „utazási élményét” tartja a legjobbnak.
A vasútbarátok alighanem meglehetősen kritikusan vélekednek majd a Monocle magazin döntéséről, ami szerint a Bécs és München közötti Railjet-vonatok szolgáltatásait találták a legjobbnak, itt kínálják a legjobb „utazási élményt” a hálózaton. A lap szerint az utazás kifejezetten kellemes és szórakoztató, a vonaton pedig mindent megkaphat az utas, amire csak a vasúti utazáshoz szüksége van.
Railljet-vonat Münchenben. Valóban különleges élmény az utazás?
A lap szerint bőrülések, kedves kiszolgálás jellemzik a vonatot, ami mellé még ingyenes napilap is jár. Igaz, ez csak a 1. osztályon igaz, illetve a business-osztályon további kényelmi funkciók várják az utasokat, potom 15 eurós felár mellett. A sajtótermék kiemeli még a konnektorokat, az ingyenes wifit, a csendes környezetet és a helyben való kiszolgálást is, valamint a gasztronómiai kínálatért felelős Henry am Zug minőségi kínálatát. Hozzáteszik azt is: az 1. osztályra szóló jeggyel ingyenesen használhatják az utasok az ÖBB üzleti várótermeit is.
Business-fülke a Railjeten – bőrülés, félfülke. Van új a nap alatt?
Eddig a hír. Ám önmagában érdemes egy picit elmélkedni e tárgyban. Érdekes ugyanis látni, hogy azokkal a szolgáltatásokkal, amik tulajdonképpen sok éve a vasúti utazás részei, manapság mennyi mindent el lehet adni, ha megfelelő fényben tüntetjük fel azokat. Hiszen étkezőkocsi már régóta közlekedik számos viszonylaton, még akkor is, ha a MÁV-csoportnál ez az üzletág visszaesőben van és egyfajta láthatóan nemszeretem, felesleges teher lett a MÁV-START-nak a kezdeti lendület után. De ha kicsit régebbre tekintünk vissza az időben, akkor is láthatjuk: a mátészalkai gyorsvonatokban is volt étkezőkocsi, bár az ott közlekedő WRy-okban inkább a sörfogyasztás volt a menő.
A bőrülések emlegetése is meglehetősen furcsa: a kelet-európai utasok számára sok helyen még nem a múlt, hanem a jelen a (mű)bőr huzatos ülés, igaz, a másodosztályon jellemzően. Arról nem is beszélve, hogy a Railjet-vonatok (és számos más modern, nagysebességű vonat) is mellőz olyan kényelmi funkciókat, mint a 4-6-8 üléses fülkék – ezeken a vonatokon néhány kivételtől eltekintve már csak termes kialakítást találhatunk. Ez alól nem kivétel a Railjet business-osztálya sem, ahol „álfülkék” vannak csak.
Elsőosztályú fülke egy német Avmz109.5 sorozatú kocsiban. Jobb mint a Railjet?
A konnektorok kiemelése is meglehetősen érdekes: manapság ez már magától értetődő szolgáltatás a MÁV-START működési területét kivéve. Az ÖBB-nél legalább tíz éve szinte minden távolsági forgalmú kocsiban van dugalj, míg a csehek ma már oda jutottak, hogy a hagyományos konnektorok mellett USB-csatlakozókat is telepítettek a felújított személykocsikba. A wifi persze viszonylag újkeletű találmány és működése még nagyban függ a vonat tartózkodási helytől is, hiszen a Railjetek esetében is csak Ausztriában használható a rendszer, de ebben legalább a MÁV-START tarja a lépést: a meglehetősen kétes sebességű, mobilhálózattól függő rendszer többszáz vasúti jármű fedélzetén érhető el.
Hagyományos dugaljak és USB-s töltőaljzat a ČD felújított személykocsijában. Többet tud, mint a Railjet
Kár, hogy az újság az elsőosztályú utazást emeli ki. Persze, nyilván ennek ajánlgatása hoz többet az ÖBB konyhájára. De ne feledkezzünk meg a „pórnépről” sem: a Railjetek 2. osztályán bizony már egy Bécs–Linz utat végigülni is kihívás, egy Bécs vagy Budapest és München közötti távolságról már ne is szóljunk. A zsúfolt másodosztályon a szolgáltatások egy része el sem érhető, így az biztos, hogy a vezérlőkocsival előre közlekedő Railjet – a szolgáltatások tekintetében – orrnehéz.
Az SBB elsőosztályú, panorámaablakos kocsija az ebben a formában már nem létező Transalpin EC-ben, Bécsben. Vajon a Railjet a jobb vagy a svájci kocsi?
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az újság által legjobbnak megválasztott vasúti utazási élményt magunk is élvezhetjük akár belföldi forgalomban is, igaz, nem teljesen. A MÁV-START területén a vonatokon megjelenő kétes hasznú vasútőrök és a sokszor kulturálatlan, idegen nyelveket nem vagy alig beszélő jegyvizsgálók, az utastájékoztatás rendkívül szegényes mivolta sokat levon magából az élményből, ebben biztosak vagyunk. Pedig ezek nem átugorhatatlan akadályok, hiszen a MÁV-START-nál is vannak lelkes, művelt, több nyelvet beszélő vonatkísérők – őket kellene beosztani a Railjetekre (is).
A Railjetek egyetlen igazi előnye, hogy jól adja el őket az ÖBB. Ez viszont komoly fegyvertény, mert egy jól felépített terméket lehet csak jól eladni – Magyarországon viszont még maga a termék sincs meg igazán
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindazonáltal megsüvegelendő, hogy az üzleti jellegű sajtó is a vasúti utazást tartja kiemelendőnek. Igaz, nem közlekedésre, hanem élményszerzésre, szabadidős tevékenységként. De legalább egyvalami látszik: ha jól adnak el egy szolgáltatást, akkor az valóban keresett a piacon és megéri üzemeltetni.
Halász Péter