2016. 01. 19.

Alagút északra

Alagutat építenének a csehek és a németek és ezzel rövidítenék le a Prága és Drezda közötti utazást: a kanyargós és festői Elba-völgy helyett huszonhat kilométeren át mennének a vonatok a mélyben.


Régi tervet valósítana meg a cseh állam és a szász tartomány. A hírek szerint ugyanis lerövidítenék egy új vasútvonal építésével a Prága és Drezda közötti vasúti utazás idejét. A tervek szerint ugyanis Heidenau és Ústí nad Labem között épülne majdnem légvonalban egy új vasútvonal.
A terveket január 14-én mutatta be a szászországi közlekedési miniszter, Martin Dulig. A tárcavezető szerint az európai vasúti korridor részeként a meglévő vonal tehermentesítését segítené az új vasúti pálya, amivel bővülne a Drezda–Prága vasúti korridor kapacitása. Az új vasútvonal a jelenlegi, átlagosan 2 óra 50 perces utazást jelentős mértékben rövidítené és nem mellesleg az Elba völgyének környezeti terhelése is csökkenne. Ráadásul az áradások is kevéssé veszélyeztetnék a vasúti közlekedést.

Az egyik lehetséges változat, három alagúttal
(forrás: Wikipedia)

Az EU támogatásával elkészített megvalóstíhatósági tanulmány szerint a fejlesztés hosszú távú és előremutató lehet és Szászország mindent elkövet annak érdekében, hogy a német szövetségi állam is felvegye a közlekedésfejlesztési projektjei közé az új vasútvonal és egyben a 26 kilométer hosszú alagút megépítését. A teljes projekt a korábbi számítások szerint mintegy kétmilliárd eurót kóstálna. A téma nem új: 2012 óta vizsgálják a rövidítés lehetőségét és számos változat felmerült lehetőségként, különféle hosszúságú alagutakkal.
Az Elba-völgyi vasút Németország és Csehország legfontosabb vasúti kapcsolata egymással. A két órás EC-ütem mellett több éjszakai vonat és számtalan tehervonat használja a vasúti pályát. Az Elba völgyében vezető vasútvonalnak fontos csomópontja a csehországi Děčín, míg a németországi részen, Schöna, illetve Bad Schandau között jelentős elővárosi forgalmat bonyolít le a drezdai S-Bahn.

Halász Péter