Gondok vannak a lassan negyedszázada megbízhatóan üzemelő ICE 1-esekkel. A hírek szerint a fékrudazat egyes elemei okoznak fejtörést, hiszen a tüzetes vizsgálat miatt sok vonat hiányzik a fordából.
Az elmúlt év végén összesen nyolc vonat hiányzott az ICE 1-esek fordáiból, emiatt számos vonatot más típussal vagy éppen pótló szerelvénnyel kellett kiállítania a DB AG-nak. A huszonöt éve megbízhatóan üzemelő ICE 1-eseknél ugyanis a fékrudazatokon repedéseket találtak. Az elszigetelt esetek miatt azonban az EBA elrendelte a típus valamennyi képviselőjének átvizsgálását, ami a napi javítások és vizsgálatok mellett a karbantartó bázisokra többletterhet ró. A feltorlódó, javításra, vizsgálatra váró vonatok miatt az elmúlt év végén nyolc szerelvény is hiányzott a fordából.
A vizsgálat és az alkatrészek cseréje a DB AG szerint mintegy hat hónapig tart majd, mivel a cserében nem csak az ICE 1-esek, hanem az ICE 2-esek is érintettek. Ennek ellenére próbálják úgy szervezni a munkát, hogy minél kevesebb vonat maradjon ki.
Az ICE-flotta többi tagjával próbálja meg pótolni a DB AG a kieső ICE 1-es és ICE 2-es szerelvényeket
Problémát okoz, hogy az ICE 1-eseknél főleg szűkös a Svájcban is engedélyezett hajtófejekkel bíró szerelvények kontingense. Ezek a járművek csak részben pótolhatók más ICE 1-esekkel, így Svájc területén pótló szerelvényekkel kell az utasokat elszállítani a hiányzó vonatbefolyásoló rendszer és a keskeny palettás áramszedő miatt.
Az ICE 1-esek belföldi pótlása egyszerűbb, ám a nemzetközi forgalomból kieső szerelvények helyére már nem tud mit kiállítani a DB AG – a képen a müncheni főpályaudvart egy belföldi forgalmú vonat hagyja épp el, felismerhető a hajtófej tetején lévő egyetlen áramszedőről. Az SBB-képes gépeknek két áramszedője van
A DB AG a többi, belföldi forgalmú járaton megpróbálja a meglévő ICE-flotta fordájának átszervezésével kezelni a járműhiányt: ICE 3-asok és ICE T-szerelvények is pótolhatják az „öreg” motorvonatokat. Ám emellett is sok vonatlemondásra kell számítani, mert arra nem vállalkozik a vasúttársaság, hogy egyes meneteket egy az egyben leállított és munka nélküli mozdonyos vonatokkal pótoljon be, holott a Lipcse–Norddeich vonalon megjelent emeletes IC-szerelvények miatt több másik, régi IC-szerelvény is felszabadult. Ám az „utasok elégedettsége” és a „színvonalas szolgáltatás” érdekében erre nem kerülhet sor, inkább törölnek járatokat. Így hát arra nem kerülhet sor, ami az 1998-as eschedei baleset után megtörtént: azaz mindenféle kézre akadó vasúti járművel pótolták az ICE-járatokat. Ez az idő elmúlt már.
A felszabaduló IC-ingákat nem veti be a DB AG, az nem megfelelő színvonalat képvisel szerintük – inkább törlik a „pótolhatatlan” járatokat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter