2016. 01. 12.

Bevásárol a Hector Rail

A svéd Hector Rail komoly mennyiségben vásárol mozdonyt, mégpedig a DB-től. A robosztus 151-esekből tizenöt költözik Svédországba – de legalábbis az északi társaság flottájába.






A Hector Rail neve nem ismeretlen a vasútbarátok előtt: a svéd magáncég ugyanis több osztrák 1042-est is megvásárolt, sőt, az üzemképes 1012-esek is az ő kötelékükben folytatták a pályafutásukat. Az impozáns osztrák gépek mellett EuroSprintereket és TRAXX-okat is vettek már az Európában ismert járműtípusok közül.
A vontatásszolgáltatással foglalkozó társaság nemzetközi szereplő: Svédország mellett elsősorban Dániában mint tranzitországban és Németországban van jelen. Talán pont a németországi szerepük erősítésére is jó lehet a mostani bevásárlás: tizenöt mozdonyt vesznek a DB-től, hiszen a gépek ismertek több vasúti szolgáltató esetén is, németországi engedélyekkel is bírnak. Így pedig elsősorban a feltörekvő, kisebb vasúttársaságoknak tud majd rugalmasabb vontatásszolgáltatási tevékenységet kínálni a Hector Rail.

A Hector Rail jó vásárt csinálhat a 151-esekkel. Németországban ismert és megbízható gépek, olcsók és így a feltörekvő vasútvállalatok partnereként a DB-vel is versenyre kelhetnek. Képünkön egy nehéz, acéláruval rakott tehervonattal halad át Köln-Süd állomáson egy 151-es páros
(fotó: Halász Péter; írásunk kisképét Nánási Zoltán készítette)

A DB-től érkező gépek mindegyike a 151-es sorozatú tehervonati vontatójármű lesz. Az 1970-es évektől gyártott, hattengelyes jármű nem csak az impozáns tömegével – 119 tonna – hanem 6288 kW-os teljesítményével és a 395 kN-os indító-; és a 230 kN-os állandó vonóerejével is kitűnik kortársai közül. A kifejezetten nehéz tehervonati szolgálatra szánt gépekből összesen 170 készült az egykori nyugat-német vasút számára. A mozdonyokat az AEG, BBC, Henschel, Krauss-Maffei, Krupp és Siemens alkotta konzorcium építette.
Az elmúlt évek során jelentősen visszaesett az igény a kifejezetten zárt irányvonatok továbbítására használt gépekre és a felesleges mozdonyokat az utóbbi időben a DB a szétvágás helyett egyben értékesítette: korábban erre csak a saját leánycégei esetében volt példa, de most már a piacon is van lehetőség használt gépek beszerzésére. Így kerülhetett az SRI-hez vagy éppen a Metrans osztrák leánycégéhez a robosztus 151-esekből is.
A Hector Rail terveiből egyelőre annyi ismert, hogy a következő egy év során összesen tíz gép kap majd főjavítást, a maradék öt pedig alkatrészbányaként segíti a többi üzemeltetését.

Halász Péter