2016. 01. 18.

Niiincs kocsiii

Nagy bajban van az állami vasúttársaság Csehországban: nem áll rendelkezésre elegendő mennyiségben egyes vonatokhoz a megfelelő minőségű kocsi, így kénytelenek elővenni a régi, kevésbé komfortos járműveket is. Emiatt viszont számos kritika érte már a ČD-t.





Az elmúlt évek során az utasok hozzászoktak a Prága, Pilzen és Cheb közötti gyorsvonatokon, hogy a kor színvonalának megfelelő, jó minőségű személykocsikban utazhatnak. Ám ennek most vége, legalábbis úgy tűnik: a Prága–Pilzen–Cheb viszonylatú Rx-járatokon ugyanis megjelentek a jó öreg, műbőr üléses, fülkés kocsik. A klíma nélküli járművek ráadásul nem csak mentesítésnek és erősítésnek segítenek, hanem a fordaszerelvényekbe sorozva közlekednek.
Az Rx-vonatok összeállítása alapesetben egy Aee sorozatú 1. osztályú kocsi; egy Bbdgmee sorozatú, többcélú teres kocsi és több Bee, illetve Bpee sorozatú fülkés és termes 2. osztályú kocsi lenne. A vonatokban azonban egyre nagyobb arányban bukkannak fel a régi, nem felújított és nem klimatizált B sorozatú kocsik is. De nem csak ezek: számos esetben az ABpee sorozatú vegyes osztályú, klímás kocsikat is rosszabb minőségű, AB sorozatú kocsikra kell cserélni.

Mind több vonatban jelennek meg a régi személykocsik, amelyek nem felelnek már meg a kor és főleg a magas színvonalú szolgáltatás támasztotta követelményrendszernek, joggal kritizálják a ČD-t az utasok. Képünk illusztráció, Brünnben készült 2015 őszén egy kizárólag régi személykocsikból álló vonat egyik járművéről
(fotó: Halász Péter)

Az ok egyszerűnek tűnik: a ČD nem rendelkezik elegendő tartalékkal a minőségi(bb) járművekből, miközben a menetrendváltással a Prága és Szlovákia több városa között közlekedő járatokba is ilyen járműveket adnak a vállalásuk szerint, ugyanis a (Budapest/Szlovákia–)Prága–Berlin–Hamburg tengelyre szánt járművek felújítása is lassabb ütemben halad. A ČD szerint ez azonban csak átmeneti állapot, mivel a jelenleg is zajló járműfelújítások miatt a rendelkezésre álló flotta szűkösebb. Ráadásul a Pendolino-motorvonatok helyett is többször be kell vetni a mozdonyos tartalékszerelvényeket, ami szintén nem kedvez a járműgazdálkodásnak – magyarázkodik a cseh vasút, akik alighanem megirigyelték a MÁV-START vezetőjének kedvenc kifogását.
De nem csak a járműfelújítással és a motorvonatokkal van baj. A Bbdgmee sorozatú kocsik esetében például a beltéri ajtókkal is gondok vannak, ami miatt a gyártó visszahívta a kocsikat garanciális javításra (az ajtók nem megfelelően nyíltak-záródtak) és ez szintén gondokat okoz a kocsik forgalomban tartásában.
A már felújított nemzetközi forgalmú kocsikkal sincs minden rendben a hírek szerint: a ŽelPage értesülései szerint a felújított kocsik burkolatai több esetben szivárognak, a kívülről érkező vagy a kocsi zugaiban lecsapódó nedvesség visszakerül az utastérbe. Az ajtók szigetelésével is akadnak gondok és megkérdőjelezhető a felújított étkezőkocsik üzemkészsége is. Utóbbi azt eredményezheti, hogy a megéhező utas hoppon marad, mert vagy el sem indult vagy útközben ki kellett sorozni az étkezőkocsit.

Halász Péter