2016. 01. 05.

Induljon a BVG az S-Bahn-ért!

Mesterségesen teremtene versenyhelyzetet Berlinben a gyorsvasút üzemeltetési pályázatain a városvezetés. Legalábbis a kormányzó polgármestert adó SPD úgy gondolja, hogy a városi közlekedési társaságnak indulnia kellene a tenderen.





Eddig nem mutatott komoly érdeklődést a berlini városi közlekedést üzemeltető BVG a gyorsvasút üzemeltetése iránt. Igaz, 1984 és 1994 között már egyszer volt erre lehetősége Nyugat-Berlinben, de látható: azóta sem hiányzik a cégnek a vasúti hálózat egy részének működtetése. Ám most mégis erre kötelezné a BVG-t a város kormányzó polgármesterét is delegáló párt, az SPD.

A BVG-t kötelezné az SPD arra, hogy induljon a tenderen, így teremtve versenyhelyzetet a jelenlegi operátorral szemben. A DB AG üzemeltetésében álló egyik szerelvény felvételünkön Südende állomásról indul Teltow Stadt felé

Egészen pontosan arról lenne szó, hogy így teremtenének versenyhelyzetet a hálózat többi részét érintő pályázatokon, ahol nyilvánvalóan el fog indulni a mai operátor, a DB AG is – ám így szeretnék megelőzni azt a helyzetet, hogy egyetlen pályázó maradjon csak versenyben és ez a mai operátor legyen, azaz érdemi verseny nélkül nyerje el az üzemeltetési szerződést még 10-15 évre.
Legközelebb az észak-déli alagúton áthaladó vonalak tenderkiírása esedékes, mégpedig ebben az esztendőben, így tehát mindenképpen szükségesnek látja a baloldali párt, hogy a BVG lépjen az ügyben.

Várhatóan ebben az évben kiírják az észak-déli alagúton áthaladó gyorsvasúti viszonylatok üzemeltetésére vonatkozó pályázatot. Képünkön a Potsdamer Platzról indul egy 481/482-es motorvonat Teltow Stadt felé

A BVG részéről azonban nem fogadták osztatlan lelkesedéssel az ötletet. A közlekedési társaság szerint ha esetleg meg is nyernék a tendert, akkor az legalább 3,1 milliárd eurós beruházást igényelne, erre pedig nincs pénze a BVG-nek, akkor sem, ha konzorciumra lépnének külső partnerekkel. Ráadásul aligha érné meg, hiszen ezt éppúgy – közvetetten – a város költségvetéséből kellene kigazdálkodni, mint ahogy a közszolgáltatásért járó összeget, tehát érdemben nem lenne nyereség senki számára.

Az észak-déli vonalak egy részét már üzemeltette a BVG 1984 és 1994 között, ám azóta a kényszerűen megszerzett tudás elveszett. A gyorsvasúti üzemeltetésben pedig aligha nyújtana segítséget a BVG esetén tisztán „jófejségből” a DB...
(fotók: Halász Péter)

Ráadásul a BVG-nél mára már hiányoznak azok a szakmai kompetenciák, amelyek szükségesek egy ilyen jellegű hálózat üzemeltetéséhez. Igaz, 1984 és 1994 között Nyugat-Berlinben a BVG volt az operátor az S-Bahn esetében, de a szaktudást már akkor is „importálták”: többek között a hamburgi gyorsvasútról érkeztek ekkor oktatók, akik a metróvezetőkből átképzett járművezetőket és további személyzetet segítettek a feladatoknak megfelelő tudással felvértezni. Ez azonban ma már nyilvánvalóan nem járható út.

Halász Péter