Nyilvánosságra hozta a BVG a hosszú távú, 2035-ig tartó időszakra vonatkozó járműbeszerzési koncepcióját. A következő szűk két évtized során összesen 1200 új metrókocsi és 200 új villamos érkezhet a német fővárosba.
Összesen 3,1 milliárd euróért rendelhet majd a következő húsz évben járműveket a BVG. A nyilvánosságra hozott koncepció szerint a berlini közlekedési társaság összesen 1200 metrókocsit és 200 új villamost szerezne majd be.
A metrók cseréje égetően szükséges: a kétféle vonalhálózaton 27, illetve 29 év a járművek átlagos életkora és ez különösen a nagyprofilú hálózat esetében jelent gondot, mert itt még csak tervben sincs egy komolyabb járműbeszerzés. A BVG a kisprofilú vonalakra már rendelt szériát a Stadler Rail metróiból, ami tűzoltásnak talán elegendő.
A nagyprofilú hálózat esetében viszont egyelőre csak a „virágtartók”, a kisprofilú vonatok átalakítása jelent valamilyen jellegű átmeneti megoldást. A tervek szerint a nagyprofilú hálózatra összesen 700 kocsi kerülne majd, míg a kisprofilú vonalakra 500 jármű érkezne. A villamosok pedig a ma még szolgáló, első generációs alacsonypadlós kocsikat váltanák ki: ezek élettartamuk felénél járnak most, így két évtized távlatában célszerű a most főjavításra kerülő villamosok utódlásával is számolni.
A nagyprofilú vonalakra sürgősen kellenek már az új kocsik: a legfiatalabb járműsorozat, a H sorozatú metrók is több mint tíz évesek immáron – a képen két még régebbi F84-es, illetve F87-es sorozatú kocsi találkozik az U6-os vonalon
Főjavítás utáni állapotában látszik ezen a 2013-as képen a 1527-es pályaszámú GT6N típusú villamos. A kocsik tizenöt-húsz év után kaptak javítást, ám 2035-ig már a cseréjüket kell megszervezni
A BVG a beszerzésekhez egy leánycéget alapított, ezen keresztül intézik majd a pénzügyi fedezet előteremtését, amire hitelt vesznek majd fel. Berlin városa évente 90 millió eurós támogatással csökkenti majd a kamatterheket, ezen túlmenően pedig az üzemeltetéshez évi 600 millió eurót kap majd a társaság. Feltételül a városvezetés azt szabta, hogy a jelenleg 699 millió eurós adósságállományát fel kell számolnia és a költségeinek fedezetét növelnie kell: jelenleg a bevételek a költségek 57 százalékát fedezik, ezt 62%-ra kell feltornázni. Ez látszólag nem lesz nehéz, mert a BVG utasszámai folyamatosan emelkednek.
A magaspadlós kocsik hamarosan végleg eltűnnek Berlinből, a következő feladat az első generációs alacsonypadlós villamosok kiváltása lesz majd a BVG számára
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter