2015. 12. 14.

Bécs összpontosít

Az osztrák főváros közlekedését alapvetően változtatta meg a bécsi Hauptbahnhof teljeskörű megnyitása. Igaz, az állomást magát már tavaly átadták, de a vasúti szempontból vett teljes üzembehelyezés most történt meg és mindenféle provizórium megszűnt a 2015/2016-os menetrend 2015. december 13-i életbelépésével.




Fontos mérföldkövéhez érkezett nem csak az osztrák vasúttörténet, hanem Bécs közlekedéstörténete is. A 2014-ben átadott főpályaudvar most nyerte el névleg is neki szánt szerepét, hiszen a 2015/2016-os évadtól érvényes koncepció szerint az ÖBB ide koncentrálja a város távolsági közlekedését.
A nyugati fővonalak tekintetében fontos szerepet játszó Westbahnhof már csak regionális pályaudvarként üzemel tovább és láthatóan üres volt már vasárnap este is. A kérdés itt csak az, hogy a pár éve felhúzott plázakomplexum milyen hatásokat tapasztal majd és a környékbeli munkahelyek miképpen változnak? Hiszen az ingázók egy része már biztosan nem ide, hanem Meidlingre vagy a főpályaudvarra érkezik majd és külön városi közlekedési eszközzel – hosszabb menetidőt figyelembe véve – kell eljutnia céljához. Vajon elindul-e a Westbahnhof azon az úton, amin a Franz-Josefs-Bahnhof pár évtizede? Az „FJB” már Bécs „Józsefvárosa” lett, ami a forgalmat illeti. Ha így lesz, az ÖBB és a különféle befektetők komoly pénzeket bukhatnak az üzletközponttal –  mi azért szorítunk, hogy ne így legyen.

A célállomásként még Wien Westbahnhof szerepel. A kép 2015. december 12-én készült St. Pöltenben

Már nem célállomás


Az RJ 161-es utóljára érkezett a Westbahnhofra...

Idejétmúló utastájékozatás

Münchenből már nem érkezik több Railjet a Westbahnhofra

A belföldi InterCity-járatok sem a Westbahnhofra érkeznek már

„Meghirdetett garázsmenet”: a nehezen komolyan vehető ICE-járatból minden nap volt egy fél pár: este a Westbahnhofra ment be karbantartásra egy ICE-szerelvény, ha pedig már arra járt, meg is hirdették az utasok előtt

A Westbahnhofra utolsóként érkező Avala EC-t a MÁV-START a német egység 25. évfordulója előtt tisztelgő 470 003-asa hozta

Az ország leghosszabb zászlójaként ismert 49-es Railjet-szerelvény utolsó indulásához készülődik a Westbahnhofon mint RJ 762-es számú vonat

A Dacia nemzetközi gyorsból is az utolsó a Westbahnhofon: a végállomás mellett a méltán ismert étkezőkocsi is eltűnik a vonatból

Indulás előtti pillanatok: az utolsó induló Railjet a Westbahnhofon a Budapestről Salzburgba tartó RJ 42-es volt, élén a 15-ös garnitúrával

Az utolsó, nyugatra tartó nappali vonat a Bécsből Linzbe induló IC 820-as volt a Westbahnhofon
(fotók: Berky Dénes)

A főpályaudvar átadása alapvetően változtatta meg a távolsági vonatok helyzetét is és nem csak Bécsen belül. Az első nap még sokan keresték a Westbahnhofot az idegenből érkezett utasok esetén, de tudni kell: a reptér is közelebb került a városhoz, hiszen alig húsz perc alatt fél órás ütemben érhető el a schwechati terminál a főpályaudvarról hol Railjettel, hol InterCity-vonattal. A tavaly felvett átmeneti rend, miszerint kétóránként a frankfurti ICE-k járnak ki, mára a múlté.

Az első InterCity St. Pöltenből a bécsi reptérre a Salzburgból érkező IC 821-es volt

A reptérről első, Bregenzbe tartó IC, az IC 662-es készülődik az induláshoz a reptér alatt

Az előző este a Westbahnhofra utolsóként érkező IC 841-est továbbító 1116 065-ös a Hauptbahnhoftól az IC 541-es végén érkezett meg a reptérre. A gépen felirat hirdette: az előző napi volt az utolsó érkező IC a Westbahnhofon

Az IC 541-es még régi, a Westbahnhofot célként hirdető táblákkal érkezett a reptérre, de a Hauptbahnhofon már feladták az utánpótlást: a szomszéd asztalon az új iránytáblák várják sorukat
(fotók: Berky Dénes)

Salzburg felől érkezik a repülőtéri állomásra az IC 643-as...

...elől a 1116 274-es, hátul pedig a 1016 034-es érkezett. A hátsó gép a főpályaudvaron akadt rá a szerelvényre, míg a „régi első” gép ott akad le a vonatról. Így összejöhet a hat perces fordítás a repülőtéren

A salzburgi és villachi IC-kkel váltva a Railjetek összességében félórás követésű távolsági ütemet biztosítanak a reptér felé. A vonatok a VOR jegyeivel is igénybevehetők. A képen a Bregenzbe induló RJ 568-as, amely nem mellesleg az Austrian Airlines repülős járatszámát is viseli: OS 3517-es járatként közlekedik és „VIE” és „LZS” között jár „repülőként”. LZS a linzi főpályaudvar IATA-kódja

ÖBB-pénztár a reptéri terminálon. Ha egy üzlet beindul...
(fotók: Halász Péter)

Az üzemvitel számára is tartogat kihívásokat az új rend. A salzburgi és villachi IC-k (váltokozva adva az órás ütemet a reptér és a főpályaudvar között) a Hauptbahnhof és Schwechat között „szendvicsben” járnak, azaz a vonat végére is kerül egy mozdony, csak így biztosítható a rövid fordulóidő a reptéren. A Railjeteknél ez nem gond, mert ingavonatokról beszélünk. Ugyancsak kihívás lesz az elővárosi és a távolsági forgalmat összeegyeztetni a wolfsthali vonalon, ha valamiért borul a ravatal.

A Salzburgból érkezett IC 645-ös rövidesen indul is tovább a repülőtéri állomásra

Az ICE-k az egy éves vendégszereplést követően kivonultak a reptéri forgalomból, fordulóállomásuk az új főpályaudvar lett
(fotók: Berky Dénes)

Összességében elmondható: az ÖBB sok évtizedes álma ért be végre. Kérdés, hogy a város fejlődésére ez hogyan hat majd és miképpen rendezi át a városnak nem csak a közlekedését, hanem általában a város szerkezetét az új főpályaudvar. Érdeklődve figyeljük a folytatást.

A menetrendváltással forgalomba állt elvileg az első két új Siemens Desiro ML motorvonat is. A CityJet-ek egyelőre az S80-as vonalon járnak Bécs térségében, üzembe helyezésük folyamatos. Berky Dénes a Hauptbahnhofon kapta el 001-es egységet, mint Hirschstetten felé tartó S80 25016 számú vonat

Az S80 25028-asként közlekedő szerelvényt Meidling előtt kapta el Pongrácz Dániel. Vasárnap csak egy CityJet volt szolgálatban, a másik tervezett motorvonat Felső-Ausztriában „haknizott”, de hamarosan az S80-ason is csatasorba áll

Halász Péter