A bécsi gyorsvasúti, avagy S-Bahn hálózat egyik méltatlanul elfeledett szeglete a Meidling és Hütteldorf, illetve Penzing közötti Verbindungsbahn, magyarul összekötő vasút. A Lainzer Tunnel átadása előtt ez a vonal hálózati szinten is kritikus elemnek számított, ahol a távolsági és teherforgalom igényei mellett már nehéz volt színvonalas, városon belüli gyorsvasúti menetrendet kínálni. A vonal viszont napjainkra teljesen kiürült, az ÖBB pedig leporolta a korábbi terveket: a hírek szerint 2020-ban kezdődhet a felújítás, mely minőségi ugrást hoz majd a városon belüli észak-déli tömegközlekedésben.
Komoly tervekről adott hírt az osztrák közszolgálati sajtó az elmúlt héten: az ÖBB fejlesztené a bécsi S-Bahn hálózat mostohagyerekének számító Meidling és Hütteldorf közötti szakaszt, a Verbindungsbahn-t. Az összekötő szakasz nevének megfelelően két fő ütőér, a Meidling állomást érintő Südbahn, és a Hütteldorfon áthaladó Westbahn között teremt kapcsolatot. A két fővonal elővárosi vonatainak eltérő végpontja miatt viszonylag mérsékelt igény mutatkozott a Verbindungsbahn-on közlekedő S-Bahn vonatokra, a vonal egyetlen önálló megállója pedig a viszonylag eldugott Speising megálló. A vonal inkább teherforgalmi szempontból volt jelentős: egy-két nyakatekert megoldást leszámítva ez volt az egyetlen út délkelet (Magyarország vagy éppen a klederingi központi rendezőpályaudvar) felől a Westbahn, és így Németország felé. A helyzetet bonyolította a Verbindungsbahn északi végén lévő deltavágány: Hütteldorf és Penzing felé csak egy-egy vágány vezetett, a váltókon és az ívben lévő hidakon 40 kilométer/órás lassújelekkel. A fentieknek megfelelően a forgalom nem az S-Bahn igények kiszolgálásáról szólt: a tehervonatok és budapesti távolsági vonatok közé óránként egy pár S-Bahn vonat fért be. Az elmúlt években viszont a föld alá, a Lainzer Tunnel-be költöztek a tehervonatok, majd idén december 13-tól a budapesti Railjet-ek is, így megnyílt az út a Verbindungsbahn szerepének újragondolása előtt.
Verbindungsbahn klasszik: amikor itt még Kiskundorozsma–Wels RoLa-vonatok jártak... a felvétel 2011 áprilisának utolsó napján készült a Hietzinger Hauptstrasse átjárójánál
Az ÖBB a tervek szerint 2020-ban kezdi meg a vonal felújítását, melynek során két új megállót létesítenek. Az egyiket a 13. kerületben, Speising és Hütteldorf között, a Hummelgasse vonalában - ez az 58-as villamos végállomásával jelentene átszállási kapcsolatot. A másik megálló Maxing elágazásnál, azaz Spesing és Meidling között létesülne, kapcsolatot biztosítva a 62-es villamoshoz és az 58A buszjárathoz. A mostani Speising megállót is száz méterrel arrébb helyeznének Maxing irányába, így az erős ívben lévő peront egyenes váltaná fel. A számítások szerint ez a három köztes megálló napi 15000 utast hozna a vasút konyhájára. A mai órás, illetve csúcsidőben 30 perces követéssel szemben a tervezett ütem 15 perces, így a távolabbi végpontok között számos átszállásos kapcsolat válhat kedvezőbbé - példának okáért Tullnerbach környékéről Bécs délnyugati kerületeibe sokat javulna ezzel a kínálat. A helyi lakosok örök panaszának megoldására Speising és Hütteldorf között két szintbeni közúti átjárót váltanának ki a vasúti pálya megemelésével. A munkák becsült összköltsége 270 millió euro, ami főleg az utóbbi művelet komplexitásából adódik: a vonal sűrűn beépített városrészen halad keresztül, és az ívviszonyok sem kedvezőek a hütteldorfi delta környékén.
Speising megállóhely erős ívben fekszik - a tervek szerint a peron áthelyezésével ez „kiegyenesíthető” és a 60-as villamos megállójához is közelebb kerülne a vasúti megálló
A vonalszakasz egyik fő szűk keresztmetszete és egyúttal problémás műtárgya a Wien (Bécs) folyón átvezető, erős ívben fekvő híd. A 40-es tempóval járható műtárgyon csak egy vágány van, így a tehervonatok föld alá költöztetéséig ez komoly kihívás volt a menetrendszerkesztőknek
A Verbindungsbahn kezdőpontja közelében kocog ez az S2-es gyorsvasúti viszonylaton közlekedő csatolt 4020-as szerelvény. A pályát itt, a Hietzinger Hauptstrasse közelében megemelik a tervek szerint, és innen ötven méterre létesülne az új Hummelgasse megállóhely
A Hietzinger Haupstrasse sorompózárás idején - a helyi lakosok ősidők óta panaszkodtak a vasútra, és panaszkodnak most is. Pedig a helyzet már nagyon sokat javult: a korábbi, frekventált időszakokban szinte egymást érő tehervonat-forgalom helyett napjainkban óránként 4-5 vonat téved erre. A végső megoldás 2020-ban jöhet, a szintbeni átjárót a pálya megemlésével kiváltják a tervek szerint
Felhasználói szemmel
Személyes érintettség okán külön érdekesnek találtam ezt a hírt, mivel évekig jártam Hütteldorf és Rennweg állomások között az akkor még S2/S15 számon futó vonatokkal. A menetrend nem volt túl bőséges: óránként egy pár vonat, melyet csúcsidőben kiegészített még egy pár, 30 perces követést adva. No persze nem vitték túlzásba: a sűrítők csak 15:30 és 17:30 között közlekedtek Hütteldorf felé, noha 18:30-kor még bőven lett volna igény egy utolsó, félórás ütem szerinti vonatra. A tehervonatok kerülgetése miatt Maxing és Hütteldorf között a tartalékos menetrend is erősen indokolt volt, így viszont a menetidő nem volt éppen olyan, amilyet az ember egy gyorsvasúti viszonylattól várna. A helyzet azóta sem javult sokat, sőt az utóbbi években bizonyos szempontból még romlott is: a belvárost elérő Stammstrecke helyett a Hütteldorf felől érkező S-Bahn vonatok először Királyhida (Bruck an der Leitha) felé jártak, majd újabban Simmering és Stadlau érintésével a város keleti kapujáig, a Hausfeldstrasse megállóig közlekednek. Bár a tehervonatok már évekkel ezelőtt az alagútba költöztek, a 30 perces követés megmaradt. Sőt, új megálló sem létesült, pedig a 13. kerületnek ezen része nem bővelkedik a tömegközlekedési lehetőségekben és az 58-as villamos végállomásának környéke szinte kiált egy S-Bahn megállóért. Ugyanígy rendezetlen az észak-déli tömegközlekedési kapcsolat a 14. és 16. kerületek felől a 13. kerület déli része vagy éppen a 23. kerület felé - a bevált recept az, hogy az U6-os metróig kell eljutni, azzal délre, majd onnan ismét nyugatra lehet buszokkal vagy villamossal utazni. Az ÖBB a tervezett fejlesztésekkel tehát régi adósságot törlesztene, reméljük, sikerrel.
Egy régi, bizonyos szempontból ambíciózus álomról viszont nem szól a fáma - ez a Meidling–Speising–Penzing–Heiligenstadt viszonylatú észak-déli S-Bahn ötlete. Egy ilyen viszonylat sok szempontból hiánypótló lenne, mivel az érintett kerületekben érintő irányban (azaz észak-dél között, a belváros kikerülésével) csak a 10-es villamos és a 10A autóbusz áll rendelkezésre - mindkettő híresen dugóérzékeny viszonylat. Ez a gyorsvasúti viszonylat a hütteldorfi kitérő és átszállás nélkül kötné össze az S80-as (egykori S2/S15, majd az utóbbi években S60) és S45-ös vonalakat. Vágányhálózati szempontból nézve ez mindig is lehetséges volt elvi szinten, ugyanis Penzing állomáson létezik az ezt lehetővé tevő vágánykapcsolat a Verbindungsbahn és a Vorortelinie között. Gyakorlati szempontból a penzingi delta kapacitása, illetve Penzing állomáson Westbahn átmenő fővágányain történő „keresztbe járatás” miatt nehézkes lett volna gyorsvasúti szintű szolgáltatást (főleg követési időt) biztosítani, de ezek az akadályok mára elhárultak: a Westbahnhofról elköltöztek a távolsági vonatok, tehervonatot pedig már csak szökőévente látni a penzingi deltában. Kíváncsian várjuk, hogy a projekt során felmerül-e majd ez a lehetőség.
Floridsdorfba tartó S-Bahn Penzing állomáson? Igen, ez már majdnem az, amire fentebb gondoltunk, csak annak a képzeletbeli gyorsvasúti szerelvénynek a penzingi állomás 5. vágányán kellene állni a képen látható második vágány helyett. A képen látható parajelenség magyarázata egyébként az, hogy a penzingi delta nyugati ágán lévő híd felújítása miatt egy hétvégés vágányzárban penzingi irányváltással jártak Hütteldorf–Floridsdorf S-Bahn vonatok
(a felvételek a szerző munkái)
(a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán