Súlyos baleset történt az elmúlt héten a Semmeringbahnon. Az ÖBB már akkor közölte, hogy hosszú ideig tart majd a műszaki mentés és a helyreállítás, két-három hétre biztosan lezárják. A Gloggnitz és Mürzzuschlag közötti vonatpótlózásról a Közlekedési Osztály szerzőjével közösen készítettünk képes beszámolót.
December elsején ütközött össze egy tehervonat és az érte küldött segélymozdony a Semmeringbahnon, Breitenstein állomás közelében, az egyik alagútban. A baleset utáni műszaki mentés és a pálya, felsővezeték helyreállítása azonban már akkor is köztudomásúan hetekig tartó munkát és forgalomkorlátozást jelzett előre. Ennek megfelelően a tehervonatok kerülő útirányon át közlekednek, míg a Südbahn személyforgalmát Gloggnitz és Mürzzuschlag között autóbuszokkal intézi az ÖBB. Egyedül a payerbachi vonatok mennek el a végállomásig, hiszen Gloggnitz amúgy sem bírná a Břeclav és Payerbach-Reichenau közötti vonatok fordulását is, ráadásul ezeknek a vonatoknak a közlekedését nem akadályozza semmi sem.
Az elvileg Grazból Prágába közlekedő RJ 78-as északi fele Gloggnitzban – ritkán állnak meg itt nemzetközi vonatok, de most a Bécs felől érkező vonatok utasait itt szállítják át a pótlóbuszokra
Utastájékoztatás Mürzzuschlagban, a déli oldalon. Nem túl informatív, de legalább felhívja a figyelmet, hogy van vonatpótlás
A mürzzuschlagi aluljáróban lévő digitális kijelzőn már picit több információt kaphatnak az utasok az ÖBB-től – megfelelően hiányoznak is a tábláról a bécsi vonatok
A forgalmi rendet az ÖBB úgy alakította ki, hogy a Railjet-vonatokat és az IC-ket pótló buszok az autópályán közlekednek, nem állnak meg sehol sem. Azoknál a Railjeteknél, amik megállnának Semmering állomáson, a forgalmi rendet úgy szervezték meg, hogy a buszok Mürzzuschlagból mennek vissza a Semmeringre, illetve egy busz Gloggnitz és Semmering között ingázik. Ennek eredményeként gyakorlatilag késés nélkül közlekednek a távolsági járatok, hiszen az átszállásokkal együtt is gyorsabb a közvetlen buszos eljutás Gloggnitz és Mürzzuschlag között, mint a hegyen át vonatozás.
Mürzzuschlag vasútállomása előtt gyülekeznek a pótlóbuszok
Egy Railjet-pótló Setra érkezik a Blaguss színeiben a mürzzuschlagi pályaudvar elé Gloggnitz felől
A Railjet-pótló buszok nem állnak meg Gloggnitz és Mürzzuschlag között és az S6-os gyorsforgalmi úton át közlekednek – így a vonatok gyakorlatilag késés nélkül közlekedhetnek az átszállások ellenére is
A helyi vonatokat, amelyek egyébként az ÖBB nem túl zsúfolt 4020-as motorvonataival közlekednének Payerbach-Reichenau és Semmering, illetve Mürzzuschlag között, mikrobusszal pótolják, ám sokkal nagyobb busz amúgy sem férne el a szűk hegyi utakon, ahol buszközlekedés amúgy sem jellemző.
A helyi személyvonatokon nem szokott túl nagy tömeg lenni, pont elegendő az Oberger kisbusza is a vonatpótláshoz – a szűkös hegyi utakon amúgy sem lehetne mással elférni
A járművek nagy részét az Oberger Schattentalhof adja, ők három feliratos és feltehetően további négy jelzés nélküli nagy autóbuszt adtak. Rajtuk kívül a Blaguss két Setrát; az Allmer pedig egy Drögmöllert és egy Setrát adott a vonatpótlásba. Egy-egy Volvót a Binder Reisen és egy Mercedes-Benz O404-est a Kastelitz állított ki.
A Railjeteket pótló busozk kicsit nagyobbak, ezek a buszok legfeljebb csak Semmeringig merészkednek fel, miután az utasok nagy része Mürzzuschlagban átszállt a grazi vagy villachi Railjetre
Az Oberger egyik busza a hazai fülek számára ismerősen csengő kínai King Long márkájú kocsi volt. A Railjet-pótló keleti vendégmunkás Mürzzuschlag-West autópálya-lehajtónál akadt lencsevégre
A „túloldalról”, Gloggnitz vasútállomástól indul ez az MAN-busz Mürzzuschlag felé az egyik Railjet helyett
A Semmeringről induló Railjet-pótlónak is át kell küzdenie magát a hegyen
Semmering vasútállomás parkolója, itt fordulnak a pótlóbuszok is
A Semmeringtől Gloggnitzig közlekedő Railjet-pótló, lassan műemlék-jellegű MB O404-es pihen a parkolóban
Érdekesség, hogy az ÖBB-csoporthoz tartozó Postbus nem adott járművet a pótlásba, de ez az operatív eseteknél úgy látszik, ÖBB-s hagyomány, mert szinte soha sem a saját cégükkel intézik a buszos pótlást az osztrák vasutasok.
A balesetben megsérült és Semmeringbe vonatott járművek egy része már a vágányok mellett várja a sorsát
A nem javítható és nehezen szállítható kocsikat a helyszínen selejtezik és szétvágják. A háttérben az ÖBB baleseti daruszerelvénye pihen Semmering állomáson
(a felvételeket a Közlekedési Osztály szerzője, Szundi Szabolcs készítette)
(a felvételeket a Közlekedési Osztály szerzője, Szundi Szabolcs készítette)
Halász Péter, Szundi Szabolcs