2015. 12. 15.

Menetrendváltás az SBB-nél

Komoly változásokon esett át az SBB menetrendje december 13-ával és a 2015/2016-os menetrend újdonságai csak előjátéka a jövőre várható változásoknak: amíg most csak a zürichi Durchmesserlinie forgalmát vették fel teljes egészében, addig jövőre nyit a Gotthard-bázisalagút. Mindenesetre a vasúttársaság jól vizsgázott az újdonságokkal.



Az első munkanapi csúcsot értékelve az SBB arra jutott, hogy jól működik az új vasúti menetrend, amelynek részleteit eléggé el nem ítélhető módon már a nyáron társadalmi vitára bocsátották. A 2015/2016-os menetrend annak ellenére, hogy 2004 óta a legnagyobb változásokat hozta, csak előzetese mindazoknak a változásoknak, amelyek a következő évek folyamán alakítják a svájci vonatközlekedést, hiszen a Durchmesserlinie teljes üzembehelyezése után jövőre a Gotthard-bázisalagút következik majd.

Az új menetrend egyik újdonsága, hogy a Durchmesserlinién már nem csak pár S-Bahn és RE szaladgál majd, hanem a zürichi főpályaudvart érintő egyes InterCity-járatok is megjelennek itt

Az új menetrend első napjának értékelése kapcsán az SBB kiemelte: a legnagyobb változások Zürichben és térségében történtek a Durchmesserlinie megnyitása miatt. Az új alagút segítségével a vonatok egy része elkerülheti a főpályaudvaron az irányváltást és a várost megkerülnie sem kell, így tíz-tizenöt perccel is rövidülhet az utazás mondjuk a zürichi reptér és Bern között.

Az első St. Gallen és Bern között közlekedő InterCityről készül videó, amely a Durhcmesserlinién közlekedik

A változások leginkább az ingázókat érintették, akik jól vették az akadályokat, de ez köszönhető az SBB és a zürichi közlekedési szövetség, a ZVV komoly reklámkampányának is, amelyet az elmúlt hónapok során folytattak, felhívva a figyelmet a nagy változásokra. Az SBB az első napon a megszokotthoz képest 350-nel több információs munkatársat alkalmaz a helyszíneken, ahol a legnagyobb a forgalom és folyamatosan tájékoztatnak az utastájékoztató rendszereken keresztül és szórólapokkal is segítik az információszolgáltatást az új menetrendről.

Zürich térségében az SBB-n kívül a közlekedési szövetség is komoly kampánnyal hívta fel a figyelmet a menetrendváltásra már az ősz folyamán – a képen a szóróajándékok egy része
(fotó: ZVV)

Az új menetrendi évadban kereken 660 ezer vonatkilométerrel, azaz egy százalékponttal bővíti a kínálatot az SBB a távolsági forgalomban, míg a hivatásforgalomban 2,7 millió kilométerrel, 3,3 százalékkal nagyobb teljesítményről van szó. Hiába, az SBB számára fontos mutató az, ami a MÁV-START-nak nem, mert önmagában nem csak a vonatok hatékony ülőhely-kihasználtságára törekednek, hanem az ebből adódó zsúfoltságot is kezelik.

Az SBB-nél számít a vonatkilométer: a távolsági és a regionális szegmensben is bővítik a teljesítményüket
(fotók: Halász Péter)

A DB AG is kitett magáért a svájci menetrendváltás kapcsán. A német vasúttársaság az első Churba közlekedő InterCityExpresst különleges módon dekorálta ki.
A fülkékben talán kissé túltolták a csinosítást, mindenesetre jó ötlet a tematikus díszítés
A ruhafogasok helyén plüss szarvasok voltak
Az első Churba tartó ICE Bázelben
Az első vonat utasait Churban többek között havasi kürtösök várták
(fotók: DB AG)

Persze, nem ment hiba nélkül minden: vasárnap és hétfőn több nemzetközi viszonylatban is gondok voltak a vonatokkal. Vasárnap főleg Milánó felé akadozott a vasúti közlekedés a nemzetközi fordákat teljesítő motorvonatok gondjai miatt, több vonatot pótló szerelvénnyel kellett közlekedtetni. Ugyancsak néhány ICE-járatot is pótolni kellett műszaki okok miatt.
Az SBB az új csatlakozási rendszer kapcsán eddig pozitív tapasztalatokat szerzett. Amint azt mi is megírtuk: bizonyos esetekben a csatlakozó vonatok nem várják be a késő vonatokat, ezzel biztosítva hálózat nagy részén a pontosságot, míg a késő vonat utasainak valamivel hosszabb várakozás után szintén pontos vonatot tudnak biztosítani. A tervezés során mintegy tízezer vonat adatait vizsgálták meg és állapították meg egyenként az új várakozási időket. Az SBB jelezte azt is: az ilyen késés miatt váratott vonatok komoly gondokat okozhatnak a hálózat távolabbi pontjain is, emiatt pedig országosan nagyobb lesz a késő vonatok aránya. Összességében tehát igenis pozitív hatása van az új rendszernek, javítja a pályahálózat átbocsátóképességét és általában a menetrend megbízhatóságát. Mindezen túl persze az SBB célja az, hogy minden utasát pontosan, biztonságban és kényelmesen juttassa el úticéljához.

Különvélemény – Kapitány a hídon

Az SBB vezetőinek hozzáállását is jelzi az, hogy a cég első embere, Andreas Meyer például a menetrendváltás éjszakáján folyamatosan járta a fontosabb szolgálati helyeket: saját elmondása szerint az amúgy is vonattal ingázó vezérigazgató éjjel háromkor például az üzemirányításnál tartott szemlét, később pedig többek között az első St. Gallenből a zürichi Durchmesserlinién át Bernbe tartó InterCityvel is utazott. Látható, hogy fontos a cégvezetésnek az, hogy a munkavállalók és az utasok is lássák: ők is ugyanezeket a szolgáltatásokat veszik igénybe és őket is számos kényelmetlenség éppúgy érinti. Magyarországon persze elképzelhetetlen az ilyen: Dávid Ilona aligha utazik bárhova „csak úgy” vonattal és biztosak vagyunk benne, hogy a menetrendváltás éjszakáját ő vagy éppen Csépke András is békésen szunyókálva otthon töltötte. Hiszen ha valamelyik „nagyfőnök” utazik, akkor ott „véletlenül” tiszták a kocsik, pontosak a vonatok, míg a pórnépnek ilyesfajta kiváltságok nem jutnak. Hiszen amíg a svájci utas bármikor összefuthat Andreas Meyerrel a zürichi IC-n, addig mondjuk Dávid Ilonával csak a különböző belső, kétes megítélésű, PR-szagú eseményekre előzetesen jól megrostált vasutasok juthatnak el – a fizető utasnak esélye sincs találkozni a vezérigazgatóval, netán gondolatait megosztani és megmutatni neki a napi rögvalóságot. Kár...

Mehr Verbindungen, viele Änderungen. Seit heute Morgen sind unsere Züge nach dem neuen Fahrplan unterwegs – zwischen St....
Posted by Andreas Meyer CEO SBB AG on Samstag, 12. Dezember 2015

Halász Péter