Hivatalosan is bejelentették azt, amit eddig is mindenki tudott: a Deutsche Bahn AG egyedüli pályázóként megnyerte a berlini gyorsvasút egy részének üzemeltetésére kiírt tendert. 2023-tól „piaci” alapokon üzemelteti tovább a hálózatot a DB AG. Siker?
A 2008-2010 közötti időszak sorozatos járműfenntartási botrányai miatt egyfajta „bosszúként” is értelmezhető volt a 2012-ben hosszas vajúdás után kiírt üzemeltetési tender. Emlékezetes: hosszú hetekig-hónapokig csak csökkentett üzemmódban működött a berlini gyorsvasút a 481/482-es sorozatú motorkocsik, a flotta gerincét adó típus tengelyproblémái és számos más hiányossága miatt. A probléma forrása pedig a Hartmut Mehdorn nevével fémjelzett korszak őrült takarékoskodása volt, mert a cégvezető tőzsdeképessé akarta tenni a DB AG-t.
A gondokra és a következményeket, szankcionálási lehetőséget alig tartalmazó közszolgáltatási szerződés helyett egy elvileg korrekt és piaci alapokon nyugvó kontraktust akart megkötni Berlin és Brandenburg az új operátorral, emiatt is írták ki a tendert. Végül azonban a lehetséges pályázók sorra léptek vissza a folyamatosan módosított feltételrendszer és a szoros határidők miatt és csak a DB AG maradt az egyetlen pályázó.
A 481/482-es motorvonatok problémái vezettek oda, hogy megtendereztették a Ringbahnt és a délkeleti kapcsolódó vonalakat. A pályázat azonban nem sült el a legjobban
A berlini gyorsvasútra új járműveket vár ugyanis a város, ám a harmadik sínes rendszer a német vasúti hálózat esetében meglehetősen egzotikusnak számít és emiatt különleges feltételeket kellene teljesíteni a járműveknek, ami meglehetősen megdrágítja a beszerzést. A folyamatosan változó elvárások és a szoros határidő miatt a legtöbb operátor végül nem akart kockáztatni és végül sorra visszaléptek.
Az már korábban is ismert volt, hogy egyedül a Deutsche Bahn AG, a jelenlegi operátor, az S-Bahn Berlin GmbH anyacége maradt az egyetlen vasúttársaság a pályázók között. Nem is volt meglepetés, hogy végül a DB AG nyerte meg a tendert.
Az új motorvonatok jönnek, az üzemeltető marad az, aki volt: a DB AG. Jó lesz ez így?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Rundfunk Berlin-Brandenburg információi szerint 2023-tól hivatalosan is a DB AG szolgáltathat és a berlini szenátus erre vonatkozóan december 8-án adhatja áldását és valószínűleg ez meg is lesz, utalt rá a város közlekedéséért is felelős szenátor (tartományi miniszter) Andreas Geisel. Mindeközben az ellenzéki zöldpárt azt követeli: miután csak a DB AG maradt állva a meglehetősen furcsa versenyben, hogy írják ki újra a pályázatot és megfelelő feltételrendszer mellett, valódi versenyben találják meg az új operátort.
Halász Péter