A Siemens és a Stadler Pankow szállítja az új berlini S-Bahn-szerelvényeket. A konzorciumtól a DB AG azután rendelt meg összesen 1380 kocsit, miután aláírták a Ringbahn és egyes kapcsolódó vonalak közszolgáltatási szerződését.
Az összesen 1380 kocsira vonatkozó keretszerződésből már egyből 106 vonatot le is hívott a DB AG: 85 négykocsis és 21 két kocsis szerelvényt rendeltek meg és ezek a Ringbahnon és az S46-os, az S47-es és az S8-as vonalakon közlekednek majd a tervek szerint 2020-tól, a most megrendelt járművek 2023-ig állnak majd forgalomba. A járművek komponenseit a két nagy járműgyártó szállítja, a végszerelést pedig a Stadler pankowi gyárában végzik majd. A Stadler Rail a járműszerkezeti részeket gyártja majd, valamint a klímaberendezések beépítése és a végszerelés lesz a jussuk. A Siemens a villamosberendezéseket szállítja, valamint az utastájékoztató rendszert gyártja. A vonatok karbantartását az operátor maga végzi majd.
Az első tíz kocsit prototípusként kezelik a gyártók és ezeket a lehető legkorábban szeretnék szolgálatba állítani, hogy minél több tapasztalatot gyűjthessenek velük – fogalmazott Ulf Braker, a Stadler Pankow GmbH ügyvezetője. A Siemens és a Stadler konzorciuma meglehetősen unikális, de a két gyártó számos tapasztalatát egyesítve várhatóan kiemelkedő minőségű járműveket szállítanak majd.
Az új vonatok megjelenése meglehetősen szokatlan és mégis a hagyományokat idézi. Azért még szokni kell ezeket a formákat...
(grafika: Stadler Pankow GmbH / büro+staubach berlin)
(grafika: Stadler Pankow GmbH / büro+staubach berlin)
A járművek belsőleg rendkívül korszerűek lesznek, a külső pedig igazán extravagáns lesz: a kocsik megjelenését a büro+staubach tervezőiroda jegyzi. A kocsik kapcsán meg kell jegyezni, hogy az első olyan berlini gyorsvasúti járműtípus lesz, amiben van klímaberendezés is. Az ülőhelyek jelentős részét pedig a megszokott, páholyos kivitelben alakítják majd ki, emellett pedig nagyvonalú többcélú tér lesz a kocsikban.
Halász Péter