2015. 12. 16.

Hálókocsi-járatot indít a RegioJet

A Csehországban és Szlovákiában aktív RegioJet újabb szolgáltatással várja az utasokat. Az ülőkocsik mellett hamarosan, december 17-étől háló- és fekvőhelyes kocsikat is kínál az éjszakai, Prága és Kassa között közlekedő járatokon.




Magánvasúttól szokatlan újítással jelentkezett a RegioJet. A vasúttársaság az egyébként magától adódó szolgáltatást vezeti be a Prága és Kassa közötti éjszakai vonatain: december 17-étől maximálisan 3 fős fülkékkel rendelkező hálókocsikat és legfeljebb 6 fős fülkékkel rendelkező fekvőhelyes kocsikat is közlekedtet. Kikötés a hálókocsik esetében, hogy legalább öt órát utazzon az utas a vonattal. Az árak 375 koronától indulnak.

A kocsi fekvőhelyes kialakításban hat fő részére... 

...és három fős kivitelben, „hálókocsiként”
(fotók: RegioJet)

A szolgáltatások közé tartozik a biztonsági szolgálat és az ingyenes wifi, valamint a reggel is. A fekvőhelyes kocsikban egy kávé, egy víz és egy croissant; a hálókocsiban ezen túlmenően narancslé és egy komolyabb kontinentális reggeli várja az utasokat. A vonatok „éjszakai üzemmódban” közlekednek Prága és Kassa között 0:15 és 5:46, illetve Olomouc és Spišská Nová Ves állomások között (RJ 1021), ellenkező irányban az „éjszakai mód” 1:00 és 5:00, illetve a Žilina–Pardubice szakaszon érvényes. A korábban leszálló utasoknak a leszállás előtt, a többi utasnak az éjszakai üzem végén tálalják a reggelit.

Az érintett kocsitípus 160 km/h-s sebessége miatt egyre kevesebb helyre vetődhetett el. Felújított változatában azonban 2011 elején a Dacia nemzetközi gyorsban is megfordult még – ekkor az ÖBB adta a háló- és a fekvőhelyes kocsit is a Bécs és Bukarest közötti, nem éppen a pontosságáról ismert járatba

Mivel a RegioJet szint már „törzsvásárló” az ÖBB-nél, így nem meglepő, hogy az alkalmazott járműtípusról annyit szinte biztosan tudni, hogy az ÖBB-től vásárolt fekvőhelyes kocsik lesznek.. Az 59-70 középszámú járművekből 11 darab van jelenleg a RegioJet tulajdonában: a 014-es, a 017-es, a 028-as, a 031-es, a 034-es, 040-es, a 042-as, a 043-as, a 051-es, a 055-ös és a 055-os. A járművek a legutóbbi hírek szerint még ÖBB-fényezéssel rendelkeznek, de nem kizárt, hogy az első forgalomba álló kocsik már sárga színűek lesznek. A kocsik kapcsán érdemes elmondani, hogy a megszokott hálókocsikhoz képest a kusettek „hálókocsi” szolgáltatása talán még jobban is értékelhető, hiszen a járművek fülkéi három utas számára is még nagyon kellemes tágasak, a legtöbb helyen deluxe-szolgáltatásként kínált saját WC és zuhanyzó pedig a legtöbb utasnak annyira talán nem hiányzik.

Egy belföldi éjszakai vonat végén robog át Penzing állomáson 2010 decemberében két felújított kusettkocsi

A szóban forgó kocsitípust az ÖBB számára 1981-1982 között építette a Jenbacher Werke. Összesen 55 kocsit modernizált az ÖBB 2004 és 2010 között, ezek közül 38 klímaberendezést kapott és 28 kocsit alkalmassá tettek a 200 km/h-s sebességre, így középszámuk 59-90-re változott. Tizenöt kocsi még korábban, 1996 és 1998 kapott klímát, a selejtezett 30-70-es sorozatú ABmz-kocsik berendezéseit felhasználva. A sorozatból kilenc járművet a ČD vásárolt meg korábban, még 2014-ben. Az ÖBB korábban a járműveket minden éjszakai vonatban használta, majd a korszerűbb fekvőhelyes járművek megjelenésével és több éjszakai viszonylat feladásával folyamatosan szorultak ki a fordákból a járművek. Alkalmanként azonban még ma is találkozhatunk az  ÖBB üzemeltette éjszakai vonatokban e kocsikkal.

A háttérben az öregebb, felújított jármű; elől pedig az 1991-ben beszerzett 9 darab 59-91-es egyike, még eredeti állapotában 2010 decemberében Hütteldorf állomáson

Cikkünk nyitóképét megismételjük a végén nagyobb méretben is: egy eredeti állapotú (lehúzható ablakokkal rendelkező) fekvőhelyes kocsi halad ki a Westbahnhofról 2010 áprilisában. Mögötte egy szintén eredeti állapotú ÖBB-s 72-71-es középszámú, MU típusú WLABmz, amelyet az egységes európai éjszakai flotta hajnalán, 1963-ban szerzett be a vasúttársaság
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter