2015. 12. 02.

Kölcsön a pályához

Megvan a finanszírozási háttér az ÖBB újabb fontos projektjeihez: az Európai Fejlesztési Bank, az Europäische Investitionsbank (EIB) és az ÖBB között megszületett szerződés értelmében az osztrák vasúttársaság 1,8 milliárd eurónyi hitelt vehet fel, amelyekből a következő évek fontos infrastruktúra-fejlesztéseinek költségét fedezik.


A friss hírek szerint összesen 1,8 milliárd eurónyi hitelt vesz fel az ÖBB az EIB-től a soron következő pályás fejlesztések finanszírozására. A hitelszerződés egyértelműen az ÖBB korábbi fejlesztéseinek sikerét jelzi, azaz többek között az új illetve felújított Westbahn és a Hauptbahnhof építését is elismeri a hitelező. Az ÖBB három év alatt, három részletben hívja majd le a kedvező kondíciókkal felvehető kölcsönt.

Az osztrák vasúttársaság a következő évek során tovább folytatja az infrastruktúrájának modernizálását, bővítését - a most futó és a közeljövőben tervezett beruházásokról tavaly már írtunk részletesebben. A Westbahnról a fejlesztések súlypontja átkerül az ország másik fontos fővonalára: a Südbahn, a Pottendorfer Linien és a Semmering-bázisalagút építése lesz a következő időszak fő beruházása. Ugyanakkor fontos szempont a TEN-folyósok fejlesztése is, ebből elsősorban a Balti- és az Adriai-tengert összekötő útvonal fejlesztése és a Wien Süd intermodális terminál fejlesztése.

A Westbahn fejlesztésének végével a hangsúly átkerül a Südbahnra: a projekteknek köszönhetően lekerülhetnek a tehervonatok a Világörökség részeként számontartott Semmeringbahnról is
(fotó: Óvári Péter)

Ami az intermodális terminált illeti, ez utóbbi fejlesztés Bécs városának szélén, mintegy 55 hektáros területen valósul majd meg. Elsősorban a Bécsben átmenő teherszállítmányok csomópontja lesz, és komoly intermodális forgalomra számítanak: évente 145 ezer szállítási egység (azaz konténer) átrakására lesz kapacitása a létesítménynek. Ehhez szsorosan kapcsolódik a Pottendorfer Linie fejlesztése, mely a Südbahn kerülőútvonalaként Hennersdorf, Münchendorf és Wampersdorf érintésével köti össze Bécset és Bécsújhely városát. Az EIB-hitelből fedezett fejlesztés keretében jelentősen megnövelik a pálya átbocsátóképességét a kétvágányúsítással és a két fontos csomópont – Bécs és Bécsújhely – között összesen négy vágány áll majd rendelkezésre.
Ez a lépés nem csak a teherforgalom számára előnyös, hanem az egyre bővülő bécsi elővárosi forgalom számára is komoly előnyöket kínál, hiszen több vonatot tudnak majd közlekedtetni a személyforgalomban is. Erre szükség is van, a Südbahn Bécs és Bécsújhely közötti szakaszán bonyolult koreográfia alapján kerülgetik egymás a különböző sebességű személyvonatok a csúcsidőszakokban, és kapacitása határán üzemel a vonalszakasz.

A hitelből fedezett projektek legnagyobbika talán a sokat vitatott, és hosszú ideje tervezgetett-épített Semmering-bázisalagút lesz. A 27,3 kilométer hosszú, kétvágányú alagútpár a régi pályánál lényegesen szolidabb, maximum 8,5 ezrelékes emelkedővel épül majd meg, így a nehéz tehervonatok esetében is elegendő lesz majd egyetlen mozdony. Most a hegyen átvezető szakaszon a legtöbb vonathoz kell legalább egy előfogat, de időnként még egy tológép is. A személyszállító vonatok az alagútban akár 250 km/h-val is közlekedhetnek majd - ennek eredményeként a Bécs és Graz közötti utazás 30 perccel rövidülhet meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.