Igen komoly szervezeti átalakítás vár a Deutsche Bahn AG-ra. A vasúttársaság bejelentése szerint a 2020-ig tartó program eredményeit hamarosan az utasok is érezhetik, hiszen már 2016 során érezhetően tisztábbak lesznek az állomások és a vonatok – és ez csak az első lépés az átalakítások során.
A „Bahnreform” óta talán a legnagyobb átalakítás előtt áll a Deutsche Bahn AG. A 2016 és 2020 közötti időszakban a szervezet átalakításának köszönhetően az éves pontossági mutatót 80-ról 85%-ra szeretnék feltornázni a távolsági közlekedésben; a regionális forgalomban pedig 95%-os mutató a cél. Ráadásul a csatlakozások 90%-át is szeretnék garantálni a jövőben a DB-nél. Ezen túlmenően számos kellemetlenséget szeretnének megszüntetni és az utasok számára érezhető változásokat hozhat már az első fázis: tisztább állomások és vonatok jönnek majd, a program végén pedig látványosan javítanak az utastájékoztatáson is.
Tisztább állomások és vonatok, jobb utastájékoztatás – az utasok ezt érzik majd a DB átalakításából, legalábbis a vasúttársaság tervei szerint
A Deutsche Bahn AG felügyelőbizottságának december 16-i ülésén elfogadott program 2 milliárd euróba kerül majd, de a hírek szerint meghozza majd az árát: Rüdiger Grube szerint kevéssé szövevényes, sokkal áttekinthetőbb szervezettel és színvonalasabb szolgáltatásokkal állnak majd az ügyfelek és az utasok rendelkezésére.
A DB AG a következő évek során szinte minden területen komoly fejlesztésekbe is fog: öt év alatt Németországban 50 milliárd eurónyi, a DB-csoport többi területén pedig 40 milliárd euró értékű beruházást tervez majd.
A DB AG fejlesztési programjának lépcsőfokai nagy vonalakban
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
A fő üzleti területén, a vasúti közlekedés tekintetében komoly hangsúlyt helyez a fejlesztésekre: pontos vonatok, megbízható információszolgáltatás és a vasúti pályák mentén a hang- és adatszolgáltatás bővítése elsődleges cél.
A pontosság fokozására elsősorban a távolsági forgalomban van szükség. Itt újragondolják a munkafolyamatokat és a műszaki hibák elhárítására mobil szerelőcsapatokat szerveznek majd. Átgondolják a menetrendeket a jelenlegi tapasztalatok alapján és megfelelő mennyiségű tartalékidőt terveznek majd be. A vasúti pálya ellenőrzésében és karbantartásában a legmodernebb technikát szeretné bevetni a DB AG és a mozdonyvezetők vezetési technikáját is szeretnék hatékonyabbá tenni egy alkalmazással, ami segíti a hatékony járművezetést, ezzel csökkentve a vonatok energiafelhasználását.
Az utasok számára érezhető változások rövid összefoglalása. Fontos, hogy az utastájékoztatás és a fedélzeti szolgáltatások minősége javuljon jelentős mértékben
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Az utastájékoztatásban komoly változások jönnek majd a program keretében: 2016-tól folyamatosan vezetik be azt az új platformot, amelynek köszönhetően kevesebb lehet az ellentmondásos vagy éppen hiányzó utastájékoztatás az olyan esetekben, mint az eltérő vágány az állomásokon vagy éppen a tervezettől eltérő vonatösszeállítás és mindenkor valós és pontos információkat tudnak adni az utasoknak. E rendszerbe integrálják majd a pályaudvari kijelzőket is és idővel az okostelefonos alkalmazásokat is, valamint a webes menetrendi keresőt. A rendszernek köszönhetően az utasokat a vonatokon is pontosabban tájékoztathatják a vonatkísérők.
A DB-nél az utastájékoztatási rendszer átalakításától azt várják, hogy pontosabb és gyorsabb információkat kapnak az utasok a vonaton és az állomásokon is
Fontos eleme lesz a programnak a már korábban behangozott fedélzeti szórakoztató portál és a vezeték nélküli internet-hozzáférés bővítése. A tervek szerint 2020-ig folyamatosan építik ki Németország legnagyobb wifi-hálózatát, amely a forgalmas vasútállomások mellett a távolsági vonatok fedélzetén is netezési lehetőséget biztosít majd az utasoknak.
A fedélzeti szolgáltatások körét bővítik majd: a gasztronómiai szolgáltatásokat szerenték megbízhatóbbá tenni: garantált árukészlettel és elérhetőséggel várják az utasokat a büfékben majd. A vonatokon sokkal tisztábbak lesznek majd a mellékhelyiségek is, lévén azokat sűrűbben takarítják majd.
A vasútállomások megjelenése is változik: számos pályaudvaron újítják fel az utasforgalmi területeket és 31 földalatti S-Bahn-állomást is megszépítenek; további mintegy 350 megállóhely építésével 2025-ig számos régióban hozzák közel az utasokhoz a vasúti közlekedést.
A logisztikai ágazat átalakításától a hatékonyabb működést és a piaci részesedés növekedését várja a DB AG
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A teherforgalomban is lesznek változások. A látványosabbik, bár nem túl számottevő, hogy a DB Schenker a hírek szerint nevet vált és visszatérnek a gyökerekhez: a kezdetek kezdetén használt DB Cargo elnevezés alatt működik majd a teherszállító üzletág. Az átalakítások nyomán megszülethet majd egy stabil, megbízható tehervonati hálózat, amely a nagyobb ügyfelek számára lehet előnyös. De a rövid határidejű fuvarokkal érkező kisebb megrendelőket is jobban megbecsülik majd. A költségcsökkentéseknek köszönhetően 2018-tól legalább egy százalékpontos növekedést szeretne elérni a DB-cspoort az európai piacon. Igaz, a hírek szerint a 18 ezer munkahelyből a program keretében 3800 szűnhet meg.
A Deutsche Bahn AG átalakítását már sokan megpróbálták. Hogy mennyire volt sikeres vagy éppen sikertelen, azt Magyarországról nehezen tudjuk megítélni. Ám az biztos, hogy a próbálkozásoknak van nyoma: egy időben az volt a cél, hogy a Deutsche Bahn AG a tőzsdén is jegyzett cég legyen. E célnak pedig szinte mindent alárendeltek: a takarékoskodási hullámot a mai napig érezni. A korábbi reformoknak voltak nyilván vállalható elemei és voltak, amik vitathatók. Ezek közül a legtöbbet emlegetett döntés az InterRegio-vonatok megszüntetése volt. A meglehetősen jól fizető hálózatot részben felszámolták, részben beolvasztották az InterCity-hálózatba. A regionális járatok és az IC-k közötti átmenetnek tekinthető gyorsvonati szint pedig a mai napig is hiányzik a palettáról.
Az állami (szövetségi) vasúttársaság, egyben Európa meghatározó piaci szereplőjének átalakítása állandóan napirenden van, alapvető érdek, hogy gazdaságosan működjön a cégcsoport. Igaz, elvárás a politikamentesség is, de szinte biztos, hogy a szövetségi kormány komolyan bele fog avatkozni ezekbe a folyamatokba is.
Halász Péter