Igen jól sikerült a 2015-ös nyári szezon a svájci Zentralbahnnál: 13 százalékkal több utas utazott január és szeptember között a vonatokkal, mint egy évvel korábban.
A néhány éve a Luzern-Stans-Engelberg Bahn és az SBB Brünigbahn fúziójából létrejött Zentralbahn idén is jól teljesített. Januártól szeptemberig a vasúttársaság közlése szerint az eddigi rekordnak számító 2014-es év hasonló időszakához képest is 13%-kal több utas vette igénybe a vonatokat. Sőt, a Luzern és Interlaken közötti Brüngigbahnon még ennél is nagyobb, 20%-os az utasszámnövekedés.
A vasúttársaság közlése szerint az utasok közül a legtöbben a Luzern–Interlaken Express nevű járatokat választják, ezek távolsági InterRegio-vonatként közlekednek a Brünigbahn vonalán, itt 19,9%-os volt az utasszám-növekedés. Komoly mértékű volt az S4-es viszonylaton is az utasszám emelkedése: a Luzern és Stans, illetve Wolfenschiessen közötti járaton 9,9%-os pluszt mértek, míg a Luzern és Engelberg közötti gyorsvonatokon 7,7%-os volt a növekedés. A Luzern és Giswil közötti S5-ös vonalon 4,1; az Interlaken és Meiringen közötti helyi vonatokon pedig 2,2 százalékkal több utast számoltak, mint az előző évben. A csúcsidőszakban pedig átlagosan 7,7%-kal több ingázó veszi igénybe a Zentralbahn járatait, mint 2014-ben.
Teljesen átlagos pillanat Luzernben: a Zentralbahn peronjai zsúfoltak, a vonatok modernek. Csoda, hogy többen választják a járatokat, mint eddig bármikor?
A növekedés egyik okának az önmagában is komoly idegenforgalmi vonzerőt jelentő vasútvonalakon a jó nyári időjárásnak tudják be, de hozzáfűzték, hogy bizonyára bejött a jó marketing és a gördülőállomány megfiatalítása. Ez utóbbi esetében azonban a vasútbarátok biztosan kevesebben lettek, hiszen a régi, lehúzható ablakos járművek száma erősen csökkent és azok főleg a regionális forgalomban bukkannak még fel itt-ott. Mindazonáltal a csoportos utazások száma is növekedett: a Brünigbahnon 140 ezer utas utazott a szezonban ilyen, szervezett formában és ők elsősorban a gyengébb forgalmú időszakokban jelentettek komolyabb kihasználtságot.
A vasútvonalak önmagukban is látványosak a Zentralbahnnál, de a luzerni hivatásforgalom is komoly szerepet játszik az utasszámok emelkedésében. A helyi vonatok is korszerű járművekkel várják az utasokat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Zentralbahn számára azonban nem csak öröm a sok utas, hanem kihívás is. A vasúttársaság ugyanis közleménye szerint komoly bajban van a kapacitások tekintetében, mert nincs egyszerűen elegendő járművük; ha pedig ez akadna, akkor a pályakapacitás nem elegendő, emiatt – elsősorban a luzerni elővárosi forgalomban – tovább bővítik a vonattalálkozási lehetőségeket és a kétvágányú pályarészek arányát. Elsősorban a luzerni pályaudvar bejáratánál és Hergiswilben Schlüssel és Matt között kell megszüntetni a szűk keresztmetszeteket a Zentralbahn szerint.
A nagy utasmennyiség elszállítására idén új, operatív esetben közlekedő vonatokat vettek fel a menetrendbe, ezek a tartalékjárművekkel és személyzettel közlekedhetnek, ám hozzátették: felhasználásuk csökkenti a rendszer rugalmasságát is a rendkívüli forgalmi helyzetek esetén.
Ami viszont biztos: mindenképpen kiértékelik az idei évben szerzett tapasztalatokat és ezek fényében készülnek fel a 2016-os szezonra a Zentralbahnnál.
Halász Péter