2015. 11. 24.

Új buszok a VZO-nál

Kilenc új autóbuszt állított forgalomba a Verkehrsbetriebe Zürichsee und Oberland. A Mercedes-Benz Citaro 2-esek Magyarországon sem ismeretlenek, ám a VZO járművein számos olyan újítást láthatunk, ami idehaza még legfeljebb csak utópia.





Kilenc új Mercedes-Benz Citaro 2-es buszt állít forgalomba VZO. A Zürich térségében közlekedő buszjáratokat üzemeltető társaság amellett, hogy a flotta fiatalodott, kiemeli, hogy az utasok számára mennyi új, komfortfokozó újítást vezetett be a kocsikon.

Négy busz a kilenc új járműből

Újdonság a városi-elővárosi jellegű kocsikon, hogy egyfajta hangulatvilágítást alakítottak ki, az ülések felett pedig olvasólámpák vannak. Ezzel a pontszerű világítórendszerrel fokozzák a közlekedésbiztonságot, viszont sokkal kevésbé zavarják a buszvezetőt a sötétben. Az ajtók környékén szintén hatékony, irányított fényforrások segítik az utascserét a sötét időszakokban. Az ajtóknál lévő világítás ráadásul fényt vet az ajtó előtti külső területre is, így téve még biztonságosabbá az utasok fel- és leszállását.

Az ajtóknál lévő világítás a megálló peronját is megvilágítja, így téve biztonságossá a fel- és leszállást

Megfelelő világítást és megfelelő kapaszkodási lehetőségek segítik az utascserét

A buszokon újdonság és főleg az okostelefonokat és tableteket használó utasok örülhetnek neki, hogy USB töltőpontokat is kialakítottak – a VZO az első olyan buszos szolgáltató Svájcban, ahol nem kísérletképpen, hanem sorozatban kerültek fel a buszokra az USB-s töltőcsatlakozók. Budapest sem maradhatna le amúgy Svájc mögött, ha közlekednének már a BKV által az Ikarus 412-es dízelbuszok járműszerkényéből a selejtezett Ikarus-GVM-trolik villamosberendezéseivel létrehozott trolibuszok – ám ez a projekt, egyelőre úgy néz ki, Budapesten nem jött össze. Nos, ezekben a trolikban pedig van USB-s töltőpont.

USB töltőpont a busz – a VZO az első, ahol nem kísérletképpen alkalmazzák

Az utastér belsejében a világítás mellett a kapaszkodók elrendezésén is változtattak: minden egyes állóhelyhez hozzárendeltek egy-egy kapaszkodási lehetőséget. Ezen túlmenően támaszkodó felületeket is kialakítottak a kényelmesebb állva utazás érdekében. Szintén újdonság, hogy a kocsikon az ajtók mellett közvetlenül helyeztek el a fel- és leszállást segítő kapaszkodókat, az utasok eddig ugyanis az ajtókon lévő kapaszkodókat nem mindig tudták megfelelő biztonsággal elérni és így a lengő-tolóajtók esetében az ajtó részét képező oszlop segítségét használták, ami viszont mozgó alkatrész, emiatt balesetveszélyes fogódzkodóként használni.

Az utastér belső világítását célzott olvasólámpákkal javítják, amik a buszvezetőt nem zavarják sötétben sem
(fotók: VZO)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.