2015. 11. 23.

Nem kísérik a vonatkísérőket

A jövő évtől megszűnik a vonatkísérők mellett a svájci vonatokon a biztonsági őrök közreműködése. A vasutasok nem örülnek a dolognak, az SBB viszont nem tartja szükségesnek a Securitas segítségét.






2010 óta, azaz öt éve kísérik a vonatkísérő személyzetet elsősorban az esti, éjszakai és hajnali vonatokon az SBB-nél a Securitas munkatársai. A biztonsági őrök alkalmazásának azonban vége, az év végével lejáró megállapodást nem hosszabbítják meg. A szövetségi vasúttársaság szerint ugyanis a vonatokon a biztonsági helyzet nem követeli meg azt, hogy a biztonsági szolgálat minden vonaton jelen legyen. Hozzátették azt is, hogy ettől még nem lesz rosszabb a helyzet a sváci vonatokon, hiszen a szövetségi rendőrséggel közösen bővítik a menetjegy- és közbiztonsági ellenőrzéseket. Ezen túlmenően az SBB elsősorban a kantonbeli rendőrségekkel szeretné erősíteni az együttműködéseket.
Azt is jelezték, hogy az élőerős jelenlétet ki tudja váltani az, hogy a regionális vonatok mindegyikén üzemel térfigyelő rendszer, amelynek segítségével hamar be tudnak avatkozni a hatóságok, ha szükségessé válik.

Az SBB vonatkísérőit jövőre már csak egyedül láthatjuk a vonatokon, éjszaka sem kísérik őket biztonsági emberek, cserében erősítik a rendőrség jelenlétét a vonatokon
(fotók: SBB)

A vonatkísérőket tömörítő érdekvédelmi szervezet, a Zugbegleiterverband (ZPV) azonban azt mondja, hogy az SBB lépése mindenképpen visszalépés és attól tartanak, hogy a vasúti munkatársakkal szembeni agresszió megnövekedhet és az áldozatok nem csak a vasutasok, hanem az utasok is lehetnek.
Az SBB elismeri az aggodalmakat, azonban jelezték: felesleges az élőerős kíséret fenntartása és a magáncég bevonása az ellenőrzésekbe.
A vonatkísérőket nem csak Svájcban, hanem Ausztriában és Németországban is támogatják biztonsági szolgálatok. Németországban elsősorban a DB Sichereit fegyveres biztonsági őrei segítenek a vasutasoknak, elsősorban az elővárosi és a regionális forgalomban és az állomásokon. A távolsági közlekedésben a szövetségi rendőrség munkatársai vannak jelen a vonatokon. Ausztriában az ÖBB munkatársait a Mungos alkalmazottai védik, ők látják el a vasútőri feladatokat. Magyarországon csak a kiemelt vonatokon, elsősorban a nemzetközi járatokon lehet látni vasútőröket, bár sok esetben jelenlétük teljességgel haszontalan, leginkább üres elsőosztályú fülkében beszélgetve találjuk meg a biztonsági szolgálat embereit.

Halász Péter