2015. 11. 06.

Nem mennek olyan jól az üzletek

Úgy tűnik, nem megy annyira jól az SBB-nek a bevásárlóközpontok üzemeltetése. A pályaudvar-plázák bevétele a hírek szerint vagy stagnál vagy éppen csökken.


Bár még mindig „aranybányaként” tekinthet az SBB a pályaudvari üzletekre, azok bevétele nem éppen jól alakul. Az ingatlanok bérbeadásából 2014-ben 395 millió frank bevétele volt a vasúttársaságnak. Összehasonlításul: a személyszállítás „mindössze” 104 millió frankot hozott a konyhára az SBB-nél.
Az SBB négy nagy vasútállomáson – Bázelben, Bernben, Luzernben és Zürichben – komoly méretű bevásárlóközpontokat is üzemeltet, további hat vasútállomáson kisebb plázákat működtet. A boltok forgalma 2014-ben több mint egymilliárd frank volt. A felmérések szerint az üzletek forgalma a nagy pályaudvarokon 2005 és 2014 között 3 és 73 százalékpont közötti mértékben emelkedett. Ám most úgy tűnik, a növekedés üteme megtört. A Schweiz am Sonntag beszámolója szerint az idei évben július végéig például Bázelben az üzletek forgalma és bevétele 5-9%-kal csökkent, míg Bernben átlagosan 7%-os volt a visszaesés. Ráadásul sok helyen a korábbi bérlő elhagyta az üzlethelyiségeket és nem mindenütt tudja újra kiadni őket az SBB. A különféle felújítások miatt is csökken az üzletek területe, ami szintén nem tesz jót a forgalomnak.

A pályaudvari üzletek, éttermek forgalma visszaesőben van – sokak szerint pont a komoly utasforgalom miatt csökken a vásárlók, ügyfelek száma, mert az emberek nem akarnak túl sokáig a tömegben maradni
(fotók: SBB)

A legjobban a zürichi bevásárlóközpont teljesít: itt továbbra is pozitív az egyenleg, az SBB kezelésében lévő üzletek forgalma 15%-kal növekedett idén, hasonló értéket mérhettek a város által bérbeadott helyiségeknél is. Ám itt meg kell jegyezni: sok új üzlet nyitott meg az utóbbi időben, főleg a Durchmesserlinie aluljáró-rendszerének átadásával bővült jelentősen a pályaudvar ilyen célra használható területe. Ha ezeket nem számítjuk, akkor azonban visszaesést könyvelhetünk el: az eredeti területen működő boltok forgalma összességében 2%-os csökkent. A forgalom amiatt is fontos mutató, mert az üzletek bérleti díjának egy részét azok forgalma alapján állapítják meg időről időre, így közvetve az SBB is erősen érdekelt a nagy forgalomban.
Az SBB közölte: összességében még mindig nyereséges az ingatlanok ilyen formában való hasznosítása, ám komolyan érezhető a határokhoz közel eső pályaudvarokon a forgalom csökkenése: a svájci frank erősödése miatt sokan inkább a szomszédos euróövezeti országokban vásárolnak – olcsóbban. E jelenségnek az egyik nagy vesztese a bázeli pályaudvaron működő Migros-filiálé. 1,6%-kal kevesebb bevételük volt az előző évhez képest. Ám még nagyobbat bukott itt a Media Markt üzlete, ahol 15%-kal kevesebb bevételt könyvelhettek el 2015 első felében.
Mindezek ellenére az SBB komolyan fejleszteni szeretné ezt az üzletágát is. Zürichben a következő években jelentős mértékben növekedik az előrejelzések szerint az utasforgalom, így a négy nagy pályaudvaron összesen 50%-os növekedésre számítanak a következő évek során az üzletek forgalma tekintetében. Fejleszteni is akarnak: a következő hat évben 600 millió franknyi értékben bővítené az üzletek sorát az SBB. Ám sokak szerint gondot jelenthet ez a növekedés: sok ember pont a tömeg miatt kerüli el a vasútállomási bevásárlóközpontokat.

Halász Péter