Immáron félszáz Stadler-féle emeletes motorvonat szolgál az SBB-nél. Az ötvenedik KISS november 12-én került a svájci szövetségi vasúttársaság állomásába.
2015. november 12-én vette állományba az ötvenedik KISS motorvonatot az SBB. A Stadler Railtől rendelt emeletes szerelvények közül ez még az első rendelésbe tartozik, amelyet később továbbiakkal egészített ki az SBB. Időközben azonban a helvét szövetségi vasút mellett más társaságok is láttak fantáziát az „emeletes FLIRT-ben”, így már mintegy kétszáz KISS motorvonat koptatja Európa sínpárjait.
Az ötvenedik vonat átadásával a Stadler Rail lezárta az első SBB-rendelést, a gyártó szerint ez minden tekintetben mérföldkőnek tekinthető, hiszen ez a rendelés adta meg az igazi lökést a járműcsalád viszonylag széleskörű elterjedésének. Csak belföldön az SBB-n kívül a BLS rendelt 28 vonatot és további 24, majd 19 vonatot az SBB.
Peter Spuhler, a Stadler Rail tulajdonosa és vezérigazgatója az átadásra szervezett ünnepségen hangsúlyozta: a gyártó mérnökeinek felkészültségét és tapasztalatát jelzi, hogy két év alatt egy teljesen új járművet alkottak, amely nem egy koncepció, hanem kézzelfogható vasúti jármű lett ennyi idő alatt. Az ötven motorvonat a Stadlernek kereken egymilliárd frankot hozott a konyhára.
Nem csak a gyorsvasúti, hanem a regionális forgalomban is beváltak az SBB-nél a KISS-ek. A képen a Schaffhausenből Zürichbe tartó RE látható, a fordulót egy KISS teljesítette
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Érdekesség: az ötven szerelvényt összesen 5,5 millió darabból szerelik össze, 8250 kilométernyi kábelt hordoz a félszáz motorvonat és összesen 125 tonna festéket használtak fel a fényezésükre. Összesen 530 beszállító működött közre a projektben és a vonatokat alkotó berendezések, alkatrészek nyolcvan százaléka svájci, azaz helyi beszállítóktól származik. Az első vonatokra vonatkozó szerződést még 2008-ban írták alá, az első, 150 méter hosszú szerelvényt 2010-ben adták át az SBB-nek. Az SBB a továbbiakban is rendelt KISS-eket, ezúttal a száz méteres, négyrészes vonatok vannak terítéken.
A KISS-platform járműveit a Stadler Rail nem mellesleg nem csak elővárosi kivitelben, hanem a távolsági forgalom számára alkalmas változatban is gyártja. Utóbbi verzió nagyobb vásárlójaként a magyar olvasók előtt sem ismeretlen Westbahn GmbH emelhető ki, de közlekednek KISS-ek Németországban és Luxemburgban is.
Halász Péter