Komoly veszteség a Stadler Railnek, de komoly siker a szakszervezeteknek az SBB döntése: a vasúttársaság saját maga intézi a 2019-től forgalomba álló Stadler-féle távolsági motorvonatok karbantartását.
Az SBB úgy döntött, hogy a 2019-től szolgálatba álló távolsági motorvonatok, a Giruno-vonatok karbantartását saját maga intézi. A vasúttársaság a Gotthard-bázisalagúton át Olaszország felé forgalomba álló huszonkilenc vonatot a Stadler Railtől vásárolta meg és úgy volt eddig, hogy a svájci járműgyártó intézi majd a vonatok karbantartását is. Ám az SBB máshogya gondolta és nem hívta le a karbantartásra vonatkozó opciót a szerződésből.
A vasúttársaságnál úgy gondolják, hogy a karbantartásuknak versenyképesnek kell maradnia. Példaképpen említették, hogy több európai országban is a járműgyártók végzik a vasúti járművek (egy részének) karbantartását, ám úgy gondolják, hogy a vasúttársaság a saját szakemberei segítségével, ám természetesen a gyártóval együttműködve hatékonyabban és főleg olcsóbban tudja a vonatok üzemeltetését intézni.
Az SBB-nél működő szakszervezetek üdvözik a döntést, mert így nem csak a munkahelyek száma biztosítható, hanem bizonyíték az integrált vasúti rendszerek hatékonyságára is és kifejeződhet az SBB-nél dolgozó szakemberek tudásának megbecsülése is.
A Stadler Rail több országban is saját maga intézi a járművek karbantartását, Magyarországon a 415 001-060-as számú FLIRT-ek mellett a Talentekkel foglalkozik a pusztaszabolcsi bázis; a többi FLIRT karbantartását a MÁV-START saját maga intézi. Hogy melyik a hatékonyabb megoldás, az majd kiderül a gyári garancia megszűntével, ám a Desirókat látva sok reményt mi magunk nem fűzünk a házon belüli karbantartáshoz.
Halász Péter