2015. 11. 18.

SBB: Központosított irányítás

Az SBB hivatalosan is felavatta november 17-én az ország középső területét irányító központot. A Betriebszentrale Mitte Oltenben a Bázel, Bern, Brugg és Luzern által határolt területen kereken 190, teljes üzembe helyezése után pedig 350 állomás és szolgálati hely távkezelését végzi.



November 17-én hivatalosan is felavatták Oltenben az SBB új forgalomirányító központját. A Betriebszentrale Mitte (BZ Mitte) összesen harminc helyszínen dolgozó összesen 630 vasutas munkáját veszi át és a központi forgalomirányításnak köszönhetően sokkal hatékonyabban irányíthatják majd a vonatokat a Bázel, Bern, Brugg és Luzern által határolt 190 vasútállomáson és egyéb távkezelt szolgálati helyen. A központi forgalomirányítás előnyeit, a rugalmasabb és gyorsabb zavarkezelést az utasok is élvezhetik majd, várakozások szerint gyorsabb beavatkozásoknak és pontosabb utastájékoztatásoknak köszönhetően.
A BZ Mitte üzembe helyezése 2014 decembere óta zajlik, folyamatosan került át az egyes szolgálati helyek távkezelése az olteni központba. A forgalomirányításnak helyet adó épületet 2012-ben kezdték el építeni és a 25 méter magas épület szíve a diszpécseri terem, amelynek meghatározó építészeti eleme a hatalmas üvegfelület, ami a munkahelyek természetes megvilágását is segíti.

Az SBB első embere, Andreas Meyer az olteni irányítóközpontban
(forrás: Andreas Meyer / facebook)

A forgalomirányító központ hatáskörébe az SBB közleménye szerint mintegy 3000 jelző, 2800 váltó tartozik a 190 szolgálati hely esetében. Innen irányítják a két fontos tranzitútvonalhoz, a Gotthardhoz és a Lötschberghez vezető vasútvonalakat is. A központi irányításnak köszönhetően az üzemzavarokra itt is könnyen tudnak reagálni, hiszen bevett megoldás az, hogy a Gotthardbahn üzemzavarai esetén a vonatok egy részét a Lötschbergre terelik – vagy fordítva. Ennek szervezése ezentúl könnyebb lesz a diszpécserközpont segítségével. Az olteni központ teljes kiépítése 2017-re fejeződik majd be, ekkor már 350 szolgálati hely tartozik majd a hatáskörébe.

Az olteni irányítóközpont diszpécseri terme
(forrás: Pro Bahn Schweiz)

Az SBB azt várja a központosított forgalomirányítástól, hogy az egyébként folyamatosan bővülő svájci vonatforgalom irányítása, a forgalom szervezése gördülékenyebb lehet, a forgalmi zavarokra gyorsabban és hatékonyabban tudnak reagálni, így összességében növelhető a rendszer megbízhatósága és a vonalak áteresztő-képessége. A jövőben a tervek szerint az SBB teljes hálózatának forgalomirányítását négy központba fogják össze: a BZ West Lausanneban 2010 májusában került üzembe; a BZ Ost Zürich-Flughafennél 2010 decemberében vette fel a szolgálatit, a BZ Süd Pollegioban 2014 áprilisában indult el. Ezen felül a svájci nagyvasúti hálózat jelentős részét, a BLS a spiezi központból irányítja.
Egyelőre nem tűnik úgy, hogy igaza lenne azoknak, akik amellett törnek pálcát, hogy igenis helyből irányítsák a vasúti forgalmat. Nem történt eddig és gyakorlatilag kizárt Svájcban egy olyan üzemzavar, ami miatt csak helyből lehetne irányítani a vasútállomások forgalmát – a GSM-R  rendszernek köszönhetően pedig gyakorlatilag olyan a kommunikáció, mintha a szomszédos toronnyal beszélgetne a helyi személyzet. Az utasok és a vasutasok számára is több előny tartogat a központi forgalomirányítás, hiszen hatékonyabban és gyorsabban üzemeltethetik a hálózatot.

Halász Péter