2015. 11. 26.

REX200 a Westbahnhofra, Westbahn Tullnerfeldre

Múlt heti, a 2015/2016-os osztrák menetrendi változásokról szóló cikkünkben az egyetlen nyitott kérdés a REX200-as vonatok ügye volt. Versenyjogi aggályok miatt úgy nézett ki, ez a regionális és távolsági szegmensek határmezsgyéjén egyensúlyozó vonattípus kényszerűen elköltözik a bécsi Westbahnhofról, noha ennek sok értelme nincs. Az utolsó pillanatban folyó egyeztetések eredménye azonban érdekes menetrendi kompromisszum - kattintsanak a részletekért!



Amint múlt héten írtuk, a Bécs tágabb értelemben vett agglomerációja számára az új menetrend egy kellemetlen meglepetést tartogathat: a WESTbahn Management GmbH az eddigi status quo-t felborítva pert indított azért, hogy a REX200-as járatok közszolgáltatásként történő megrendelését új pályázat alapján végezze el a régiós megrendelői szervezet, a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR). Ellenkező esetben az ÖBB nem közlekedtethetné a bécsi Westbahnhofról ezen vonatokat, hanem a piaci alapon járatott távolsági vonatokkal együtt a Hauptbahnhof-ra kell költöztetni őket. Az ügy hátterében az áll, hogy egyrészt az ÖBB a regionális forgalmat ellátó REX200-as vonatokkal St. Pöltenben a saját távolsági járataira hordhat rá, másrészt a WESTbahn szívesen indulna egy újonnan kiírt üzemeltetési pályázaton. A magáncég érvelése az volt, hogy a Bécs–Amstetten között közlekedő hagyományos REX-vonatok St. Pöltenig történő rövídítése és a kieső St. Pölten–Bécs szakasz pótlása a sűrített REX200-as vonatokkal valójában nem a meglévő szerződés módosítása, hanem egy teljesen új járatszegmens megrendelése.
Az ügy a törzsutasok körében elég nagy port vert fel: sokan a Westbahnhofhoz igazították életvitelüket, adott esetben éppen a munkahelyük és a lakóhelyük közötti kedvező kapcsolatra alapozva választottak bérelt lakást vagy munkahelyet. Ami pedig a megrendelői oldalt illeti, valóban kicsit öszvér termék a „távolsági elővárosi” REX200-as, mely a Bécs–St. Pölten nagysebességű vonal sajátos szüleménye.

Az ügyben – tekintettel a szoros határidőre – példás gyorsasággal ítélet született: az illetékes bécsi bíróság november 24-én, kedden elutasította a WESTbahn Management GmbH keresetét, és jogszerűnek ítélte a REX200-as vonatok megrendelését az ÖBB-től. Az indoklás szerint az ÖBB és a VOR által egyeztetett változásokkal sem tekinthető új megrendelésnek a REX200-as vonatok köre, hanem a meglévő szerződés módosításának számít a fejlesztés. A megrendelő VOR még az ítélethirdetés napján sajtóközleményben üdvözölte a döntést, megerősítve, hogy a napi 5 pár helyett december 13-tól már 11 pár REX200-as vonat közlekedik majd. Az eddigi aszimmetrikus menetrend (reggel csak Bécs felé, délután ellenkező irányban) helyett néhány órás napközbeni szünettel szinte egész nap órás ütemben lesznek REX200-as járatok Bécs és Amstetten között. A menetrendet hamarosan véglegesítik és elérhetővé teszik a VOR, illetve az ÖBB honlapján.

Egy megy, kettő viszont marad: az ÖBB Railjet-vonatai decemberben búcsúznak a Westbahnhoftól, viszont a WESTbahn mellett az ÖBB REX200-as járatai itt maradnak. A jelek szerint a Bécs–Amstetten viszonylat még inkább regionális, mint távolsági

A kérdés ezzel az idei évre eldőlni látszik, viszont ez biztosan nem az utolsó menet volt ebben bokszmeccsben. A WESTbahn öntevékenyen tovább győzködi az utazókat és egyúttal megpendíti a klasszikus népi-urbánus vita húrjait azzal az érveléssel, hogy Alsó-Ausztria ingázóinak érdekeit ők képviselik igazán, nem a bécsi lelkületű VOR. Persze konkrét, előremutató intézkedéseket is hoztak: egyrészt bevezetik az adott viszonylatra szóló havi- és éves bérleteket (eddig csak a teljes vonalra érvényes bérletet lehetett venni), másrészt az órás ütemben közlekedő alapvonatokat megállítják Tullnerfeld állomáson. Újra, tehetnénk hozzá, ugyanis néhány éve már létezett egy furcsa, egyik irányban WESTbahn – másik irányban ÖBB IC megállási rend Tullnerfeld kapcsán. És hogy nincs új a nap alatt: annak a megoldásnak pont az vetett véget, hogy a WESTbahn és a VOR nem jutott egyezségre, és azóta a WESTbahn nem is fogadja el a VOR jegyeit járatain.
Az ügy hazai vetülete, hogy az előbb-utóbb óhatatlanul bekövetkező piacnyitás kapcsán hasonló csörtékre itthon is felkészülhetünk. Bár a magyar közösségi közlekedési közszolgáltatás dinoszauruszai hatékonyan harcolnak a piacnyitás kapitalista kísértete ellen, úgy 2073. táján már biztosan ki kell nyitni az ablakot az NFM-nél is a nyugati oldalon. Erre az esetre van egy jó hír is az osztrák ügy kapcsán: ha jobban megnézzük, a mostani menetrendváltással az utasok biztosan jobban jártak, mivel a két rivális szolgáltató végső soron az utasok kegyeit keresi. Némi malíciával már csak annyit tennénk hozzá, hogy egy ilyen helyzetben a MÁV-START-nál csak jobban lehet járni.

Verseny a percekért

Ha már a piaci verseny vadhajtásairól értekezünk, érdemes megemlíteni egy másik csörtét a WESTbahn-ÖBB relációban, ezúttal a hazai pályának számító távolsági forgalomban. A WESTbahn vonatai már az idei menetrendben is gyakorlatilag az ÖBB zászlóshajójának számító Railjetek menetvonalának árnyékában, mindössze néhány perccel lassabban közlekedtek a Bécs–Salzburg távon. A 2016-os menetrendben viszont a magáncég szimbolikusan még inkább ráhúz a vetélytársra: a reggeli csúcsidő specialitása lesz a 941-es vonatszámon közlekedő járat, mely csak Linzben és Wien Hütteldorf állomásokon áll meg, és 2 óra 16 perces menetidővel közlekedik Salzburg és Bécs között. És az ÖBB? Nos, a Railjet-ütem menetvonala 2 óra 15 perces Salzburg–Bécs összeköttetést kínál, ám ez Wien Meidling állomásig értendő. Nem lennénk nagyon meglepve, ha a WESTbahn előbb-utóbb találna még egy felesleges percet valahol a menetrendben... Ami talán a napi egy presztízsvonatnál fontosabb: a WESTbahn minden órában 2 óra 28 perces menetidőt nyújt, míg a hasonló megállásri renddel, csak 2 többletmegállással közlekedő ÖBB IC-k 2 óra 46 percet kínálnak. Nem véletlen, hogy a magáncég az elmúlt években stabilan megvetette a lábát a piacon.


Magyarics Zoltán