2015. 11. 16.

ÖBB, 2016: menetrendi újdonságok a szomszédban

Bár az ÖBB 2015/2016-os menetrendjének sarokszámait nagy vonalakban már júliusban ismerni lehetett, a közelgő menetrendváltásra tekintettel áttekintjük, hogy mi változik és milyen üzemviteli érdekességekkel számolhatunk az új idényben. Teljes üzemben a bécsi Hauptbahnhof, munkába álló CityJet-szerelvények, repülőtérig közlekedő a Railjetek, mozdony-szendvicsbe fogott Bécs–Salzburg Intercity-k, és jogi okokból költöző REX200-as vonatok – kattintsanak a részletekért!



Az Osztrák Szövetségi Vasút már hosszú évek óta készül 2015. december 13-ára, mégpedig ha másért nem, akkor az új bécsi főpályaudvar üzembe helyezésének utolsó felvonása miatt. Oldalunk visszatérő olvasói bizonyára emlékeznek az évek óta húzódó folyamatra: a 2012/2013-as menetrendi évtől kezdve a regionális forgalom járatai érintették a főpályaudvart, majd tavaly decembertől már a nemzetközi és távolsági vonatok (köztük a Magyarországra tartó Railjetek) is megállnak itt. Akkor azt írtuk, a menetrendváltás nagy vesztese a bécsi Westbahnhof - amint alább kiderül, ezt akár idén is elmondhatjuk.

Célkeresztben: a repülőtér

A bécsi repülőtér kiszolgálást klasszikusan a Wolfsthal-i vonal S7 jelzésű vonatai, illetve a kissé zsebmetsző árképzéséről ismert City Airport Train (CAT) látták el. Tavaly óta már kétóránként a Németországból érkező és oda induló ICE-járatok is megfordultak a bécsi légikikötő állomásán, ám idén decembertől újból fordul a kocka: az ICE-vonatok már nem mennek repülőtérre. Helyettük lesz viszont IC és Railjet: a Salzburg felől érkező Intercity-vonatok, illetve a müncheni Railjetek Bécsig közlekedő stokkja megy majd a repülőtérig, így félóránként lesz majd távolsági vonat a salzburgi fővonal felől a repülőtérre. Apróbetűs (természetesen hivatalosan nem reklámozott) lábjegyzet: késés esetén a rövid fordulóidő miatt az IC-k a főpályaudvaron fordulnak és nem mennek a repülőtérig – ennek hátteréről keretesünkben olvashatnak.
A Railjetek esetében a Münchenből érkező szerelvény a Westbahnhof érintése nélkül közlekedik már, így a budapesti és a bécsi repülőtérre közlekedő egységeket a Hauptbahnhofon bontják majd, ellenirányban pedig ugyanilyen koreográfia szerint, 10 perces állásidőben csatolják a két stokkot. Reméljük, a MÁV-START is tud a feszesebb menetrendről, és sikerül javítani a Railjetek menetrendszerűségén. Ha ez nem sikerül, akkor az eddigi információk szerint az ÖBB meglehetősen drasztikus lépésre készül a távolsági forgalom menetrendszerűségének védelme érdekében: a késve érkező Railjet helyett rendes időben tartalékszerelvény indul tovább, a késő vonatot pedig Bécsben egyszerűen „elvágják”. Hogy ez a limit hol van, azt még valószínűleg maga az ÖBB sem tudja még, csak a gyakorlatban derül majd ki, de nem árt felkészülni erre a lehetőségre sem.
Szintén a repülőtérhez kapcsolódó újdonság, hogy az eddig Floridsdorf-ból induló S7-es gyorsvasúti járatok ezentúl Alsó-Ausztria távolabbi állomásairól érkeznek majd, így Mistelbach/Zaya vagy éppen Laa an der Thaya lesz a repülőtérre közlekedő vonatok kiindulóállomása. Végső soron a repülőtér kötött pályás megközelíthetősége ugrásszerűen javul: bármikor is érünk a peronhoz, legfeljebb 15 perc múlva biztosan lesz vonat a belváros felé, és a távolsági vonatok kiváló átszállásos kapcsolatokat kínálnak majd. Salzburg felől 25 perccel gyorsabban lehet a repülőtérre érni decembertől, de Klagenfurt és Graz felől is jelentős az időmegtakarítás. A fentiekkel összefüggésben megszűnik Wien Meidling és a repülőtér között a Vienna Airport Lines néven futó buszjárat, melyet az ÖBB tulajdonában álló Postbus közlekedtet. Meidling helyett a Westbahnhof és a repülőtér között közlekedő buszok decembertől a Volkstheater, Rathaus, Stubentor megállók (azaz a belváros) érintésével közlekednek majd – bővülő szolgáltatás, de a belvárosi forgalom miatt ez valószínűleg ront majd egy kicsit a megbízhatóságon.

Átmeneti állapot: az Ostbahn és a repülőtérre vezető vonal közötti összekötő vágányon alig egy évig fotózhattunk ICE-szerelvényeket

Technológia: „trükkök százai”

A távolsági vonatok repülőtéri végállomásoztatása tartogat üzemviteli kihívásokat. Először is vessünk egy pillantást a salzburgi IC-k menetrendjére: minden órában 27-kor érkezik a repülőtérre, és 33-kor indul, és tegyük hozzá, ez ugyanaz a szerelvény. Hazai szemmel ennek már a gondolatától is szívinfarktus kerülgetné a MÁV-START illetékeseit, de joggal, mint ahogy az ÖBB sem veszi félvállról a dolgot. Ami a vontatójárművet illeti, a Hauptbahnhofon a 6 perces tartózkodás során egy gép jár az érkező vonat végére, majd a repülőtérig két géppel, „szendvicsben” közlekedik a szerelvény. A Salzburg felől a vonat élén lévő gép majd ellenirányban, a főpályaudvaron akad le. A repülőtéren a nagyobb csomagok miatt az utascsere is elhúzódhat, illetve mindig akadni fog valaki, aki az utolsó pillanatban, az indulást késleltetve próbálja bőröndjét feltuszkolni. Az IC-kocsikat ezért folyamatosan szerelik fel a jegyvizsgálói „kényszerzárás” lehetőségével: az IC-fordás járműveken az ajtók reteszelése eddig 5 kilométer/óra sebességnél történt, egészen addig visszanyitható volt az ajtó a jegyvizsgálók által kiadott zárási parancs után is. Ennek most vége: a repülőtéri pontos indulás érdekében a jegyvizsgáló ajtózárási parancsa után csak központilag nyithatóak vissza az ajtók, 2 perces késleltetéssel - csakúgy, mint a Railjeteken. Forrásaink szerint a dolog szépséghibája az, hogy még elég sok kocsit nem módosítottak, így szinte minden vonatban adódik egy-két „visszanyitható” kocsi.
Ha pedig minden más csődöt mondana, az ÖBB belső utasítása elég szigorú havária-tervvel készül a 6 perces irányváltásra: ha a 5 percet meghaladó késéssel érkezik a salzburgi IC a főpályaudvarra, a repülőtéri szakasz kimarad, a vonat a Hauptbahnhofon fordul. Ez az „apróbetűs” kitétel komoly panaszáradatot szabadíthat még a vasútra, főleg úgy, hogy nem kommunikálják az utasokkal ezt az eshetőséget. Az új menetrendi szezon egyik nagy kérdése lesz, hogy mennyire bizonyul majd tarthatónak ez a megoldás.
A Railjetek végállomásoztatása ehhez képest már könnyed ujjgyakorlat – itt a szerelvény víztartályainak felöltésére született az a furcsa megoldás, hogy a töltőberendezést a Wolfsthal-i vonal átmenő vágánya mellé szerelték, így a takarítás és vízfeltöltés alatt a Railjet-stokk akadályt képez. Addig nincs baj, míg minden menetrend szerint működik, de késés esetén ebből is adódhatnak nehézségek.

Optimalizált csatlakozások a távolsági forgalomban

A nemzetközi forgalom alapjait tekintve változatlan marad majd, az eddig bejáratott kapcsolatok – természetesen az új vasúti kapcsolatokhoz igazított indulási időkkel – megmaradnak. Így a lassan kiveszőfélben lévő műfaj, az éjszakai vonatok kínálata is változatlan marad, ami fontos fegyvertény az ÖBB tekintetében, hiszen a szomszédos német vasúttársaság folyamatosan építi le ezeket a járatokat. Sőt, a Bécs–Hamburg viszonylatú EuroNight esetében 45 perccel gyorsul a menetrend, azonos megállási rend mellett.
A belföldi forgalom nagy változása lesz a főpályaudvar már említett megnyitása, emiatt a Westbahnhofról gyakorlatilag valamennyi távolsági járat átkerül a Lainzer Tunnel–Meidling–Hauptbahnhof tengelyre. A Westbahnhofon a felszabaduló menetvonalaknak köszönhetően elsősorban a regionális forgalomban közlekedő járatok száma bővül majd, tehát maga a fejpályaudvar is csendesebb lesz kicsit. A távolsági vonatok központosításának kézzel fogható előnye, hogy a szélrózsa minden irányából bármerre eljuthatunk Meidling állomáson vagy a Hauptbahnhofon átszállva - például St. Pölten és Wiener Neustadt között 30 perccel, St. Pölten és Graz között 24 perccel csökken az eljutási idő. Nemzetközi forgalomban is komoly időnyereség várható: Klagenfurt és Budapest, vagy St. Pölten és Brno között szintén fél órás nyereség adódik a Westbahnhof kiiktatásával. És persze tovább gyorsul a fontos Bécs–Salzburg tengelyen (avagy kirakatvonalon) az eljutás: 2 óra 22 perc helyett 2 óra 15 perces menetidővel közlekednek a Railjetek, ez pedig 140 kilométer/órás átlagsebességet jelent.
Bécsen kívül a távolsági forgalom egyik neuralgikus pontja a Linz–Selzthal–Graz IC-forgalom, illetve inkább annak hiánya. A napi két vonatpáros kínálat miatta az ÖBB állandó kritikákat kap, de a jelek szerint továbbra sem látnak fantáziát benne: a 2016-os menetrendben is a reggeli-esti egy-egy pár IC szerepel a menetrendben.

Bécs előváros: küszöbön a CityJet-éra

A bécsi és alsó-ausztriai elővárosi forgalom egyik nagy dobása, hogy érkeznek az új CityJet-motorkocsik, azaz a Siemens Desiro Mainline család ÖBB-nek szánt változata. A bevezetést nem siették el: az első jármű már egy éve elkészült, idén februárban már a klímakamrában is felkerestük, márciusban pedig már a publikumnak is bemutatták. Ehhez képest a menetrendváltás idejére csak két szerelvényt ígérnek, igaz, 2016 folyamán 32 egység áll majd szolgálatba. A bécsi és alsó-ausztriai forgalomban részt vevő 16 egység mellett jövőre 9-9 jármű áll majd forgalomba Felső-Ausztriában és Stájerországban is. A 101 darabos flotta várhatóan 2018-ban válik teljessé. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a klasszikusan osztrák, jellegzetesen mosógéphangú 4020-as motorvonatok kora is lejár – bár az ÖBB 2025-ig számít rájuk, a 30 éves járművek lassan búcsúznak a frontvonaltól.
Ami a menetrendet illeti, a bécsi Westbahnhof és St. Pölten között a „régi” pályán – immáron legalább harmadik alkalommal az elmúlt 8 évben - módosul a szolgáltatási koncepció. Az eddigi S50-R-REX mintázatot egyszerűsítik, csak az S50 jelzésű, mindenütt megálló vonatok és a teljes vonalon végigközlekedő RegionalExpress-ek maradnak. A RegionalExpress ütem 30 perces Bécs és St. Pölten között - gyakorlatilag az eddig óránként közlekedő zónázóvonatból (R) is REX-et csinálnak. Az összevonás miatt Neulengbach és St. Pölten között mindenütt meg fognak állni a REX-ek, a szintén 30 perces ütemben közlekedő S50-es vonatok közül pedig ezzel összhangban minden második Neulengbach-ig közlekedik. Az elmúlt években két irány mentén zajlott a menetrendi barkácsolás: egyrészt egyre kijebb került az S50-R zónahatár (legutóbb Rekawinkel, előtte Tullnerbach-Pressbaum számított a zónahatárnak), majd a távolsági vonatok fogyásával lehetővé vált az óránként 3-4 vonatos kínálat 5-6 vonatra emelése. Másrészt a Neulengbach és St. Pölten közötti állomások kiszolgálására több megoldást is kipróbáltak, például az egymást követő REX-ek eltérő megállási rendjét. Most úgy tűnik, zónázó jelleggel, kétféle, 30 perces alapütemű vonattal sikerül lefedni az igényeket.

Újabb fordulat a régi Westbahn-on: ezúttal a képen is látható „földszintes” Regionalzug-ok alakulnak RegionalExpress vonatokká
(írásunkat Magyarics Zoltán felvételeivel illusztráltuk)

Régi-új elem a regionális kínálatban a Westbahnhofról induló, a Verbindungsbahn-on, Meidlingen és a Stammstrecke-n át Laa an der Thaya állomásra közlekedő regionális vonat. Az ötlet nem teljesen új, 2008-is csúcsidei sűrítőként volt 2-3 ilyen vonat, most viszont órás ütemmel tér vissza a koncepció. Ha pedig már az átlós kapcsolatoknál tartunk: az elmúlt években szintén gyakran variált Hütteldorf–Meidling–Hauptbahnhof S-Bahn tengely ismét változik, mivel decembertől az eddig S60-as (Bruck an der Leitha állomásról induló) vonatok helyett a Hirschstettenből érkező S80-as vonatok járnak majd Hütteldorf felé, illetve munkanap csúcsidőben az eddig megszokott módon óránként egyszer Unterpurkersdorf-ig.
Északnyugat felé is bővül a kínálat, Sigmundsherberg és a bécsi Franz-Josefs-Bahnhof között órás alapütem és félórás csúcsidei REX-ütem lesz decembertől.
Az idei menetrend egyik sorskérdése a REX200-as vonatok végállomásoztatása. Amint ismeretes, ezt a kategóriát a „távolsági ingázók” életének megkönnyítésére vezette be az ÖBB a Bécs–St. Pölten nagysebességű vonal megnyitásakor. A REX200 koncepció lényege, hogy az IC-fordából felszabaduló, 200 kilométer/órás közlekedésre alkalmas kocsikkal a nagysebességű vonalon kínálnak kevés megállással közlekedő csúcsidei sűrítőjáratokat Tulln, Krems, és St. Pölten–Amstetten felé. A vonatok természetesen a Westbahnhofról indultak és oda érkeztek eddig, idén viszont a távolsági forgalom költöztetése miatt új helyzet állt elő: úgy tűnik, versenyjogi huzavona miatt a REX200-as járatokat is Meidling felé kell közlekedtetni. Amint alábbi keretesünkből kiderül, a meccs még nincs lefutva, de a munkavállalói érdekvédelmi szervezetek havi lapjában már most az ingázók felháborodottságáról adnak hírt - való igaz, a Hütteldorfban leszállóknak laza fél órás többletet okozhat naponta ez a váltás, de a Westbahnhof környékén dolgozók számára is nő a menetidő. Természetesen van, aki nyerhet ezzel, de nekik amúgy is ott vannak a távolsági vonatok - az ilyen távolságról ingázók jellemzően Österreich Card-al utaznak az árképzés miatt.

REX200 kontra Westbahnhof – jogi csavarok

Kicsit bizarr, de a REX200-asok ügyének nem sok dolga van a technológiai vagy értékesítési megfontolásokkal, annál inkább a versenyjogi finomságokkal. Az ÖBB a piaci alapon üzemelő távolsági szegmenst teljesen „kipakolja” a Westbahnhofról, azonban a REX200-as járatok St. Pöltenben csatlakoznak a Railjet-ütemhez. Így az utazási szokásait feladni nem akaró utas felszállhat a REX200-ra a Westbahnhofon, majd átül a Railjetre St. Pöltenben, és máris kész a kiváló távolsági „termék”. A gond csak az, hogy a REX200-as vonatokat nem piaci alapon közlekedteti az ÖBB, hanem a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) közlekedési szövetség rendeli meg, mint elővárosi járatokat. Az ÖBB így tehát közszolgáltatás keretében járatott vonataival hordhat rá a piaci, távolsági vonatokra. Természetesen egy ilyen helyzetet a konkurens Westbahn Management GmbH nem hagyhat szó nélkül, és pert indítottak az ügy tisztázására. Az igazi probléma az, hogy a VOR nem pályáztatás útján, hanem direkt megbízással adta/adja az ÖBB-nek a vonatokat. A Westbahn ezt némileg joggal kifogásolja, és míg a per zajlik, a politikai színtéren már több alternatív javaslattal is előállt a magáncég, melyek szerinte olcsóbban (mármint a tartományi hozzájárulás szempontjából) megoldhatnának a távolsági ingázók problémáit. A ÖBB menetrendi keresőjében jelenleg még a Westbahnhof szerepel a REX200-as vonatok végállomásaként, de a megjegyzés szerint ez még változhat.

Regionális forgalom: apró lépések politikája

A távolabbi vidékek regionális forgalmában egetrengető változásokra nem készül most az ÖBB. Tirolban a meglévő S-Bahn-kínálatot elsősorban a hétvégi éjszakákon bővítik öt új vonattal Innsbruck és Kufstein között. Némelyik vonat új megállóhelyeket kap a távolsági forgalom és a regionális járatok közötti jobb kapcsolat érdekében. Újdonság lesz majd az Innsbruck és Hochfilzen közötti új REX-járat is.
Vorarlberg tartományban egy új reggeli vonat közlekedik majd Bludenz és Bregenz Hafen között, ezen túlmenően a REX-ek félórás ütemének időszakát terjesztik ki a Bregenz–Feldkirch–Bludenz viszonylaton.
Karintiában 5 és 8 óra között Hermagor és Villach; 13 és 18 óra között pedig az ellenkező irányban biztosítanak majd órás közlekedési lehetőséget, elsősorban a Villachba ingázók számára. Újdonság az is, hogy a tartományban az S1-es viszonylatot meghosszabbítják Spittal-Millstätterseetől egészen Lienzig és új megállót kapnak a vonatok Klagenfurt Südnél.
Stájerországban két vonat korábban indul Unzmarktból, egy pedig Stainach-Irdingből a jobb csatlakozások érdekében az új menetrend életbe lépésétől. Így St. Michaelben jobb átszállási lehetőséget biztosítanak majd Bruck an der Mur felé, ahol pedig a bécsi Railjetre lehet majd átszállni.
Decembertől javul majd az elmúlt években a rossz vicc színvonalára (napközben napi egy pár vonat, hétfőtől péntekig) satnyult regionális közlekedés Semmering és Mürzzuschlag között: igen logikus módon a Payerbach-Reichenau és Semmering között közlekedő regionális vonatok közül néhányat Mürzzuschlag-ig hosszabbítanak, jelentősen megkönnyítve ezzel például az Einfach-Raus-Tickettel utazó turisták életét. Az ütemesség még messze van, de keresleti alapon legalább már adódik néhány vonat a frekventáltabb időszakokban.

Marchegger Ostbahn: jobbra át

Bécs környékén az ÖBB az elmúlt években fokozatosan tért át a jobbjáratú közlekedésre - ennek legfontosabb állomása a városon átvezető Stammstrecke és a Südbahn baljáratú közlekedésének feladása volt 2012. augusztusában. Idén december 13-án az egyik utolsó „zárvány” kerül sorra: a Marchegger Ostbahn Hauptbahnhof–Stadlau–Erzherzog-Karl-Strasse közötti szakaszán állnak át jobboldali közlekedésre. A változás inkább a teherforgalomban lesz érdekes, ugyanis ez a szakasz a tehervonatok dunai átkelőhelye Bécsben. Helyszíni tapasztalataink szerint novemberi hétvégéken már szoktatták a járművezetőket az új rendhez: a személyvonatok közötti szünetben néha irányt váltottak Haidestrasse és Stadlau között, és (most még) helytelenben közlekedtették a tehervonatokat.

A Bécs–Raasdorf Regionalzug Jenbacher-motorkocsija még a balra tarts szerint iparkodik a városból kifelé - december 13-tól a másik oldalon kell majd keresni a vonatot


Magyarics Zoltán, Halász Péter