Az ÖBB a menetrendváltással szolgálatba állítja a vadonatúj CityJet motorvonatait. A sajtó képviselői már most utazhattak vele egy kört Bécs és St.Pölten között. Ott voltunk, megmutatjuk milyen az új CityJet!
Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) összesen 101 Desiro MainLine típusú villamos motorvonatot rendelt a Siemenstől, melyek első képviselői az idén decemberben esedékes menetrendváltástól állnak forgalomba Bécs környékén illetve Stájerországban. Ezen alakalomból a vasúttársaság egy rövid bemutatóútra invitálta a sajtó képviselőit, hogy premier előtti képeket szállíthassanak a vonatról és ezzel természetesen újabb reklámot hajtva az ÖBB-nek. Igaz, a motorvonatokat már láthattuk a tavasszal (az üléseiket pedig még a 2014-es InnoTranson meggusztálhattuk), de nem árt ismét megnézni a hamarosan forgalomba álló szerelvényeket.
A sajtóbemutató különvonata is szerepel a kijelzőkön: az SD 17180-as St. Pöltenbe a negyedik vágányról indul
A különvonat – hamarosan a mindennapok része lehet a CityJet az ÖBB-nél
Az útvonal nem is lehetett volna más, mint az osztrák vasút pár éve átadott kirakatvonala, a 230 kilométeres óránkénti sebességgel járható Bécs–St. Pölten vasútvonal. A bécsi Hauptbahnhofról indulva Meidlingen a Lainzer és a Wienerber alagúton át alig több mint fél óra alatt tudta le a 160-as maximális sebességgel bíró CityJet a hatvan kilométeres utat. A St. Pölten-i pályaudvaron ezután Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója, Alois Ströger, az osztrák közlekedésért, technológiáért és innovációért felelős miniszter illetve Alsó-Ausztria képviseletében Karl Wilfing rövid helyzetértékelését halhatta a közönség. Minden résztvevő hangsúlyozta a fejlesztések és főleg (a mögöttük álló) új CityJet fontosságát és kiemelkedő minőségét.
A személyes interjúzási lehetőség után a vonat vissza is vitt mindenkit a fővárosba, ahol a hivatalos program véget ért.
A belső tér kicsit zsúfoltnak tűnik, de a gyakorlatban majd kiderül, hogy hogyan bírja a terhelést a motorvonat Bécs forgalmas vasútvonalain
A négyes ülésekhez asztal is tartozik
Az asztalok kinyithatók, kényelmesen lehet dolgozni rajtuk
A vonatokon WC is van – a városon belüli forgalom esetén ez nem mindig egyértlemű
A mellékhelyiség akadálymentes, erre nagyméretű grafika is utal az ajtón, ami gombbal nyitható
A „kettes ülések” az előtte lévő hátáról lecsapható asztalkákat kaptak. Egy nagyobb notebook ezen már nehezen fér el rendesen kinyitva
A kütyük töltésére jutott azért konnektor is, de ezeket ne lent, hanem fent, a csomagtartónál keressük, épp, mint a Talent 2-es motorvonatokon, vagy az SBB emeletes IC-szerelvényein
A vonat Bécs térségében közlekedik majd, erre utal a hálózati térkép is. Először az S80-as vonalon debütál majd Unter Purkersdorf és Hirschstetten között
A CityJet motorvonat az osztrák helyi és helyközi vasúti forgalom új zászlóshajója, rengeteg extrát belezsúfoltak, amit eddig csak a távolsági vonatokból (vagy még onnan se) ismerhettek az utasok. A cél természetesen a lehető legtöbb utas elcsábítása volt, amit a szerelvényt testközelből is látva kétség kívül el fognak vele érni.
A motorvonatok vezetőállása. A lehetőségekhez mérten hasonlít a Taurusok és más korszerű járművek vezetőállására is, a mozdonyvezetők könnyebben ismerhetik ki magukat a vezetőasztalon
A CityJetekre természetesen peronszinten lehet beszállni, klimatizáltak, minden megvan bennük, amit egy modern vasúti járműtől elvárhatunk, de még több. Az üléseket direkt az ÖBB rendelésére készítették, állítható a háttámla dőlésszöge, lábtartó teszi még kényelmesebbé az utazást, illetve egy kifejezetten méretes lehajtható asztalka is rendelkezésre áll.
Minden ülőhelyhez tartozik egy kis LED-es olvasólámpa, illetve minden két utasra jut egy-egy konnektor. A vonatba mobilhálózati elérést segítő jelfogókat is szereltek, hogy (az alagutakat egyelőre kivéve) akadálytalanul telefonálhassunk vagy épp mobilnetezhessünk utazás közben.
Ing. Wolfgang Hesoun, a Siemens AG Österreich vezérigazgatója egy Railjet-Taurus-modellel a CityJet előtt, a hátteret pedig a távolsági forgalomban zászlóshajó szerepet betöltő RailJet adja
Fontos emberek: balról jobbra Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója; Alois Ströger szövetségi közlekedési miniszter és Karl Wilfing, Alsó-Ausztria közlekedési tanácsnoka (tartományi közlekedési minisztere) St. Pöltenben
Bármilyen fontos az ember, szép hölgyekkel csak nem lehet kihagyni a közös fotót :-)
A legérdekesebb extra azonban a kétféle megvilágítás a vonatok belsejében. A szerelvényt öt részre osztották, melyekből kettőben a plafonon lévő lámpák fénye fehérebb és erősebb, míg a maradék háromban sárgásabb és valamivel gyengébb. Az elsőt az ÖBB a vonaton dolgozók kedvében járva telepítette, míg a másodikat a pihenni vágyó utazóknak. Ezek a területek megjelölve ugyan nincsenek külön, de ha az ember belép az ajtón, egyből feltűnik a megvilágítás különbsége jobbra és balra nézve.
A szerelvényekből kétféle típus fog érkezni az ÖBB szolgálatába, egy a regionális forgalom számára 4 ajtóval oldalanként és 259 ülőhellyel, egy pedig a bécsi S-Bahn kiszolgálására, mely 6 ajtóval fog rendelkezni egy oldalon, illetve 244 ülőhellyel. Mindkét verzió rendelkezik az előírásoknak megfelelő kerekesszékkel is használható WC-vel, illetve egy további kisebbel is, továbbá kerékpár és babakocsi tárolóhelyekkel.
A háttérben az előd még dolgozik – St. Pöltenből jár ki egy 4020-as, miközben az előtérben az új járművet gusztálhatják a meghívottak
A sok jó után nézzük a hátrányokat. A minél tökéletesebb nyomáskiegyenlítés miatt a szerelvény falai vastagabbak például a Talent motorvonatokénál illetve az ülőhelyek is szélesebbek, így a középső folyosó igencsak keskenyre sikerült, ami például az S-Bahn-forgalomban fog még fennakadásokat okozni. Az említett elővárosi forgalomhoz mérve az ülőhelyek száma még mindig túl nagynak tűnik, a régi 4020-as szerelvényeken is ki tud alakulni tömegjelenet, amelyeken pedig kifejezetten sok állóhely van, kíváncsian várjuk hogy hogy állnak majd helyt az új vonatok az osztrák fővárosban.
Szokhatjuk a látványt – a CityJet a bécsi főpályaudvaron
Az ÖBB látványosan önti a pénzt az infrastruktúra mellett a járműpark fejlesztésébe is – a beruházás meghozza az eredményét
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
Az ÖBB és a Siemens kitett magáért, meghallgatták a Railjetek miatt érkezett panaszokat, lényegesen barátságosabb és kényelmesebb belteret hoztak létre a CityJetek esetében, mint a távolsági forgalom zászlóshajóiban.
Az első bevetés
A motorvonatok a decemberi menetrendváltással nem egy csapásra, hanem fokozatosan állnak majd forgalomba.Az első ütemben, december 13-ától mindössze két vonat közlekedik még majd Bécsben, a városi S80-as vonalon Unter Purkersdorf–Hütteldorf–Hauptbahnhof–Hirschstetten között.
A következő ütem 2016 februárjában következik majd, ekkor az új szerelvények megjelennek az S2-es vonalon Mistelbach és Mödling között is. Az S7-es vonalon Mistelbach, a schechati reptér és Wolfsthal között majd szintén februártól jelennek meg a CityJetek.
Az S1-es vonalon, Gänsendorf és Mödling között várhatóan áprilisban jelennek meg az első vonatok és a további bécsi szerelvények 2016 augusztusától követik majd őket.
Berky Dénes