2015. 11. 10.

Megint jön a fűnyíró?

Úgy tűnik, a magyar vasúti közlekedés (majdnem) mindent megoldó csodafegyvere, a vonatkilométer-csökkentés ismét bevetés előtt áll. A tavaly évvégi tervek szerencsére az asztalfiókban maradtak, ám most úgy néz ki, hogy a MÁV-START szinte rajongva helyesli az NFM-KTI duó járatritkítási, pardon, vonatkilométer-csökkentési terveit.




Tavaly, úgy tűnik, megriadtak a nyilvánosságtól az érintettek, mert amikor a RegionalBahn oldalán nyilvánosságra hoztuk a terveket, visszatáncoltak a vasúti járatritkítástól az illetékesek. Ám most ismét elővették a tavalyi terveket és amennyire a 2014/2015-ös menetrendi évad „4-es pótléka” az új menetrend, nos, pont annyira aktualizálták is a tavalyi elképzeléseket az illetékesek.
A RegionalBahn információi szerint a terv elsősorban a MÁV-START első emberének, a folyamatosan a „nincs kocsi” érvrendszert használó Csépke András támogatását élvezi, de éppúgy „értő fülekre” talált Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternél is. Kocsi mondjuk valóban nincs, de ez egyrészt nem újdonság, másrészt mivel emberemlékezet óta probléma, lassan valamiféle megoldást sem ártana formába önteni az időnkénti tűzoltáson (halberstadtiak, ÖBB ex-Inlandswagen) és nehezen materializálódó álmokon (IC+) kívül.

A jelenlegi állás szerint persze semmi sem dőlt még el, ám érdemes végignézni, hogy a tavalyi tervekből mi maradt most a járatritkítási – nevezzük így – elképzelésekből.
A Győr–Celldömölk vonalon legalább egy pár vonat, várhatóan a 9202-es és a 9207-es kerül törlésre. Ugyanez a sorsa Celldömölk–Ukk–Zalaegerszeg vonalon a 9508-as és a 9509-es számú vonatoknak is. Ha pedig már berántották a fűkaszát, a Balaton északi partja sem jár jobban: a tervek szerint egy napközbeni gyors törlésre kerül a téli menetrendben. A pécsi vonalon a személyvonatok közül két párat szeretnének lemondani a fűnyíró kezelői Sárbogárd és Dombóvár között, Pécs környékén pedig elsősorban a peremidőszakokban várható ritkítás.

A menetrendi „korrekciók” listáján ismét szerepel a nemrégiben villamosított Ukk–Zalaegerszeg vonal is. Megérte a „drótozás” így?
(fotó: Halász Péter)

A Dél-Alföld felé igyekvők számára érvágás, hogy egy pár szegedi IC a jövőben csak pénteken, illetve vasárnap jár majd. Másképp megfogalmazva: biztos túl jó az ütemes menetrend(?). A térség számára talán egy kis vigasz lehet, hogy a tavaly tervezett alapos ritkítástól a békéscsabai vonalon legalább eltekintenek a mostani, újratöltött tervek.
Az észak-magyarországi térség viszont ismét nem jár jól: három pár gyorsvonatot pótlás nélkül törölnek majd Budapest-Keleti és Miskolc között, a kínálat szűkítése várhatóan a tavaly már emlegetett vonatokat érinti majd. A 100-as vonalon Cegléd és a Nyugati pályaudvar között szeretnének három sebesvonatot lemondani - megint nem a poznani heringesekért hullajtunk könnyet, hanem azért, hogy az ütemes és bevált menetrendi struktúrát rendszertelenné teszik és „fellazítják”. Az itt közlekedőket komolyan érinti az is, hogy mivel a MÁV-START első embere és a miniszter is szabolcsi, bizony kap egy újabb pár InterCity-járatot Záhony. Ám nem pluszban, hanem valami helyett: a hírek szerint az egyik kör-IC-t vágják majd szét a lokális (személyes?) érdekek mentén. Aminek megint nincs sok értelme – Záhony gyakorlatilag egy falu, aminek csak a vasutasok és csempészek szempontjából van kitüntetett szerepe, míg Kisvárda kiszolgálását adott esetben a kétóránként közlekedő sebesvonatok gyorsításával (egy-egy táblás megálló kihagyásával) szintén jobban ki lehetne szolgálni. Eközben egy három megyeszékhelyet felfűző ütemes összeköttetést tesznek ütemtelenné a másik oldalon.

A fentiek után már csak hab a tortán, hogy a lajosmizsei vonalon az elővárosi forgalomban a mostani órás helyett két órás ütemet akarnak bevezetni a hétvégi napokon. Ismét az egy lépés előre, kettő oldalra, egy hátra esete merül fel: fejlesztik az elővárosi forgalmat, próbálnak a 142-es vonal kirívó színvonaltalanságával kezdeni valamit pályaoldalon is. Majd végül pont azokban a hétvégi időszakokban csökkentik a kínálatot, amikor jármű is inkább adódik arra, hogy stabil törzsközönséget vonzzanak a vasútra egy kínálati menetrenddel. Ki érti ezt?

Miskolc felé mínusz három gyorsvonat a menü – az elővárosban a lajosmizsei vonalon pedig kétórás ütem jön hétvégente
(fotó: Halász Péter)

A menetrendi csiki-csukinak jó táptalajt adhat az, hogy a MÁV-START még véletlenül sem presszionálja a közszolgáltatás megrendelő szaktárcát az időben történő véglegesítésre, így az új menetrend életbe lépése előtt alig több mint egy hónappal még semmilyen részlet nem ismert az új közlekedési rendből. Ám nem csak ez okoz gondokat: a MÁV-START a hatályos Üzletszabályzatának is ellent mond, ami kiemeli a 6.2.15. pontban, hogy hatvan napos elővételi lehetősége van az utasoknak. Ám ez nem él most, sem az online, sem a pénztári felületek esetében, mert az új menetrend jóváhagyására még – ahogy egy olvasónknak adott, hosszú idő alatt megszületett ügyfélszolgálati válaszában a MÁV-START fogalmazott – „sajnálatosan nem került sor”, holott „a megrendelő által meghatározott menetrendi felhívás, valamint a KTI SZI-vel, az önkormányzatokkal és a társszolgáltatókkal elvégzett egyeztetések alapján a MÁV-START Zrt. összeállította a 2015/2016. évi menetrend tervezetét, melynek jóváhagyás céljából történő felterjesztése a 15/2010 (III.5.) KHEM rendelet értelmében szeptember közepén – a kijelölt határidőre – megtörtént.
És mi ebből a tanulság? Hiába jönnek a rózsaszínű közlemények arról, hogy a kiszámíthatóság jegyében immár 10 éves közszolgáltatási keretszerződést köt az NFM és a MÁV-START, ha utána minden évben (hónapban?) indul az aknamunka az ütemes alapmenetrend fellazítására. Sőt, az is furcsa, hogy a hosszú távú stabilitás hangsúlyozása után minden évben azt látjuk, hogy a hivatalos menetrend időben történő jóváhagyása luxuscikk, majd a végén kapkodásba (és hibákba, nyomás közbeni változásokba) fullad a menetrend kiadása. Gyanús, hogy a saját kényelmüket kereső vasúti vezetők (lásd még a plusz záhonyi IC ötletét) mindent fontosabbnak tartanak a vasutat tulajdonképpen eltartó utasok és adófizetők igényeinél.
Halász Péter, Magyarics Zoltán

RegionalBahn információk