2015. 11. 20.

Kevés az ICE, nem mennek Svájcba

A DB AG közismerten komoly járműhiánnyal küzd. Ennek újabb jele, hogy a menetrendváltásig lemondtak több nemzetközi ICE-járatot is. Nincs ugyanis elegendő „Svájc-képes” szerelvénye a DB-nek.





November 17-étől egészen a december 12-13-i menetrendváltásig három pár ICE-járatot törölt a DB AG Bázel és a svájci végállomások között, mert nincs elegendő járműve a német vasúttársaságnak. Az SBB a belföldi részen pótló szerelvényeket állít forgalomba, az utasoknak Basel SBB pályaudvaron kell átszállni.
A korlátozás az alábbi vonatokat érinti:
  • ICE 277 Berlin–Göttingen–Interlaken Ost (közlekedik: hétfőtől szombatig)
  • ICE 276 Interlaken Ost–Göttingen–Berlin (közlekedik: hétfőtől péntekig és vasárnap)
  • ICE 297: Berlin–Lipcse–Interlaken Ost (közlekedik: vasárnap)
  • ICE 296: Interlaken Ost–Lipcse–Berlin (közlekedik: szombaton)
  • ICE 271: Hamburg–Interlaken Ost
  • ICE 76: Zürich–Hamburg–Kiel

A svájci Interlakenbe tartó egyik ICE-járat Berlin-Spandau állomáson. A vonatok nem mennek át Svájcba, Bázel a végállomás

A német belföldi szakaszon a vonatok továbbra is ICE-ként és tervezetten ICE-szerelvénnyel közlekednek. Érdemes azonban megjegyezni, hogy Svájcba nem mehet át akármelyik ICE 1-es motorvonat. A svájci közlekedésre csak a keskenyebb, svájci áramszedő-palettával is felszerelt hajtófejek alkalmasak és ezek a járművek kaptak ETCS-t is, amelyet a Mattstetten–Rothirst vonalon használnak a járművek. Továbbá ezeken a járműveken van csak a svájci hálózaton általánosan használt Integra-Signum vonatbiztosító rendszer is. Az SBB-képes ICE-k a magasabb pályaszámú, 072/571...090/590-es pályaszámcsoportba tartózó hajtófejjel közlekedő 172-190-es motorvonatok.

A 401 072-es számú hajtófej vonatával Berlin-Friedrichstraße állomásra érkezik 2012 őszén. Jól látható a második, keskenyebb palettával bíró áramszedő a gép tetején

A járműhiány egyik oka, hogy a DB AG 2017-ig 80 ICE 1-es hajtófejet el kívánja látni az ETCS Level 2 Baseline 3 rendszerű fedélzeti eszközökkel, amelyeket a menetrendváltással forgalomba kerülő Halle/Lipcse–Erfurt–Nürnberg nagysebességű vonalon alkalmaznak majd a belföldi forgalomban. Emiatt a járművek hosszabb ideig kiesnek a forgalomból, amit csak így tud kompenzálni a DB Fernverkehr. Hozzá kell tenni: az erfurti vonalon alkalmazott ETCS-rendszer egyelőre nem kompatibilis a svájcival, így ott az újonnan átalakított vonatok nem közlekedhetnek majd.
Az SBB pótlóvonatai általában EW IV-es InterCity-ingaszerelvények, ritkábban Eurofima-termeskocsikból álló mozdonyos vonatok.

ICE 1-es szerelvény Zürichben 2014 nyarán. Most ritkábban láthatók Svácjban a német nagysebességű motorvonatok
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.