2015. 11. 27.

Padlógázzal a hegyek alatt

Ötven tesztnap és ötszáz próbamenet után elkezdődtek a nagysebességű próbafutások a Gotthard-bázisalagútban. A november elejétől zajló próbákon akár 275 km/h-s tempóval is robognak a föld alatt a szerelvények.






A világ leghosszabb vasúti alagútja lesz a Gotthard-bázisalagút, ha megnyílik a soron következő menetrendváltáskor a forgalom előtt. Azonban előtte még számos próbát és tesztet kell végrehajtani, ezek közül pedig az egyik a nagysebességű próbafutások sora.
A próbaüzem ugyan október 1-jén már megindult és előbb a vonatbefolyásoló- és kommunikációs rendszereket élesztették, majd a sorban következett a nagysebességű próbafutások sora is. Mivel azonban az SBB nem rendelkezik még megfelelő járművekkel ehhez, így a Deutsche Bahn AG-tól bérelték ki az ICE-mérővonatot, az ICE-S szerelvényt. Az első próbafutás során a módosított ICE 2-es hajtófejekkel rendelkező szerelvény 275 km/h-s sebességgel haladt.

Az üzemszerűen csak egy betétkocsival közlekedő ICE-S szerelvényt öt betétkocsisra bővítették az alagúti tesztüzemhez

Az ICE-S szerelvény, az DB AG nagysebességű mérővonata 275 km/h-s tempóval is robogott a Gotthard-bázisalagútban

A jövőben az SBB IC- és IR-vonatai az alagútban 200 km/h-val közlekednek, míg a Stadler Railtől érkező „Giruno” motorvonatok 250 km/h-s sebességgel száguldnak majd a föld alatt.
A következő hónapok során az alagútban mintegy háromezer próbamenetet végeznek még. Várhatóan február végétől tehervonatokkal is bemerészkednek a bázisalagútba (ezeket a beruházó AlpTransit az SBB-től bérli majd), ez lesz egy egyfajta főpróbája az üzemvitelnek. A tervek szerint a személyszállító vonatok 2016 decemberétől használják majd az alagutat.

A próbafutások során a hagyományos vonatokat továbbító 460-asok is bemerészkedtek a hegyek alá

Az IC- és IR-vonatokat a 460-asok továbbítják majd a megnyitó után a bázisalagútban
(fotók: AlpTransit Gotthard AG)

Halász Péter