A DB-nél már a nyárra készülnek: a regionális és a távolsági forgalom járműveinek klímaberendezéseit vizsgálják át a nyár elmúltával, ami többek között az alapos takarítást és a szűrőcseréket is jelenti. De invesztálnak is – végre – a járműparkba a jövőben.
Bár a nyár még alig múlt el, már készül a következőre a DB AG. A regionális és a távolsági forgalomban is alaposan ellenőrzik a klímaberendezéseket, javítják őket a vasúttársaság közleménye szerint. Ugyanis a DB úgy gondolja, hogy legalább a kommunikáció szintjén mindenképpen az utasok vannak a középpontban és persze azok a vasutasok, akik a vonatokon teljesítenek szolgálatot.
A nyár és magas hőmérsékletek elmúltával a DB-nél a kílmaberendezéseket kitakarítják a vasúti járműveken, a szűrőket cserélik, az elhasználódott alkatrészeket cserélik és javítják. A vasúttársaságnál érvényben lévő szabályok szerint ugyanis a nyári időszakban – 25°C felett – a nem működő klímával rendelkező kocsikat le kell zárni, ám a vasúttársaság szerint az egyre jobban bejáratódó karbantartási rendszernek köszönhetően erre idén már sokkal kevesebbszer volt szükség, mint korábban. A nyári üzemben a klíma nélkül megfelelően nem szellőző kocsikat 11 és 24 óra között nem használhatják az utasok, a többi utas számára pedig ingyenes vízosztással próbálják meg enyhíteni a hőséget. A vasúttársaság felhívja a figyelmet arra, hogy az utasok is készüljenek a nyáron a folyadékpótlással, de a fedélzeti gasztronómia fogyasztásai adatai alapján már most előre próbálnak kalkulálni a következő nyárra a DB-nél és ennek megfelelően kötik meg a beszállítói szerződéseket is. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a DB nem csak vonatokat, hanem alkalmasint buszokat is készenlétben tart a nyári időszakban az utasok elszállítására a fontosabb állomásokon, ha valamiért kidőlne a vasúti jármű a sorból.
A DB Fernverkehr távolsági járműveinek többsége klimatizált – amelyik IC-kocsi nem, arra már nem éri meg költeni a vasúttársaság szerint
A DB AG közölte azt is, hogy összesen mintegy 3400 klímaberendezéssel felszerelt, távolsági forgalmú járművük van, azaz a teljes ICE-flotta mellett az IC-kocsik 83%-a klimatizált. Egyes IC-kocsiknál még vannak nyitható ablakok, ám ezek esetében nem tervezik a klimatizálást, mert a kocsik olyan öregek, hogy nem éri meg őket felszerelni klímaberendezésekkel. Az ICE-k esetében az öreg ICE 1-es vonatok klímáival vannak főleg gondok, a többi generáció már erősebb, megbízhatóbb klímákat kapott még a gyárban vagy éppen a felújításuk során. A Metropolitan-vonat persze nem tartozik ezek közé.
A DB Regio régi személykocsijai a közeljövőben végleg kikopnak a sínekről, ezzel növelve a klímás járművek arányát
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a DB Regio mintegy 1500 villamos motorvonata és a dízel motorvonatok 70%-a klimatizált. A 2200 emeletes kocsi 69%-ában van klíma, ezt az arányt a következő évek során tovább szeretné növelni a DB AG. Ez utóbbi pedig azt jelenti, hogy a régi személykocsik, elsősorban az egyszintes Silberlingek és Halberstädter-kocsik rövidesen búcsúznak az állami vasúttársaság kötelékétől.
Halász Péter