2015. 11. 17.

A Solaris bevette Budapestet

Hivatalosan is bemutatták és forgalomba állították az elsőket a BKK által az EU-s forrásokból szerzett támogatásokból vásárolt Solaris trolibuszokból. A fővárosi közlekedésszervező összesen 36 kocsit – húsz szólót és tizenhat csuklós kocsit – rendelt, az üzemeltetésüket pedig a BKV-ra bízta.




A budapesti Hősök terén bemutatták a meghívott vendégeknek az első forgalomba álló trolibuszokat a BKK által EU-s támogatásokból vásárolt 36 új Solaris-Škoda trolibuszból. A hivatalos rendezvény után pedig az első kocsik a 72-es, a 76-os és a 79-es vonalon forgalomba is álltak.
A magyar főváros közlekedésszervező cége összesen hatmilliárd forintot költött az új kocsikra, a keretszerződés azonban összesen 108 új trolibusz vásárlását teszi lehetővé 18 milliárd forint értékben – remélhetőleg ez az opció lehívásra is kerül majd.
A teljes egészében alacsonypadlós kocsik közül a szóló 64, a csuklós 104 utast szállíthat. A hivatalos adatok szerint 4 kilométer út megtételére képes akkumulátorai segítségével, de a tesztek során ennek a többszörösére is képes volt a jármű.

A sajtóbemutatóra a járművek a Hősök terén sorakoztak fel

A Solaris járművei nem ismeretlenek Budapesten: a BKV buszai között akad néhány használtan vásárolt Solaris midibusz, illetve a trolihálózaton közlekedik hat 2005-ös és tíz 2007-es évjáratú szóló trolibusz. Elvileg ez utóbbiak is képesek az önjárásra, ki is használják e lehetőséget a 79-es vonalán, de különösen a nyári időben sok a gond a Ganz, illetve a Ganz-Škoda villamosberendezésű kocsikkal. A remények és a tesztek alapján ez az új kocsikkal nem fordul elő, hiszen nem csak a technika haladt előre a korábbi beszerzés óta, hanem kifejezetten hosszú önjárás is feltétel volt a járműbeszerzéskor.

Elődeink nem akartak felsővezetéket az Andrássy útra, emiatt épülhetett meg a milleniumi földalatti vasút is – az új trolik bemutatkozó útjukat itt teljesítették, a Hősök tere és az Arany János utca közötti szakaszt önerőből, elektromos hajtással tették meg

A budapesti trolihálózat számára komoly előrelépést jelent a mostani járműfejlesztés: a legutolsó új beszerzésű csuklós trolibuszok a 70-es és a 78-as vonalán hétközben, valamint a zuglói vonalakon – a 80-as és a 82-es vonalán – hétvégén közlekedő Obus-Kiepe villamosberendezéssel szerelt Ikarus 435T-k voltak. Azóta csuklós járműből csak a tizenöt használt, eberswaldei alacsonypadlós MAN/ÖAF troli érkezett a budapesti utakra. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a járműpark gerincét adó hetvenhét, 1988-1989 között gyártott Ikarus 280-as trolibusz állapota nem éppen a legjobb, hiába a többszöri felújítás, eljárt felettük az idő.

A buszok a meghívott vendégeket a Hold utcai vásárcsarnokhoz vitték, a fogadás idején pedig a 9008-as csuklós és a mögötte érkező 8000-es számú szóló kocsi a végállomáson pihent és töltötte fel az akkumulátorait a visszaúthoz

A hírek szerint az új Solaris-Škoda trolibuszok forgalomba állításával némileg változik a járműpark is a budapesti trolivonalakon: a 70-es és a 78-as vonalán hamarosan ismét sűrűn közlekedő szóló kocsis vonal lesz, a felszabaduló Ikarus 435-ösök pedig hétközben is a zuglói vonalakon közlekednek majd, ahogy korábban is ez volt a járművek „helye”. A hírek szerint a BKK és a BKV igyekszik a hálózaton egyenletesen elosztani az új trolibuszokat, hogy a folyamatosan forgalomba álló kocsik mindenhol biztosítsák a minél szélesebb körű alacsonypadlós szolgáltatást és fontos szempont az egyébként csuklós járművekkel üzemeltetett viszonylatokon ne kelljen az akadálymentes indulásokat kisebb befogadóképességű szóló járművekkel kiadni.

Az új trolibuszok idehaza még szokatlan módon a megrendelőszervezet tulajdonában vannak, de azokat üzemeltetésre kiadják az operátornak
(fotók: Halász Péter)

Érdemes megjegyezni, hogy a kocsik nem csak a telipiros színezésükkel jelentenek új korszakot az immáron több mint nyolc évtizednyi történelmet maga mögött tudó budapesti troliközlekedésben, hanem az új, négyjegyű pályaszámukkal is. A csuklós járművek a 9000-es, a szólók a 8000-es számmezőbe kerültek. Így elkerülhető, hogy egy esetleges opció lehívásakor a trolibuszok a korábban használt pályaszámokat kapják, ugyanis a budapesti troliállomány esetében a 100-astól egészen a 900-as mezőig már korábban felhasználták a kiadható számokat.

Halász Péter