A minap már felreppent a hír, hogy komoly korlátozásokat vezetne be a következő menetrendi évben a MÁV-START és a megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetése a vasúti közlekedésben. A teljesítmény, azaz a vonatkilométerek visszavágása papíron jól mutat ugyan, de az utasoknak csak bosszúságot okoz. A végeredmény még nem ismert, de az utolsó javaslat komoly korlátozások előjeleit mutatja.
Nagyon ketyeg az óra és a MÁV-START első emberének, a nemrégiben kinevezett Csépke Andrásnak bizony nem sok ideje maradt már, hogy a vasúti teljesítmények korlátozását tartalmazó javaslatát letegye a minisztériumi asztalra, hiszen az új, 2015/2016-os évadra szóló menetrendet elvileg egy hónappal korábban meg kell hirdetni. Ez azonban megtörtént és bizony a december 13-án életbe lépő új vasúti menetrendben – hangsúlyozottan a jelenlegi állás szerint – számos vonat nem szerepel majd már. Mégpedig azért, mert ezek a vonatok kihasználatlanok. De vajon a rajtuk, velük utazó utasok is így gondolják? Nézzük hát a részletes listát, ami kifejezetten riasztóan hat.
A Nyugat-Dunántúlon elsősorban a Budapest és Zalaegerszeg közötti forgalomban lesznek korlátozások. Megszűnik a Budapestről 18:30-kor induló 9508-as és a Zalaegerszegről 06:03-kor induló 9509-es számú vonat.
A veszprémiek sem járnak jobban: a Budapestről 07:30-kor induló 960-as és a Veszprémből Budapestre 13:00-kor induló 965-ös számú vonatok is kikerülnek a menetrendből.
A zalaegerszegi és a veszprémi vonatok közül egy-egy pár esik a vonatkilométer-korlátozás áldozatául
Győr és Celldömölk között a 9202-es (Győr indul: 12:40) és a 9207-es (Celldömölk indul: 10:05) került fel a „kihasználatlan” vonatok listájára.
A Balaton északi partján a téli menetrendben biztosan megszűnik majd a Budapestről 12:00-kor, Balatonfüredről 14:00-kor Tapolcára tartó 974-es és a Tapolcáról 13:00-kor és Balatonfüredről 14:00-kor induló 975-ös számú gyorsvonat. Ez a járat a tervek szerint csak tavasztól őszig, azaz március végétől várhatóan november elejéig közlekedik majd, más időszakban nem.
A Dél-Dunántúlon komoly korlátozások lesznek a hírek szerint. Székesfehérvárról 12:50-kor (8514) és Siófokról 12:15-kor (8725) nem indul majd vonat a Balaton déli partján. A pécsi vonalon még nagyobb ritkítás lesz: Dombóvárról elmarad a 10:10-kor (8035) és a 12:10-kor (8045) Sárbogárdra induló vonat, ellenkező irányban pedig a 10:30-kor (8034) és a 12:30-kor (8044) induló személyvonatokat törlik. Ennek eredményeképpen a MÁV-START „üdvöskéi”, a FLIRT-motorvonatok közül a délelőttöt tétlenül tölti majd egy szerelvény Dombóváron, a menetrendet elnézve 09:45 és 14:10 között nem keres majd semmilyen pénzt a vonat, de a vonatszemélyzetet persze fizetni kell az állásidőben is. Mi ez, hanem pénzkidobás?
Hogy maguk a pécsiek se maradjanak ki a „jóból”, a MÁV-START ritkítási tervezete rájuk is gondol: a Budapest-Keletiből 14:45-kor és Pécsről 17:56-kor induló hétvégi mentesítő vonatok, a Zsolnay IC-páros (1814 és 1801 számú vonatok) szintén megszűnnek.
Kelet-Magyarország is érintett: itt elsősorban a 100-as vonali gyorsvonatokat korlátozzák majd. Budapest és Cegléd között lemondják a 6204-es számú vonatot. A Nyugati pályaudvarról 08:28-kor (6292) és 12:28-kor (6294) induló záhonyi sebesvonatok szintén csak Cegléd és Záhony között járnak majd. Ellenkező irányban 10:40-kor (6207), 12:40-kor (6297) és 14:40-kor (6205) nem indul majd Ceglédről Budapestre vonat, csak Záhony és Cegléd között maradnak meg a vonatok.
A Budapest és Záhony közötti klasszikus gyorsvonatok régóta csak vegetáltak, de a mostani lépés megadja a kegyelemdöfést a nem kötelező helyjegyes távolsági szegmensnek. Minden utas IC-re terelése és így a burkolt áremelés a MÁV-START célja?
Ide kapcsolódik a délkelet-magyarországi térséget érinti korlátozás-csokor is. Budapest-Keleti és Békéscsaba között megszűnik a Budapestről 12:10-kor (7504) és a 14:10-kor (7506) induló gyorsvonat, ellenkező irányban pedig a Békéscsabáról Budapestre 08:20-kor induló 7507-estől kell búcsút vennünk. A vonatok csak Békéscsaba és Lőkösháza között maradnak meg a helyi forgalom számára. A Békéscsabáról Budapestre 18:20-kor induló 7501-es számú gyorsvonat a tervek szerint csak vasárnap esténként jár majd.
A tervek szerint megszűnik a Budapest és Szentes között közlekedő közvetlen vonat (7206 és 7209), csak Szolnok és Szentes között maradna meg a járat a menetrendben.
A Budapest és Szentes közötti gyorsvonat Szolnokon 2014 nyarán. Valóban kihasználatlan?
Komoly változásokra számíthatnak az északkelet-magyarországi térségbe utazó utasok is. A Budapest és Miskolc közötti forgalomban a gyorsvonatok közlekedési rendjét jelentősen átalakítják. A Budapestről 06:00-kor induló 5200-as és a 10:00-kor induló 522-es számú vonatokat Budapest és Miskolc között törlik. A Keleti pályaudvarról 14:00-kor induló 526-os számú vonat Budapest és Miskolc között csak péntekenként jár majd. Sátoraljaújhelyről csak Miskolcig jár majd a 09:48-kor induló 525-ös számú gyorsvonat. Csak vasárnap közlekedik majd Miskolc és Budapest között a Sátoraljaújhelyről 13:48-kor induló 523-as és a 17:48-kor induló 5201-es számú vonat, a többi napon a végállomás Miskolc-Tiszai lesz.
Személyvonat Egerben, igaz, még 2008 őszén. A hevesi megyeszékhely kapcsolata nem javul, hanem hétvégente még rosszabb is lesz Budapest és Miskolc felé is – legalábbis vasúton
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Füzesabony és Eger között 8 és 22 óra között a Füzesabonyból páros óra 8 perckor; Egerből 7 és 21 óra között a páratlan óra 31-kor induló vonatok csak hétköznap közlekednek majd, hétvégén nem. Ez azt jelenti, hogy hétvégén a Budapestről páros órában; Füzesabonyból Budapest felé pedig a páratlan órában a érkező IC-knek nem lesz átszállásos csatlakozása sem a hevesi megyeszékhely felé. Az utolsó eljutási lehetőség Eger és Budapest között a forgalmas hétvégi napokon így még korábbra kerül majd.
Nem ez a harc lesz a végső...
A fűnyíró a mostani listánál aligha áll majd meg. A folyosói pletykák szerint – ezek eddig igen jó arányban be is jöttek – a MÁV-START vezérigazgatója szeretné magának és az érdekszférájába tartozó munkatársai számára „kisajátítani” a menetrendi tervezés teljes folyamatát. Azaz a ma még az értékesítési vezérigazgató-helyettes – Feldmann Márton – alá tartozó szervezetek esetében nagyon hamar változásokra kell számítanunk. A cél egyértelmű: ne legyen olyan hozzáértő, aki beleszólhat az éppen aktuális kény-kedv szerinti menetrendi „játékba”: ennek egyik szép példája a Budapest és Záhony közé, az ütemes menetrend alapjait jelentő kör-IC-k rovására bekerülő „vasutas IC” is. Ez utóbbi ugyanis pont azért érdekes, mert a MÁV-START vezérigazgatója, Csépke András pont abból a térségből származik, ahonnan történetesen a kisvárdai illetőségű szakminiszter, a KDNP-s Seszták Miklós.
Végezetül el kell mondanunk a szokásos megjegyzésünket: a fenti összeállítás a szerkesztőség birtokába jutott legfrissebb javaslat, ám a végleges, a 2015/2016-os évadra vonatkozó menetrend tartalma ettől eltérő lehet.
Frissítés
2015. november 13-án, pénteken, kerek egy hónappal a menetrendváltás előtt egyes korlátozásoktól visszakozik a Csépke András vezette MÁV-START. A részletek ide kattintva olvashatók.
RegionalBahn információk