Az elmúlt évek során olyannyira bejönni látszik az üzlet az osztrák Westbahn GmbH-nak, hogy további vonatokat kell forgalomba állítaniuk. Ám a KISS-ek nem készülnek el egyik napról a másikra, legkorábban csak 2017-re áll rendelkezésre az új szerelvény, addig viszont valamit tenni kell az utasok elszállítása érdekében. Így született meg a „fapados” járatok ötlete – múlt péntek óta egy mozdonyvontatású mentesítőszerelvény is fut „Formel 5” néven, igazi csemegéket felvonultatva. És hogy mitől „Formel 5”, azt a hajtás után eláruljuk!
Az elmúlt évek során folyamatosan nőtt az utasok száma a Westbahn Management GmbH járatain, ami a kedvező jegyárak és „haladós” menetrend miatt nem is csoda. Az osztrák magánvasút emeletes motorvonat-flottájának véges kapacitása azonban így hamar elérte határait - a szerelvények csúcsra vannak járatva, további vonatok közlekedtetése már nem fér bele. Viszont a meglévő járatokon néha tűt sem lehet leejteni, az utasokat pedig valamivel el kell szállítani addig is, amíg nem jön meg érkezik a nemrégiben megrendelt további tíz KISS-szerelvény. Nos, ilyen helyzetben nem nagyon marad más hátra, mint körülnézni a szabadpiacon átmenetileg bérelhető vonatok után.
A „Formel 5” márkanéven közlekedő járatok tehát hagyományos mozdonyos vonatokként közlekednek, méghozzá nem is akármilyen felállásban - a társaság az ELL-től bérel egy Vectront a továbbításukhoz, a kocsikat pedig a BahnTouristikExpress állítja ki. Az egykori DB-s fekvőhelyes (!) kocsikkal csak 160 km/órás sebességgel lehet közlekedni az osztrák Westbahn vonalon, de ez végső soron elég a sikerhez. A bökkenő már csak annyi, hogy a Westbahn GmbH nem rendelkezik vasútüzemi engedélyekkel a mozdonyos vonatok továbbítására, így formálisan a Wiener Lokalbahnen Cargo GmbH a partner, ők adják a mozdonyvezetőt. Sőt, mivel a „0-0”-ás, azaz jegyvizsgáló nélkül, csak mozdonyvezetővel közlekednek a cég saját vonatai, a mozdonyos vonaton kötelező, forgalmi feladatokat is ellátó jegyvizsgálókat is a Wiener Lokalbahn adja a vonatra.
A tervek szerint a 2016-2017-es menetrend életbe lépéséig maradnak a forgalomban a vonatok, amelyek mentesítő jelleggel, elsősorban hétvégén és ünnepnapokon közlekednek Bécs és Linz között a meghirdetett menetrend szerint. Mivel azonban a megszokott komfortot sem kínálja a járat, ezért az üzemeltető úgy döntött, hogy olcsóbb jegyeket kínál erre a járatra: szakaszonként 5 euró a jegy – egy szakasz pedig két megállási pont között értendő, igaz, Wien Westbahnhof és Wien Hütteldorf egy állomásnak számít. Így a szokásosnál olcsóbban, Bécsből Linzbe akár 15 euróért is eljuthatunk, a jegyek pedig felár nélkül megválthatók a vonatokon is. Az új vonatok részletes menetrendje a Westbahn oldalán böngészhető, ahol már fent van a jövő évi menetrend is, legalábbis az új évad első hetére.
Vectron és ex-DB fekvőhelyes kocsik a bécsi Westbahnhof 3. vágányán – ebből a kombinációból már egy elem is ritkaságnak számít errefelé
Lehúzható ablakos fekvőhelyes kocsi, ráadásul a nagysebességű Bécs–St. Pölten szakaszon – ez kötelező darab egy valamire való osztrák vasútbarátnak. Főleg úgy, hogy az osztrák üzemeltetők nem kényeztetik a helyi vasútbarátokat ilyesféle élő múzeummal, szemben a MÁV-START némely gyorsvonataival, melyekbe be-becsúszik egy fekvőhelyes Bc-kocsi
Hütteldorfba érkezik a 976-os számon közlekedő vasárnap délutáni Bécs–Linz vonat; sajnos a mentesítőt a „rendes” vonatoktól eltérően nem a technológia szerinti első vágányra fogadták, hanem a közelmúltban kerítéssel fotós szempontból értéktelenné tett harmadikra
Irány a Wienerwald-alagút a Westbahn GmbH mentesítőjével – mert alagútban lobogni a lehúzható ablakos kohószökevényekkel jó dolog!
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter, Magyarics Zoltán