A spanyol nagysebességű vasúthálózat világszinten is az élvonalba tartozik, a fejlesztések legújabb eredménye pedig a múlt héten átadott Valladolid és León közötti szakasz. Az új vonal jelentősége, hogy Spanyolország vasútilag eddig kevésbé fejlett északnyugati része is közelebb kerül a fővároshoz és az ország déli-délkeleti tartományaihoz.
2015. szeptember 29-e újabb mérföldkő a RENFE spanyol állami vasúttársaság életében, és egyúttal Spanyolország északnyugati tartományainak életében: átadták a Valladolid és León közötti 163 kilométeres, 350 kilométer/óra sebességre engedélyezett vasútvonalat. Az 1,62 milliárd euros költségvetéssel épült szakasz a többi spanyol nagysebességű vonalhoz hasonlóan 1435 milliméteres nyomtávú, így a hagyományosan 1668 milliméteres nyomtávú hálózathoz két nyomtávváltó állomással (León és Villamuriel, utóbbi Palencia város közelében) kapcsolódik. A nyomtávváltás igénye miatt a vonalon továbbra is az eddig megszokott szerelvényeket közlekedteti a RENFE: távolsági forgalomban a 112-es és 130-as sorozatba tartozó vonatok, míg a középtávú (100-250 kilométeres) járatszegmensben a 114-es és 121-es sorozatú motorvonatok a jellemző szerelvények.
Az északnyugati régió utasai számára komoly időmegtakarítást jelent a most átadott szakasz: Madrid és León között 44 perccel csökkent a menetidő, de a Madrid és Oviedo, Gijón vagy Santander között utazók és legalább fél órával kevesebbet töltenek majd vonaton.
Az északnyugati régió utasai számára komoly időmegtakarítást jelent a most átadott szakasz: Madrid és León között 44 perccel csökkent a menetidő, de a Madrid és Oviedo, Gijón vagy Santander között utazók és legalább fél órával kevesebbet töltenek majd vonaton.
A Valladolid–León szakasz átadásának stratégiai jelentősége az eddig kissé elszigetelt északnyugati városok bekapcsolása a nagysebességű vérkeringésbe. A RENFE az elmúlt években kedvező adatokat tudott felmutatni, a 2012-es visszaesésre adott válaszként bevezetett üzletpolitikai intézkedések komoly növekedést hoztak az utasszámokban. Bár Spanyolország továbbra is gazdasági nehézségekkel küzd, a kormány a jelek szerint elkötelezett a versenyképességet áttételesen növelő, ám rövid távon komoly számlákat jelentő vasútfejlesztés mellett. A jövő zenéje, hogy ez a politikai beérik-e, vagy kirakatberuházás marad. A szerző saját tapasztalaton alapuló meggyőződése, hogy a magas hozzáadott értékű iparágakban komoly versenyelőny lehet egy adott vállalat telephelyének könnyű és kényelmes megközelíthetősége - mármint azokban az országokban, ahol a vasút minősége megüti azt a szintet, hogy érdemleges számban választják üzleti jellegű utazásokra. Magyarországon a minőségi „kihívások” miatt ez a szegmens alig értelmezhető, de épp Spanyolországban vagy Franciaországban a nagysebességű vonatoknak van üzleti utazóközönsége.
A most átadott vonal már meglévő, Madrid–Valladolid szakaszán száguld a RENFE 130-as sorozatú nagysebességű szerelvénye Valladolid felé
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Eközben a gallok...Szintén az elmúlt napok híre a francia nagysebességű hálózat legújabb bővítési terve: a sokáig nagysebességű vasúti szempontból kihaltnak számító délnyugati régióban Bordeaux és Toulouse illetve Dax között Y-alakban épülne tovább az LGV-vonal (Ligne a Grand Vitesse, azaz nagysebességű vasútvonal). A francia kormány szándéknyilatkozata azért is érdekes, mert idén márciusban egy elemzés arra a következtetésre jutott, hogy az összesen 327 kilométeres hálózat 8 milliárd euros bekerülési költsége nem áll arányban a várható gazdasági előnyökkel. Bár valahol a szokásos „tyúk vagy a tojás” kérdéskörbe tartozik ez is, az viszont tény, hogy a régió vasúti ellátottsága országos viszonylatban a gyengébbek közé tartozik, és Toulouse kivételével ütőképes repülőtér sem áll a környék rendelkezésére. A terv másik érdekessége viszont a távolabbi kilátás, miszerint elérhetik a spanyol határt, ezzel egy újabb emelt-, vagy nagysebességű határátmenetet nyitva a déli szomszéd felé. És hogy mi várhatja őket a túloldalon? Nos, éppen a Valladolid–León vonal oldalágának folytatása, mely Hendaye-nál éri majd el a francia határt. A céldátum 2032, de vannak arra utaló jelek, hogy ez hamarabb megvalósul, mint a Budapest–Belgrád gyorsvasút.
Magyarics Zoltán