2015. 10. 08.

Kisgépeket vesz az SBB

A villamos tolatómozdonyok flottájának megújítása után a dízel kismozdonyok állományát fiatalítja az SBB. Ám ezúttal nem svájci, hanem francia gyártó a befutó: 47 mozdonyt rendelnek az Alstomtól és 35 kisgépet a Windhofftól – utóbbiak elsősorban a pályafenntartást segítik majd.


Összesen harmincöt kisgépet és negyvenhét tolatómozdonyt vásárol a svájci vasút a Windhofftól és az Alstomtól. A még tavaly kiírt tender nyertesei összesen 265 millió frankot kasszírozhatnak. Az új járművek elsősorban a pályafenntartást segítik majd, ahol a mostani járművek átlagos életkora mintegy negyven év. Az SBB reményei szerint ezzel a beszerzéssel is segítik a vasúti pályahálózat karbantartását, ami végeredményben a pontos és megbízható, nem utolsósorban pedig gazdaságos infrastruktúra-üzemeltetés előfeltétele.

Az SBB Cargo Stadler-mozdonyai mellett az SBB Infra új gépei is „kétéltűek” lesznek majd
(forrás: Wikipedia)

Az új tolatómozdonyokat 2018-tól szállítja majd a gyártó és elsősorban a rendezőpályaudvari feladatok ellátása lesz a gépek dolga, de a pályafenntartásai anyagvonatok továbbítása is a feladatuk lesz. A mozdonyok hibridmozdonyok lesznek, dízel és villamos üzemben is tudnak majd közlekedni, így a feszültségmentesítés nélküli munkák esetében a környezetet nem terhelik majd a káros anyagok kibocsátásával. Összesen mintegy évi 6000 tonna széndioxiddal kevesebb kerül majd így a légkörbe.
A kisképek már 2017-től szolgálatba állnak, amelyek érdekessége a többmotoros megoldás lesz, amelynek köszönhetően hatékonyabban és kevesebb üzemanyagot felhasználva közlekedhetnek majd ezek a járművek.
Az SBB közleményében kitért arra is, hogy a fővágányokat napi szinten átlagosan 101 vonat koptatja vonalanként és csak 2015-ben egymilliárd frankot költöttek a vágányhálózat megújítására és félmilliárdot a fenntartásra – emiatt pedig különösen indokolt a hatékony és környezetbarát járművek beszerzése a pályafenntartás számára is.

Halász Péter