2015. 10. 22.

Megálljt parancsolnak

A svájci vasút az elmúlt időszakban komolyan a figyelem középpontjába került, már ami a számtalan közfeltűnést keltő balesetet illeti. Mi magunk is írtunk már róla: az SBB vonatbefolyásoló rendszerei közül van, ami nem a legkorszerűbb. Most a helvétek kizárólag kiegészítőként egy alkalmazást vezettek be, ami figyelmezteti a mozdonyvezetőt, ha baj van.



Svájcban már jónéhány éve a mozdonyvezetők szolgálati laptoppal vagy tablettel rendelkeznek, ezen keresztül olvassák a szolgálati menetrendeket, rendelkezéseket. A mozdonyokon megfelelő dokkolók kerültek kialakításra, így jó ideje – ilyen tekintetben – „papírtalan” vasút az SBB. A szövetségi vasútnál reagáltak a közelmúlt több súlyos balesetére, ami jellemzően a továbbhaladást tiltó jelzések figyelmen kívül hagyásából adódott és hangsúlyozottan nem biztonsági rendszerként, de kiegészítő alkalmazásként egy appot kaptak a mozdonyvezetők a szolgálati tabletjükre.

Ha a vonatszámot nem engedélyezték, de mozgást érzékel, figyelmeztet a szolgálati tablet

A WarnApp nevű alkalmazás lényeg, hogy látható és hallgató jelzéssel igyekszik felhívni a figyelmet abban az esetben, ha a tablet mozgásérzékelője észleli, hogy az eszköz mozog, ám a beállított vonatszámnak megfelelő szabad jelzést még nem kapták meg. Az alkalmazás a központi adatbázisban figyeli, hogy „felszabadították-e” az adott számú vonatot, azaz elindulhat-e ilyen tekintetben a járat. Ha nem, akkor jelez a program.

Figyelmeztető alkalmazás, de nem biztonsági rendszer az SBB új appja a mozdonyvezetők tabletjén. Ám a precízebb munkavégzést mindenképpen segíti
(fotók: SBB)

Az SBB célja, hogy az alkalmazás segítségéve a mozdonyvezetőket arra késztessék, hogy inkább többször győződjenek meg arról, hogy számukra kezeltek jelzőt és nem nézték el esetleg vagy éppen nem ők indulhatnak a közös vagy csoportos kijárati jelző szabad jelzése esetén – ilyen jelzőkre a fővonalakon is számos példát találunk Svájcban. Az SBB hangsúlyozza: az alkalmazás nem biztonsági rendszer, nem része a vonatbefolyásoló rendszernek, mindössze egy kiegészítő, figyelemfelhívó megoldás, ami a biztonsági rendszerek megfelelő használatára és a jelzések precízebb megfigyelésére ösztönzi a mozdonyszemélyzetet. Az alkalmazás elsősorban az állomások területén használható, a nyílt vonalon nem.

Halász Péter