2015. 10. 16.

Változások „repceföldön”

Komoly változások előtt áll a GYSEV járműparkja: a matricás mozdonyok búcsújáról már korábban írtunk és lassan zajlik is e folyamat. Ám nem csak a Taurusok frontján jönnek változások: búcsúznak a Halberstädter-kocsik és könnyen lehet, hogy a dízemotorkocsik is gazdát cserélnek.




Komoly változások jöhetnek a GYSEV háza táján, már ami a vasúti járműveket illeti: a „repcevasút” ugyanis bővíteni szeretné a villamos motorvonatok flottáját és a járműpark átalakítása során több járműtípus búcsúzni fog a jövőben.
Az közismert, hogy a korábban hosszú évtizedekre szóló mozdonybérleti szerződést felbontották az ÖBB-vel és a GYSEV-nél szolgáló „matricás” Taurusok szépen lassan elbúcsúznak a soproni fűtőháztól. A tervek szerint új mozdonyokkal váltották volna ki őket, majd felmerült az újabb mozdonybérlet, ezúttal egy ezzel foglalkozó szolgáltatótól, mégpedig Siemens Vectronok formájában. Ám ezúttal úgy tűnik, hogy ez nem mostanában fog teljesülni, így hamarosan komoly géphiánnyal küzdhet a GYSEV, már ami a 160 km/h-s tempóra alkalmas járműveket illeti. A hírek szerint a MÁV-START-tól való bérlet is szóba került, a MÁV-csoport a 480-as sorozatú TRAXX-okat adná bérbe a GYSEV-nek. Ebben az esetben nyilván nem egy-egy fix mozdonyról van szó, hanem a TRAXX-ok fordulóiba integrálnák a „bérmunkákat”.

A matricás Taurusok szépen lassan kivesznek a GYSEV-től, a helyüket Vectronok vennék át – vagy a MÁV-tól bérelnek majd TRAXX-okat?
(fotó: Halász Péter)

A tervek szerint azonban nem csak mozdonyban újítana a GYSEV: az eladósorba került halberstadti kocsik pótlására és az InterCity-forgalom színvonalának emelésére az ÖBB-től összesen 26 darab, 200 km/h-s tempóra is alkalmas használt személykocsit vesznek majd. A hírek szerint azonban nem csak „tisztán GYSEV-es” szolgálatokban járnának ezek a kocsik, hanem a futásteljesítmények kiegyenlítése érdekében a MÁV-START fordáiban is dolgozna a hegyeshalmi vonal IC-iben hat-hét kocsi. Ezzel a lépéssel kivonnák a most szolgáló második generációs IC-kocsikat és a xx-33-as és xx-67-es középszámú járműveket a távolsági, nem „minőségi” forgalomban vetnék be, azaz a Sopron és Pécs közötti vonatokba kerülnének át. Ám szerkesztőségünk úgy értesült: a MÁV-START a pécsi forda helyett szívesebben látná a járműveket a Budapest–Veszprém–Szombathely vonalon. Hogy ebből mi lesz végül és mikor, az nyilván a két vasúttársaság tárgyalásain dől majd el.

A GYSEV Jenbacher-motorvonati közül egynémelyik lehet, hogy a MÁV-hoz kerül majd? A Bzmot-ok után bizony komoly színvonalbeli javulást jelenthetnek a harminc éves osztrák járművek is
(fotó: Halász Péter)

A GYSEV egyre bővülő villamos üzemű vonalain feleslegessé válnak lassan a néhány éve az ÖBB-től használtan vásárolt Jenbacher-motorkocsik. Az 1980-as évek végétől épített járművek mai szemmel is komfortosak és az Usgyikhoz, de főleg Bézékhez képest komoly színvonalbeli ugrást jelentenek – emiatt is merülhetett fel a GYSEV-nél az, hogy felajánlottak több példányt a MÁV-START számára megvételre. Ugyancsak terítéken van a villamos motorvonatok által kiváltott személykocsik, elsősorban a halberstadti kocsik és a Schlierenwagenek eladása, itt is potenciális vevőként számolnak a MÁV-START-tal.

A Schlierenwageneket is felajánlaná a MÁV-nak a GYSEV. A MÁV-START vajon él az alkalommal és megveszi őket?
(fotó: Halász Péter)

Mi magunk, a szaksajtót képviselve csak támogatni tudnának a színvonalnövelő intézkedést, ám hangsúlyozva azt, hogy mindez csak csepp lenne a tengerben és egyáltalán nem helyettesítené az üzlet a járműpark teljes frissítését és a szolgáltatási koncepciók átalakítását, illetve egyáltalán kialakítását.

Halász Péter