2015. 10. 26.

Kocsis álmok Németországban

A Deutsche Bahn AG amellett, hogy hatalmas mennyiségben szerez be villamos motorvonatokat a távolsági forgalom számára és a kisebb forgalmú vonalak esetében pedig inkább az emeletes IC-ingákat vetik be, kénytelen átgondolni a jövőben a nemzetközi forgalmú kocsijainak jövőjét is.




A német vasút hamarosan hagyományos személykocsikra vonatkozó tendert is kiírhat a hírek szerint. A DB AG ugyanis már az év elején több gyártót meghívott az előkészítő tárgyalásokra, aminek eredményeképpen el kell majd dönteni: milyen koncepció mentén épüljenek az új vonatok? A hagyományos, klasszikus személykocsik mellett az emeletes kocsik; a Talgo-jellegű vonatok; az úgynevezett ikerkocsik, azaz „married pair” kocsik; a részben alacsonypadlós, két bejárattal rendelkező kocsik és a Jacobs-forgóvázas ingavonatok is felmerültek lehetőségként.
Az eddigi megbeszélések eredményeképpen olyan tenderkiírás körvonalazódik, amelyen nem csak az eddig egyeduralkodónak számító Alstom-Bombardier-Siemens trió indulhat, hanem jó esélyekkel pályázhat majd termékeivel a ZOŠ Vrútky, a CAF, a Talgo és az aradi Astra is. Sőt, még akár a MÁV-START is elindulhatna a tenderen. A tervek szerint a végleges tenderkiírás 2017-re lesz meg és 2022-ben már szolgálatba is állhat az első új személykocsi.

Az IC-inga jellegzetes német megoldás. A mostani tenderkiírásnak el kell döntenie azonban: komoly szemléletváltás jöhet majd a személykocsik piacán vagy nem?

A DB AG tervei szerint hosszú távon is ilyen járművekkel szolgálják majd ki a Berlin–Hannover–Amszterdam; a Hamburg–Koppenhága; a Frankfurt–München–Ausztria tengelyt és a Saarbrücken–Stuttgart–Lindau–Graz közötti új EC-vonalat, valamint a ČD-vel kooperációban üzemeltetett Hamburg–Berlin–Prága tengelyt. Belföldön motorvonat-mentes marad majd a Westerland–Hamburg–Stuttgart/Berlin viszonylat mellett a Westerland/Binz–Hamburg–Stuttgart vonal és egyes, jellemzően kirándulóforgalomban közlekedő InterCity-járatok: a Königssee Hamburg és Berchtesgaden; az Allgäu Hamburg és Oberstdorf között, valamint az új Rostock–Berlin–Nürnberg–München vonal is. A Drezda–Köln vonalról pedig máshova kerülnek majd a most debütáló emeletes szerelvények, ahogy ez történik meg majd a Lipcse–Nürnberg–Karslruhe viszonylattal is.

A jövőben is lesz néhány viszonylat, ahol nem a motorvonatok dominálnak majd, igaz, az InterCity már nem tűnik prémium-terméknek a DB-nél

Mi magunk érdeklődéssel figyeljük majd a tendert és eredményét, hiszen a klasszikus személykocsik szűkös piacán igen magasra tették a mércét a magánszolgáltatók is: elég csak a RegioJet aradi kocsijaira gondolni. A DB AG is próbál lépést tartani a mezőnnyel, de ne felejtsük: ők a harminc-ötven éves járműszerkények felújításával tudnak egyes kelet-európai társaságokhoz képest még most is fényévekkel jobb szolgáltatást biztosítani. Mindezeken túlmenően azonban a Deutsche Bahn AG koncepcionális döntése meghatározó lehet az európai nemzetközi forgalom jövője tekintetében, hiszen olyan tabukat dönthetnek le, mint ami az emeletes kocsik vagy éppen az alacsonypadlós személykocsik nemzetközi forgalomban való bevetése lehet. Hozzá kell tenni azonban azt is: hamarosan a személykocsik mellett a mozdonyok kérdésében is lépni kell majd, hiszen a most futó nagysebességű mozdonyok – a 101-es sorozat – bőven az 1990-es évek második felének eredménye, így 2022 körül már komolyan gondolkodni kell korszerűsítésükön vagy cseréjükön is a németeknek, valamint a kortárs mozdonyok esetében a többi európai vasúttársaságnak.

A DB lépéskényszerben van: kocsihiánnyal küzd, ám a forgalomban lévő darabok sem maiak: a képen látható Apmz127.1-es sorozatú, 1976-os gyártású, ami formáját számtalan átépítés után nyerte el. A kép 2015. augusztus 26-án készült az immáron 39 éves járműről
(fotók: Halász Péter)

A lehetőség adott

A DB AG mostani személykocsis tendere lehetőség a MÁV-START-nak is az IC+-ként ismert járműtípus hibáinak javítására és a típus sikerre vitelére. Csak a kérdés az, hogy komolyan gondolja-e a MÁV-START és annak korábbi vezérigazgatója, Zaránd György (aki a projekt atyja is), hogy ismét elismert, nemzetközi szintű járműgyártásunk lesz? Vagy maradunk a sajtóközlemények cukormázas álomvilágában és a gyakorlatban semmi sem lesz ebből? Mert a nagy arccal (mi már régen is nagyon jó dolgokat gyártottunk!) nem rúghatunk labdába, komoly szakmai alázatnak és igen komoly fejlesztéseknek kell jönni, ha indulni akarunk a tenderen. Márpedig jó lenne, ha meg tudnánk mutatni, hogy Magyarországon is épülhetnek olyan vasúti járművek, amelyek nemzetközi mércével is kitűnőek. Kíváncsian várjuk a fejleményeket e tekintetben is.

Halász Péter