2015. 09. 04.

Felújítás a nyugati végeken – új megállót kap a bécsi 49-es

Bécsben a Wiener Linien a nyári iskolaszünetben mindig készül valamilyen komolyabb pályafelújítással a kötött pályás hálózaton. Idén az egyik legforgalmasabb viszonylatnak számító 49-es villamos került sorra: Baumgarten és Hütteldorf között jelentős hosszban megújult a villamospálya, illetve egy új megállót is létesítettek a Rapid Wien stadionja mellett. Érdekességképpen a pótlóbuszokat ezúttal nem a Wiener Linien adta, hanem a hütteldorfi „Postbus-enklávé” járművei ugrottak be. Képes beszámolónk a hajtás után!



A bécsi belvárosban lévő Karl-Renner-Ring végállomástól Hütteldorf, Bujattigasse végállomásig közlekedő 49-es villamos a város egyik leghosszabb és legforgalmasabb vonala. Az idei nyarat a Wiener Linien arra használta, hogy a július negyedikétől egészen szeptember hatodikáig tartó vágányzárban Baumgarten megálló és a hütteldorfi végállomás között felújítsák a villamospályát. Sőt, ha már nekifogtak, egy új megállót is létesítettek Baumgarten és a Bahnhofstrasse közötti szakaszon; ennek apropóját az adta, hogy a Rapid Wien futballcsapatnak otthont adó Gerhard Hanappi Stadiont éppen mostanában építik teljesen újjá, és a megújuló aréna így közelebbi villamosmegállót kaphat. További változásként a Flötzersteig és a Linzer Strasse kereszteződésében a balra kanyarodó közúti forgalmat is elkülőnítik a villamosforgalomtól - eddig itt komoly dilemma volt a lámpaütem megfelelő hangolása az egyenesen haladó villamos és az ugyanarról a sávról balra kanyarodó nagyszámú gépkocsi együttes kiszolgálása érdekében.
A bő egy kilométernyi vágányépítést bonyolítja, hogy a közúti forgalommal közös szakaszról van szó, és a személygépjárművek forgalmát is terelni kell a zavartalan közlekedés fenntartásához szükséges sávok hiányában. Ennek megfelelően a forgalmi rend és azzal együtt a buszos pótlás is úgy alakult, hogy Hütteldorf felé jelentős hosszban „helytelenben”, azaz a szembejövő forgalmi sávon haladtak a járművek, míg a város felé haladókat a hütteldorfi vasútállomás felé terelték. Lássuk mindezt képekben!

Csúcsforgalom Baumgartenben: a két vágányos hurokkal és az úttest közepén lévő felszállóhellyel rendelkező megállóban nagy volt a jövés-menés, mivel az itt végállomásozó és ritka követésűnek számító 52-es kocsijai mellett a sűrű 49-es járműveit is fordítani kellett

Pótlóbusz startol Baumgarten megállóhelyről az utasok átszállását követően. A 49E jelzésű járatok elég ritkásan, 8-10 perces követéssel ingáztak csúcsban is, de az utasforgalmon érezhető volt, hogy sokan inkább a Hütteldorfig közlekedő U4-es metróval közelítették meg a városrészt

A felújíott szakasz és környékének térképvázlata a terelések jelölésével
(forrás: Wiener Linien)

Vágányépítés a Gerhard Hanappi Stadion szomszédságában: itt alakítják ki az új megállóhelyet, méghozzá szigetperonnal az egyik forgalmi sáv rovására

A pálya betonpaneles felépítménnyel újul meg, célszerűen igazodva az úttest gépjárművekkel közös használatához

A városból kifelé haladó forgalmat a környező utcák forgalmi rendje és kapacitása miatt nem tudták elterelni, így egyszerre csak egy vágányon tudtak dolgozni a felújított szakasz egy részén; képünk a Bahnhofstrasse és a Rettichgasse között készült

Egy kis trükk: a Rettichgasse és a Satzberggasse közötti szakaszon a szembejövő forgalmi sávra terelték a közúti forgalmat. A fonák helyzet azzal járt, hogy a villamospótló buszok ajtaja a járda helyett a villamos ellenirányú peronja felé esett, így innen történt az utascsere

Buszos szemszögből a pótlás érdekessége az volt, hogy a Wiener Linien nem saját járműveivel oldotta meg a villamospótlást, ahogy ezt a belvárosi villamosfelújítások kapcsán néha láthatjuk. A buszvonalak alvállalkozói sajátosságai miatt a Wiener Linien ezen a környéken csak éjszakai buszokat közlekedtet saját kocsikkal, sőt, általánosságban a 14. kerületben is alig vannak saját kocsikkal kiadott viszonylatai (a hegyvidéki részekre csak a 48A merészkedik be). Földrajzi adottságok okán így a pótlásra a Dr. Richard és a Postbus volt esélyes - közülük az utóbbi lett a befutó, így a Postbus Hütteldorf vasútállomás mellett található telephelyéről érkeztek a pótlóbuszok. Logikus választás annak fényében, hogy néhány kivétellel a hütteldorfi, néhány évvel ezelőtt még városi helyett regionális (100-as és 200-as) számcsoportú viszonylatokat adó garázs szolgálja ki a kerület és a környező elővárosok közlekedését.

A hangulatos hütteldorfi villamosvégállomáson ezúttal buszok vették át a hatalmat; igaz, éjszakánként is előfordul ez, ám az N49-es járaton a Wiener Linien csuklósai járnak, míg a 49E jelzésű villamospótlót a Postbus szóló Citaroival adták ki
(a fotók a szerző munkái)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.