2015. 09. 01.

Londoni személyzethiány

Nem csak Németországban vagy éppen Svájcban gond a járművezetők hiánya. Ezúttal Nagy-Britanniából érkezett a hír: augusztus utolsó hétvégéjén a Thameslink több járatát kellett törölni, mert nem volt elegendő járművezető.



Vezetőhiány miatt nem jártak a Thameslink vonatok a londoni St. Pancras International pályaudvar és St. Albans között. Augusztus 29-én és 30-án több vonatot is le kell mondania a Thameslink járatokat üzemeltő társaságnak, méghozzá prózai okból: nem volt elegendő vonatvezető. Míg St. Pancras és St. Albans között egész vasárnap autóbuszok pótolták a vonatokat, a Londont észak-dli irányban átszelő St. Albans és Luton közötti viszonylaton a meghirdetettnél kevesebb vonat közlekedett.

A probléma egyébként nem új keletű a Thameslink háza táján: már 2014 szeptemberében, amikor a Govia átvette a vonalak üzemeltetését, világos volt, hogy tucatnyi vezér hiányzik a létszámból. A helyzetet akkor súlyosbította, hogy a vezetőket útvonalismereti képzésre kellett küldeni, mert 2015 januárja óta London Bridge állomás átépítése miatt a Thameslink vonatai terelve közlekednek. (Amint nemrégiben említettük is, a szigetországban alkalmazott jelzési rendszer sajátosságai miatt még az itthon megszokottnál is nagyobb jelentősége van a vonalismeretnek, az útvonaljelzések rendszere miatt.) A Karácsony környéki időszakban már akkor is le kellett mondani vonatokat, aztán  2015 első felében enyhülni látszott a probléma, a vezetők visszatértek a tréningről és túlórákkal sikerült úrrá lenni a helyzeten. Most azonban a nyári szabadságolások és a nyugdíjba vonulások miatt ismét olyan súlyossá vált a mukaerőhiány, hogy a Thameslink már nem képes az összes vonatot leközlekedtetni. A szokásos fluktuáción kívül a társaság vonalain idén hét gázolás történt, az érintett járművezetők közül pedig többet annyira megviselt az eset, hogy nem tértek vissza hivatásukhoz.

A Thameslink Bedfordba tartó vonata a londoni St. Pancras pályaudvar földalatti vágányain. A várost átszelő, hiánypótlónak számító vasútvonalon is ritkítani kellett a munkaerőhiány miatt

Egyes értesülések szerint a Thameslink-hálózaton 25 járművezető hiányzik a létszámból. Sokan azt hiszik, az emberek kapkodnak a 35 órás munka hetet, évi 47000 fontos fizetést és egyéb juttatásokat tartalmazó csomagért, de valójában nagyon kevés az olyan jelentkező, aki akár csak az első szűrőn is átjut; ráadásul ezután a képzés még 15 hónapig tart. A fizetés ugyan más közlekedési dolgozókéval összehasonlítva tényleg jó, hiszen buszvezetők, tehergépkocsi-vezetők vagy villamosvezetők közel sem keresnek ennyit, de más kötött pályás üzemeletők, például a földalatti (London Underground) és a London Overground akár 5-10 000 fonttal is többet fizethetnek.

A Thameslinket a dezurbanizáció is sújtja: a nagyon magas londoni ingatlanárak és a drága szolgáltatások miatt aki teheti, vidékre költözik. Márpedig a társaság fővárosi és főváros környéki telephelyekkel rendelkezik, sok vezető pedig ezért a pénzért inkább más társaságoknál keres munkát vidéken, ahol az élet sokkal olcsóbb. Régen az elővárosi vonatoknak az volt a nagy előnye, hogy minden munkanap után haza tudott menni a vezér, míg távolsági szegmensben gyakran kellett szállodában tölteniük egy-egy éjszakát a személyzet tagjainak. Ma már ez azonban ott is nagyon ritka, a társaságok inkább (ha kell többszöri) váltással oldják meg a hosszabb utakat.

London környékén vannak jobban fizető kötött pályás munkáltatók is: a London Overground például néhány ezer fonttal többet kínál a járművezetőknek


Keresztury Ferenc

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.