2015. 09. 05.

Az új tranzitzóna: Bécs

A nemzetközi helyzet fokozódik, és az elmúlt hetek után állóvize után az eheti gyorsan pörgő események hatására ma Budapestról Bécsbe látszik áthelyeződni a frontvonal. Szombati esti képes beszámolónk a bécsi Westbahnhofról a hajtás után.



A Közép-Európát elözönlő bonyolult identitású emberek (jobbközépen: gazdasági bevándorlók; kicsit még jobbra: honfoglalók; liberálisul: menekültek) a sínen és autópályán sétálós performansszal tegnap és ma elérték amit rajtuk kívül még sokan szerettek volna: Ausztriába érkezhettek. Nem meglepő módon ez a folyamat az osztrák vasúthálózaton csapódott le, így a cselekvés sora az ÖBB-re és a bécsi Westbahnhofon dolgozó segélyszervezetekre került. Lássuk tényszerűen a szombat délutáni állapotot:

  • Ausztria területére a hajnali óráktól érkeztek az első bevándorlók/hódítók/menekültek; az ÖBB Nickelsdorf és Wien Westbahnhof között különvonatokat állított forgalomba elszállításukra - napközben több ilyen szerelvény is közlekedett, tipikusan a hétvégén egyébként is lazább igénybevételnek kitett elővárosi járművekből kiállítva.
  • Az események középpontja a bécsi Westbahnhof lett, ide estig 6500-an érkeztek, és szombat éjfélig összesen 8000 fővel számol az osztrák rendőrség.
  • Az osztrákok a német illetékesekkel egyeztetve továbbengedik a Németországba tartókat, az első hullám lecsengését követően már menetrend szerinti vonatokkal. (Emiatt a Magyarország felől magukat a határig elharcoló uniós polgároknak még az osztrák oldalon is számolniuk kell a zsúfoltsággal, bár késéssel már kevésbé.)
  • Magyarország felől a vonatforgalom akadozva, de folyamatosan halad. Napközben minden Hegyeshalomból induló (vagy éppen végigközlekedő, pl. Hortobágy és Avala EC-k) osztrák vonat jelentős, 40-90 perc közötti késéssel közlekedett. A Railjetek esetében a hegyeshalmi csatlakozásra várás és a hatósági intézkedések jelentették a késések okát. A Bécsbe tartó uniós polgároknak továbbra is a regionális forgalom járatai (Győr–Bruck an der Leitha EURegio-vonatok), illetve a soproni útirány javasolható. A Bécsen túlra tartók számára titkos tipp a Westbahn vasúttársaság: bár vonataik Nyugatra tartanak, Salzburg mint úticél nem cseng vonzóan, mindenki közvetlen vonatra pályázik Németország felé.
  • A Westbahnhof területén és környékén a hatóságok és az ÖBB összesen 1200 főt tudnak a körülményekhez képest kultúrált módon elszállásolni. A vasúttársaság számos üzemi helyiséget (például mosdókat) is a humanitárius tevékenységet végző szervezetek rendelkezésére bocsátott. A Hauptbahnhofon is készültség van, de a várakozások szerint itt kisebb mértékű lesz a népvándorlás.
  • A menekültek/bevándorlók ellátását a pályaudvaron a helyi iszlám közösség segélyszervezetei, a katolikus Caritas és az osztrák Vöröskereszt végzi. Az elemi szükségleteken túl számos tolmács is rendelkezésre áll, így információban nincs hiány a jelek szerint. A menedékkérelem benyújtásának lehetősége is adott, a jelek szerint ezzel egyesek élnek is.
  • A tolmácsoknak, illetve a helyi arab nyelvű közösségeknek köszönhetően a migránsok számára érthető nyelveken is folyamatos a hangos utastájékoztatás az állomáson.
  • A rendőrség biztosítja a helyszínt, illetve az ÖBB rendészeivel közösen lépnek fel a „letáborozás” ellen - a Westbahnhof aluljárói ennek köszönhetően még mentesek a Keleti környékén látott életképektől.

A kijelzők szokatlanul magas hibaszázalékkal dolgoztak: a 68-as vonat esetében a magyarországi pótlószerelvény kavarta meg a rendszert (mely két vonatnak értelmezte a Hegyeshalomban elvágott járatot), az első sorban jelzett különvonat a határtól pedig végül nem közlekedett le

A Westbahnhof jegypénztárában nem alakultak ki tömegjelenetek, az ÖBB a szokásos szombati estihez képest némileg megerősített szolgálattal készült

Szigorúan ellenőrzött peronok - a rendőrök gondoskodtak az események szervezett mederben tartásáról, így például a peronon és az utasforgalmi területeken nem engedték a „táborverést”

A rendőrök mellett az ÖBB munkatársai is nagy létszámban készültek


A tömegjelent a peronvégeken lévő téren volt, a segélyosztóhelyet az 1. vágány félreeső peronján rendezték be. A Westbahnhofon érezhető volt, hogy ez nem a szokásos szombat esti forgalom...

A Wiener Stadtwerke egy szabadtéri tömegrendezvényeken használt mobil mosdót állított ki a 10. vágány mellett területre

Az ÖBB a határtól közlekedtett különvonatokat a hétköznap REX200-as járatokon használt ízelt ajtós Bmz-sorozatú kocsikból, illetve a most már itthon is közismert Lange Schlieren kocsikból állította ki
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán (Bécs)

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.