Nagyon kevesen használják és emiatt felesleges kapacitásokat mozgatnak az elővárosi közlekedésben, így inkább megszünteti az S-Bahn-járatokon az elsőosztályt a VRS. A Rajna-Sieg-vidék közlekedési szövetsége egyelőre három viszonylaton, kísérleti jelleggel szünteti meg a szolgáltatást a decemberi menetrendváltástól.
Egyelőre három viszonylaton és egy évnyi időre, kísérleti jelleggel megszünteti az elsőosztályt a VRS az S-Bahn-járatokon. Az S12-es (Düren–Au), az S13-as (Horrem–Troisdorf) és az S19-es (Horrem/Köln-Ehrenfeld–Hennef) esetében decembertől nem lesz elsőosztályú kocsirész. A VRS közleményében jelzi: az elmúlt évek során jelentősen megnövekedett az utazási igény a kölni gyorsvasúti járatokon: csak a kölni főpályaudvaron napi 60 ezer utas fordul meg a gyorsvasúti járatokon. A jelenlegi közszolgáltatási szerződés nem teszi lehetővé a nagyobb kapacitású vonatok bevetését, így más módokon kell többletkapacitásokat biztosítani az utasok számára.
A VRS közölte: egy-egy motorvonaton általában a nyolc elsőosztályú ülőhelyből hét mindig szabadon marad, nem használják ki az utasok. A VRS megbízásából készült felmérésből pedig kiderül, hogy az utasok nem fizetnek többet az elsőosztályra érvényes jegyekért, ráadásul számos jegytípushoz nem is érhető el az 1. osztályra érvényes változat vagy kiegészítőjegy.
A kölni S-Bahn vonatain egyre többen utaznak, de egyre kevesebben veszi meg az elsőosztályú jegyet – átmenetileg meg is szűnik a „bolhás” több vonalon, kísérletképpen
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A közlekedési szövetség döntése szerint egyelőre átmeneti és kísérleti jelleggel szüntetik meg az elsőosztályt a már említett három vonalon, így vonatonként és a járművek típusától függően 12-26 ülőhellyel több áll majd az utasok rendelkezésére. Ez különösen a csúcsidőszakokban jelent majd könnyebbséget az utasok számára.
A VRS megjegyezte: elsőosztály a gyorsvasúti közlekedésben már csak Frankfurtban, Stuttgartban és a Rajna-Ruhr-vidéken van, ám hasonló kihasználtságról számoltak be az ottani közlekedési szövetségek is.
Érdemes megjegyezni, hogy a regionális forgalomban, az RB- és az RE-vonatok esetében az elsőosztály már jobban kihasznált, ám az optimálistól még itt is messze vannak, de a hosszabb távon ingázó utasok szívesebben fizetnek többet a kevésbé zsúfolt, bár nem feltétlenül kényelmesebb vonatrészért. Összességében azonban kérdéses ebben a szegmensben is az elsőosztályú szolgáltatás létjogosultsága.
Halász Péter