Az elmúlt évek során a magyar gyorsvonatok igáslovai lettek, ám eredeti hazájukból, Németországból szépen lassan kivesznek a csak Halbiként emlegetett személykocsik. Az egykori NDK államvasútja, a DR számára épített, majd a rendszerváltás után alaposan felújított személykocsikból egyre kevesebb szolgál a DB Regio flottájában és ezek nagy része búcsúzik hamarosan.
A lejáró közszolgáltatási szerződések általában típuscserét is jelentenek: ezúttal sincs másképpen, hiszen Thüringiában és Szászországban a DB Regio helyett a decemberi menetrendváltással Erfurt és Halle környékén több vonalon is a holland államvasút, az NS érdekeltségébe tartozó Abellio Rail és annak Talent 2-es motorvonatai veszik át a munkát. A szolgáltatóváltás előszeleként pedig egyes vonalakon – a DB Regio alvállalkozójaként – már októberben megjelennek az új vonatok.
Az Abellio biztosra ment: a Talentjeinek egy része már 2014-ben is próbázott. 2015 december 13-ától saját jogon, de október 5-étől a DB Regio alvállalkozójaként megjelennek a járművek a közforgalomban
Az alacsonypadlós motorvonatok igazi klasszikusokat váltanak majd: az egykori NDK államvasútja, a DR számára épített középbejárós személykocsikat. A Halberstädter Mitteleinstiegswagen, azaz a magyar vasútbarátok által csak Halbiként emlegetett járműveket a rendszerváltás után a DB és a DR felújította és egészen a 2000-es évek közepéig jelentős számban használta őket. Ám az üzemeltetési tenderek a sok szempontból már nem korszerű járművek távozását követelték meg és már az egykor többezres flotta töredéke üzemel csak Németországban, azon belül is elsősorban Halle és Erfurt térsége az utolsó „Halbi-menedék”. A kocsik java része leállítva várja sorsát, egy részüket pedig eladták már korábban: a vevők között a MÁV-START-on kívül a bolgár és az albán vasút is ott volt, hogy csak néhány példát említsünk.
A decemberi menetrendváltás előszeleként a megrendelőszervezettel egyetértésben az operátorok – a mostani, a DB Regio és a leendő, az Abellio – arra jutottak, hogy az új Talent 2-es motorvonatokat élesben is kipróbálják majd a személyzet oktatása és az utasok „átszoktatása” okán. Ezért október 5-étől folyamatosan váltják le a mozdonyos ingavonatokat az Erfurt–Sangerhausen, a Nordhausen–Halle és a Nordhausen–Leinefelde–Heilbad Heiligenstadt/Eichenberg viszonylaton. Itt elsősorban azonban a régi emeletes kocsikkal üzemeltetett vonatok fordulóiban jelennek majd meg „előzetesen” a motorvonatok. A menetrendváltásig egyedül az RB20-as vonalon, Halle és Eisenach között maradnak meg a Halbik.
A Halbik a menetrendváltásig még maradnak a Halle és Eisenach közötti vonatokon, de decembertől itt is Talent 2-es jár majd
A DB AG-tól kapott tájékoztatás szerint jelenleg a térségben mintegy negyven ilyen személykocsi üzemel még és a RB20-as vonalon biztosan meg is maradnak a menetrendváltásig. Itt jelenleg összesen 9 szerelvény dolgozik, egyenként négy kocsiból összeállítva: a vezérlőkocsi egy Bybdzf482 sorozatú jármű, ezen túl két Byz439.4 vagy Byz439.9 sorozatú tisztán másodosztályú és egy AByz407.2 sorozatú első-másodosztályú kocsi van a vonatokban. A szerelvényeket az MRCE-től bérelt 182-es sorozatú EuroSprinterek továbbítják – ezeket visszaadják a tulajdonosuknak a meneterendváltás után.
Fekete mozdony, vörös szerelvény – az utóbbi évek során a krónikus mozdony- és kocsihiánnyal küzdő DB-nél megszokottá váltak a bérmozdonyok
A vasútbarát számára mindig öröm a lehúzható ablak – az átlagutasnak talán annyira már nem. Igaz, ez a megoldás még mindig üzembiztosabb, mint bármilyen klímaberendezés
A magyar szem számára sem ismeretlen belső tér. A DB Regio az elmúlt évek során újrahúzta az üléseket és a magyar színvonalnál egy kicsit jobban ügyelnek a tisztaságra is. A belső tér pedig az 1990-es évek elején indult átfogó felújítás emlékeit őrzi – nem véletlenül hasonlít amúgy a 628.2-es és 628.4-es motorvonatok belső terére ez a megoldás, hiszen lényegében a kivitelezés azonos időszakban készült
A DB AG-tól azt is megtudtuk, hogy a jelenlegi állományból különféle balesetek nyomán egy-egy Byz439.4 és Byz439.9 sorozatú betétkocsi és két Bybdzf482-es vezérlőkocsi üzemképtelen.
A kocsitípus jövőjéről szólva annyit mondtak, hogy a menetrendváltás után egy részük Rostockba kerül majd, hogy a nagy tengerjáró hajók utasait Berlinből Hamburgba, illetve Rostockba vigyék különvonatként. A tervek szerint Rostock Byz439.4 (7 darab), Byz439.9 (2 darab) és AByz407.2 (3 darab) kocsival bővítheti az állományát. Itt a kocsik a fővizsgájuk lejártáig maradnak majd forgalomban.
Utolsó napjaikra Rostockba költöznek a még üzemelő Halbik Erfurtból – egy-két évig még a hajós különvonatokban biztosan találkozhatunk a vasút közelmúltját idéző járművekkel
(írásunk képeit Pordán László készítette)
(írásunk képeit Pordán László készítette)
Mindezzel lezárul egy korszak a német vasút történetéből, bár a típuscsaládtól semmiképpen sem kell búcsút vennünk: a különvonatok mellett elsősorban a vezérlőkocsikat még tovább alkalmazza a DB Regio, de a magánvasutak is bevetik őket: korábban a Nord-Ostsee-Bahn és a HKX használt ilyen járműveket – ideértve a gyorsvonati kocsikat is – és ezek szintén a menetrendváltással megjelennek majd Lipcse és Chemnitz között is, ahol néhány évig az RE-vonatokat üzemelteti majd velük a Mitteldeutsche Regiobahn.
Halász Péter