A volt nyugat-német vasút gyorsvasúti motorvonatait, a 420-asokat különös figyelem övezi – főleg azóta, hogy egyre több helyről búcsúznak végleg a vonatok, de ezzel egy időben visszatérnek olyan helyekre, ahol régen is otthonosak voltak. Bajorország után ezúttal a Rajna-Ruhr-vidéken találkoztunk a legendás szerelvényekkel.
Stuttgartban még üzemel néhány, Frankfurt am Mainban már nem közlekednek, de visszatértek Münchenbe és a Rajna-Ruhr-vidékre is a három részes szerelvények. A meggyőző gyorsulású szerelvények jellegzetes hangja igazi muzsika a rajongók számára – az utasok pedig talán az 1980-as évekbeli viszonylagos kényelmet élvezhetik, igaz, az új motorvonatokkal szemben nincs ezeken a szerelvényeken klímaberendezés.
A Rajna-Ruhr-vidéken az 1972-es müncheni olimpiára megépült bajor S-Bahn-hálózat számára tervezett motorvonatok nem voltak soha sem túl népszerűek, már ami az üzemeltetőt illeti. Inkább használták a nagy befogadóképességű ingavonatokat, legyen szó hagyományos személykocsikról – a többezres darabszámban gyártott Silberling-ekről – vagy éppen a kifejezetten e hálózat számára épített gyorsvasúti ingavonatokról, az x-Wagen-ekből álló szerelvényekről. A 420-asok mindig is kiegészítő, alárendelt szerepet játszottak a térségben, ahonnan először az x-Wagen-ek szorították ki őket az 1980-as évek elején. Az 1990-es évek végén azonban ismét megjelentek a járművek a Rajna-Ruhr-vidéken a vonatok, majd 2009-ben végleg elbúcsúztak és akkor úgy is volt, hogy már nem térnek vissza.
A 420 185+421 185+420 685-ös egység Wuppertal Hauptbahnhofon még 2007. szeptember 1-jén. A Wuppertal és Bottrop közötti S9-es viszonylat akkor a szóló 420-asok birodalma volt – a sorozat 2009-ben elbúcsúzott a Rajna-Ruhr-vidéktől, senki sem gondolta akkor, hogy valaha visszatérhetnek
Nem igazán szerették a motorvonatokat az utasok sem: a kocsik közötti átjárási lehetőség nem volt meg a típusnál és nem igazán alkalmas a Rajna-Ruhr-vidék nagy távolságot leküzdő S-Bahn-járataira, mert a járműveken nincs mellékhelyiség sem.
Ám végül úgy adódott, hogy mégis: a stuttgarti és a frankfurti hálózaton forgalomba állított új motorvonatok által kiszorított szerelvények, elsősorban az 1989 és 1997 között épített 7. és a 8. széria tagjai azonban még használhatónak bizonyultak és elsősorban a keveset dolgozó, csúcsidei sűrítő járatok számára még tökéletesen alkalmasnak bizonyultak. Így kerülhettek Münchenbe és Düsseldorfba is a motorvonatok.
A Rajna-Ruhr-vidéken a 420-asokkal a 2014-2015-ös menetrendi időszakban a kifejezetten csúcsidőben közlekedő S68-as viszonylaton találkozhatunk, itt álltak forgalomba 2015 tavaszán a motorvonatok. A Langenfeld–Düsseldorf–Wuppertal között közlekedő járat csak a reggeli és a délutáni csúcs idején közlekedik, jellemzően a vonatok egy-egy fél kanyart, ritka esetben teljes fordulót teljesítenek. A járművek bázis a düsseldorfi járműtelep, Düsseldorf Abstellbahnhof a telepállomásuk. Az S68-as mellett azonban az S1-es viszonylat (Dortmund–Bochum–Essen–Duisburg–Düsseldorf–Solingen) csúcsidei sűrítőmenetein is felbukkanhatnak a „Szent Motorvonatok”, ám ez utóbbi nem feltétlenül rendszeres. És persze fennáll annak a lehetősége is, hogy modernebb motorvonatokkal, vagy a még néhány, üzemelő mozdonyos ingavonattal pótolják a meneteiket.
A tervek szerint az S68-ason azonban csak epizódszerep jut a vonatoknak: a 2015-2016-os menetrend életbe lépésével átkerülnek majd Kölnbe: az Au (Sieg)–Köln–Düren közötti S12-es viszonylaton járnak majd a 120 km/h sebességű szerelvények.
A 420 442+421 442+420 942-es egység az S68-as vonalon közlekedve várja az indulását Düsseldorf főpályaudvarán. Mellette az S6-oson Köln-Worringen felé tartó 422 017-es egység cserél utast
Az S68-as vonatok a tároló és előkészítő pályaudvarról érkezve nem az S-Bahn-ok által használt 11-12. és 13-14. vágányokra, hanem a 10. vágányról indulnak. Itt amúgy jól látszik a 96 centis S-Bahn-peronhoz méterezett motorvonat és a regionális forgalomhoz épített 76 centis peron közötti szintkülönbség
A düsseldorfi vonatok láthatóan kívül is megújultak, nem csak belül szépültek meg a forgalomba állítás előtt, mint a müncheni rokonok. A képen a 420 942-es motorkocsi utastere
A tároló és előkészítő pályaudvarról, Düsseldorf Abstellbahnhof felől érkezik a 420 483+421 483+420 983-as pályaszámú egység és egy másik 420-as Düsseldorf Hauptbahnhofra
Az S68-as viszonylat déli végpontja Langenfeld (Rheinland) állomása. Innen fordulnak vissza Wuppertal-Vohwinkel felé az S68-as vonal vonatai és az S6-ossal együtt a düsseldofi szakaszon tíz perces ütemet biztosítanak a legforgalmasabb időszakban
Langenfeldből gyorsít ki egy „nagyegység” Wuppertal felé, mint S 31877-es számú vonat. Az S-Bahn számára itt két vágány áll rendelkezésre, a másik két vágányt a regionális és távolsági forgalom használja
Az S 31879-es számú vonat Düsseldorf-Benrath állomáson. Az 55 centiméter magas peronok nem éppen a gyorsvasút számára épültek. A motorvonatot vezető fiatal mozdonyvezető hölgy láthatóan élvezte a fotósok jelenlétét és az „öreg” motorvonatokon végzett szolgálatot
Düsseldorf főpályaudvarának 14. vágányára érkezik 420 418-assal az élén az S 31883-as számú vonatként közlekedő szerelvény
Düsseldorf-Flingern megállóhelyen találkozott az S 31883-as számú vonatként közlekedő 420-as „nagyegység” és a Regiobahn S 90824-es számú, Mettmannból Kaarster Seebe tartó vonata. Utóbbi az S28-as viszonylaton közlekedik
A kétrészes szolgálatot teljesítő vonatok napközben is a düsseldorfi tároló és előkészítő pályaudvaron pihennek. Az S 31880-as számú vonat szerelvényeként közlekedő 420-as páros kanyarodik ki Düsseldorf Abstellbahnhofról, Düsseldorf Oberbilk megállóhely mellett
Düsseldorf Oberbilk megállóhelynél húz a főpályaudvar felé az S 31880-as vonat szerelvénye
A néhány éves 422-esek és a két évtizedes 420-asok még jópár évig találkozhatnak majd – igaz, a 2015-2016-os menetrendben nem Düsseldorf, hanem Köln lesz a találkozók helyszíne
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter