A RegionalBahn oldalán már hírt adtunk arról, hogy a legöregebb metrókocsikkal cserélné ki az U55-ös vonal mostani csekély állományát a BVG. Ám még újabb tervvel álltak elő: olyan nagy a járműhiány, hogy már forgalomból kivont típust állítanának csatasorba.
Kissé hihetetlennek tűnik első olvasatra, de igaz: a BVG a 2004-ben végleg kivont D sorozatú metrókocsikat akarja forgalomba állítani a rövidke U55-ös vonalon. A „Dórák” Nyugat-Berlinből az 1980-as években tűntek el, egy részüket Kelet-Berlin kapta meg és az E, a mai U5-ös vonalon jártak egészen 2004-ig. A sorozat utolsó forgalmi kocsijait ekkor állították le és a flotta nagy részét eladták Észak-Koreába.
Most a BVG három, még Berlinben maradt egységet szeretne újra forgalomba állítani egy időre, mégpedig 2016 tavaszától – írja a Berliner Morgenpost. A napilap egyértelműen a múzeumi szerelvényekről tudósít, amelyek forgalomba állítását a BVG szóvivője, Petra Reetz is megerősítette számukra: a rövidke U55-ös vonal megfelelő, mert futnak ugyan a kocsik, de nem túl sok kilométert teljesítenek és a napi 55 ezer utas sem jelent túl nagy igénybevételt a járműveknek. Ezen túl a frissen felújított (nosztalgia)metrók jó ideig szolgálatban maradhatnak a vonalon, amely legjobb esetben csak 2019-2020 körül kap majd közvetlen kapcsolatot a hálózat többi részéhez.
A D sorozatú vonatok az U55-ös vonalra térnek vissza átmenetileg
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A „retrómetró” üzemnek van egy másik aspektusa is: az utasok nagy része turista a vonalon, így a BVG bár járműtechnikailag modern járműveket állít forgalomba, a belső teret meghagyják az 1970-es éveknek megfelelő stílusban, azaz maradnak a kocsikban a régi sötétzöld műbőr ülések és a régire hajazó burkolatok is. A projekt milliós nagyságrendű ugyan, de a BVG pontos összeget nem mondott az ügyben.
Kelet-Berlinbe eladott D-kocsi az előtérben, a hönowi telephelyen. A háttérben egy másik Dora látszik, illetve a balra egy régi S-Bahn-motorvonatból átalakított EIII-as vonat pihen
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A témában megszólalt az IGEB is. Az utasok érdekeit képviselő szervezet szerint ugyan jó ötletnek tűnik a retrómetró gondolata, de hosszú távon az utasok modern szerelvényeken szeretnének utazni, emiatt pedig napirenden kell tartani a járműbeszerzések ügyét is. Jelenleg a legfiatalabb vonatok a nagyprofilú hálózaton a H sorozatú szerelvények, amelyek utolsó darabjai 2006-ban álltak forgalomba, ennek pedig lassan egy évtizede és érdemben nem gondolkodik a flotta fiatalításán a BVG. Az IGEB rávilágított arra is, hogy az utasok száma egyre növekedik (2005-ben 458 millióan, 2014-ben 520 millióan metróztak), eközben az 1990-es évek elején 1650 kocsit számláló járműpark 1238 darabra csökkent. Emiatt az IGEB azt követeli a városvezetéstől, hogy az emelkedő utasszámokkal arányban álló támogatást nyújtson a járműpark bővítéséhez a városi közlekedési társaságnak. Az IGEB felhívta a figyelmet arra is, hogy az U5-ös és az U55-ös metrók összekötése, amely 2019-2020 között valósul meg, további kocsikat igényel majd, a jelenlegi járműparkkal nem lehet az utazási igényeket kielégíteni. Mindeközben a szövetségi és a tartományi kormányokk özötti egyezség 2020-tól csökkenti a közszolgáltatók lehetőségét arra nézve, hogy több pénzt adjanak ki akár fejlesztésre is, mint amennyi bevételük keletkezik.
A Dórák
A D sorozatú metrók voltak az első új tervezésű és új építésű metrókocsik Nyugat-Berlinben a II. Világháború után, formájukkal pedig megteremtették a sok évtizeden keresztül bevett megjelenését a berlini metrószerelvényeknek. A sorozat több mint kétszáz ikermotorkocsit számlál, amelyeket több szériában állítottak forgalomba a nagyprofilú hálózaton 1956 és 1971 között – a típusból 1965-től már könnyebb szerkezetű, alumíniumból készült kocsiszerkénnyel bíró járművek épültek, ezek kapták a DL jelzést, a régiebbek pedig a D-t tartották meg. A berliniek ez alapján keresztelték el a sorozatot a Dora névre, a régebbi, nehéz kocsikat a metróvezetők pedig Stahldora, azaz Vasdóra néven is emlegették. A sorozat selejtezése az 1980-as években indult be nyugaton az F87-es sorozatú metrók forgalomba állításával, ám a felesleges kocsikra a kelet-berlini BVB igényt mutatott, mert a nagyprofilú E vonalon kiválthatták a régi kisprofilúból átalakított járműveket – végül ötven ikermotorkocsit vett át a BVG. Így végül az 1990-es évek végén kezdődött meg a típus selejtezése és a kocsik nagy részét eladták Észak-Koreába, Phenjan városába. A sorozat 2004-ben búcsúzott el Berlinből végleg.
Halász Péter