2015. 09. 08.

Vonatbefolyásolós sorompók

Vonatbefolyásolóval védené a német vasút a sorompóőrök által kezelt útátjárókat. A dolog egyszerű: amíg nyitva van a sorompó: ha nyitva van a sorompó és a mozdonyvezető nem az ennek megfelelő sebességgel érkezik, akkor kényszerfékezéssel állítja meg a vonatot a rendszer.



A német pontszerű vonatbefolyásolás, a PZB viszonylag egyszerű rendszernek tekinthető. Pont emiatt is érdekes az a megoldás, amelyet a DB Netz AG Dorfen és Schwindegg között, Bajorországban tesztel.
A megoldás egyszerű: az útátjárótól általános fékúttávolságra irányonként egy-egy 2000 Hz-es PZB-mágnest helyeztek el. A mágnesek mindaddig aktívak maradnak, amíg a sorompó nyitva van, illetve nem kerülnek lezárt végállásba. Ennek köszönhetően a vonatok a mágnes mellett csak fokozott óvatossággal haladhatnak el, a vonatbefolyásoló rendszer sajátosságai miatt ilyen esetben legfeljebb 40 km/h-val lehet közlekedni. A 2000 Hz-es mágnes feletti elhaladás a „Befehltaste” kezelésének elmulasztása esetén azonnali kényszerfékezést vált ki. A pontszerű rendszerről részletesebben már korábban írtunk.

A rendszer felépítése: az átjárótól általános fékúttávolságra elhelyezett mágnesek fedezik az útátjárót nyitott állapotban
(grafika: TF-Ausbildung.de)

Ezt a megoldást a tervek szerint elsősorban a sorompóőr által kezelt útátjárók esetében alkalmaznák, azaz megakadályoznák azt, hogy a vonatok teljes sebességgel haladhassanak be a másképpen nem fedezett és véletlenül le nem zárt átjárókba.
A sikeres próbaidőszak után az országban minden hosszú távon is kézi kezelésű útátjáróhoz telepítenék a rendszert.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.