Egyre több panasz érkezik a winterthuri buszok utasaitól, hogy a járatok lassúak és sokan elbukják emiatt a vasúti csatlakozásokat is. A közlekedési szövetség, a ZVV a várost és a szolgáltatót érdemi lépések megtételére szólította fel.
Winterthur egy igen komoly szereppel bíró csomópont Zürich térségének közlekedésében. A városi közlekedés és a vasúti közlekedés között nagyon sok az átszálló utas és emiatt komoly szereppel bír a napi ingázók életében a menetrendszerűség. Ám ezt nem mindig sikerül betartani a városi közlekedést üzemeltető Stadtbus Winterthurnak. A Züricher Verkehersverbund, a közlekedési szolgáltatás megrendelőjeként fellépő szervezet vizsgálata szerint összesen 19 ponton kellene beavatkozni a közlekedés folyásába és sokkal megbízhatóbb lenne a rendszer. Ám a 19 pont sok – a sokkal nagyobb Zürichben is mindössze 16 pontos a hibalista, amelyet a ZVV adott át a városnak és a közlekedési cégnek.
Pedig Winterthurban régi gyakorlata van a tömegközlekedés előnyben részesítésének: 1979-ben már a zürichi városatyák döntését követve bevezetették a városban a tömegközlekedést priorizáló jelzőlámpaprogramokat is, ám azóta is sok mindent kellene csiszolgatni a rendszeren és sokszor az új telepítésű rendszerek esetében sem veszik figyelembe mindig a tömegközlekedés szerepét.
A csúcsforgalomra kevés a busz, sokat állnak a lámpáknál és emiatt sokat késnek a városi járatok Winterthurban – a közlekedési szövetség a problémák megoldására szólította fel a várost
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A vizsgálatok során kiderült, hogy Winterthur jelentősebb főútvonalain, de főleg az 1-es és a 2-es viszonylat esetén a nagyobb csomópontokban nem mindig kap elsőbbséget a tömegközlekedés. Emiatt pedig jelentősen meghosszabbodik a járművek menetideje, ami összességében azt jelenti, hogy a csatlakozásokat sem érik el a pályaudvarnál, ami késéseket okoz az utasok számára.
Ám nem csak ezzel van a gond: egyre több az utas is a járatokon, ami örvendetes, ám a zsúfoltság szintén lassítja a tömegközlekedést. Nem csak a buszok lomhábbak a nagy terhelés miatt, hanem az utascsere is tovább tart. A ZVV javaslata alapján sokkal több járművet kellene forgalomba állítani, ám ehhez nem mindig áll rendelkezésre megfelelő forrás. Főleg, hogy ezek a járművek elsősorban csak a csúcsidőszakokban szükségesek, azon kívül tétlenül pihennek. Erre megoldás lehet az újabb közlekedési kapcsolatok fejlesztése a városon belül, akár csak a csúcsidőn kívüli időszakra koncentrálva, ezzel pedig elhúzva az utasterhelés csúcsát, hiszen lehet, hogy az új viszonylatok többeknek jobban megfelelnének, mint a jelenlegi közlekedési lehetőségek.
Halász Péter